روزنامه کائنات
6

گزارش

۱۳۹۹ سه شنبه ۸ مهر - شماره 3753

يک مسئول:

استان مرکزي سال آبي را با مخازن پر آغاز کرد

 مرکزي مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي استان مرکزي گفت: استان سال آبي 1400-1399 را با مخازن پرآب سدها آغاز کرد.
عزت‌الله آمره با اشاره به بارندگي‌هاي دو سال اخير که در جريان آب سحطي، زيرزميني و مخازن سدها تاثيرات مثبتي برجاي گذاشت، افزود: تاثير اين بارندگي‌ها در جريان آب سطحي باعث شد که عموما جريان آب در رودخانه‌هاي فصلي و دائمي استان پس از سالها رقم بخورد و جريان يافتن رودخانه‌ها عامل مهمي در تغذيه سفره‌هاي آب زيرزميني شد و علاوه بر آن مخازن آب سدها را نيز تقويت کرد.
وي تصريح کرد: طي دو سال اخير تقريبا تمام سدها و بندهاي مخزني استان مرکزي سرريز کرد و بهار سال 1398 يک سال پرآب براي استان رقم خورد و با وجود جاري شدن سيلاب، بواسطه اعمال مديريتي که در خصوص آن صورت گرفت، هيچگونه تلفات جاني در اين حوزه برجاي نماند و خسارت مالي نيز در حداقل بود.
آمره با اشاره به وضعيت مخازن سدهاي استان، افزود: دو سد بزرگ استان مرکزي شامل سد الغدير ساوه و سد کمال صالح شازند طي دو سال اخير سرريز کردند، سد ساوه به لطف بارندگي 98 پس از حدود 20 سال براي اولين بار سرريز کرد در حالي که قبل از آن يک پنجم حجم مخزن سد پر بود ولي خوشبختانه به سرريز رسيد و تا سال 99 نيز اين سرريز ادامه داشت. در حال حاضر اين سد از 276 ميليون مترمکعب، 210 ميليون مترمکعب و سد کمال صالح از 96 ميليون مترمکعب در حال حاضر 82 ميليون مترمکعب ذخيره آبي دارد.
وي با بيان اينکه پيش‌بيني مي‌شود امسال نيز اين سدها سرزير داشته باشند، افزود: سدهاي کوچک در سطح استان نيز سرريز کردند و اميدواريم امسال نيز روند سرريز ادامه يابد.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي استان مرکزي اين بارندگي‌ها را عامل تاثير در سطح آب‌هاي زيرزميني دانست و گفت: هرچه بارندگي در سطح استان در پاييز و بهار مناسب تر باشد، طبيعتا کشاورزان در برداشت از آب زيرزميني و روشن کردن چاه‌ها با تاخير اقدام مي‌کنند و اين امر تاثير بسزايي در حفظ ذخيره آب‌هاي زيرزميني دارد، همچنين اين بارندگي ها در نفوذ و تغذيه سفره‌هاي آب زيرزميني موثر است و عملا شاهد بهبود نسبي وضعيت اين سطوح هستيم.
وي تاکيد کرد: اين حجم بارندگي به شکلي نبود که در يک دوره تمام کسري مخازن که طي سه دهه گذشته ايجاد شده است را جبران کنيم، اما همين بارندگي باعث شد که کسري ساليانه در بسياري از دشت‌ها متوقف شده و در برخي از دشت‌ها جريان به سمت افزايش سوق يابد و به جاي ادامه کسري سفره‌ها، روند رو به بهبود است.
آمره با بيان اينکه در طول دو سال اخير وضعيت مخازن سفره‌هاي آب زيرزميني دشت‌هايي مانند شازند، خنداب و کميجان رو به افزايش گذاشته شده است، گفت: در باقي دشت‌ها کاهش ساليانه متوقف شده است، در سال‌هايي متوسط کسري مخزن سفره‌هاي آب زيرزميني در دشت‌هاي استان در سال بين 270 تا 290 ميليون مترمکعب بوده که خوشبختانه اين روند رو به کاهش است و در حال حاضر به 187 ميليون مترمکعب کاهش سالانه رسيده است که اين روند کاهش مطلوب است، اما اينکه تمام کسري اتفاق افتاده طي چهار دهه جبران کنيم نيازمند زمان بيشتري هستيم. وي اظهار کرد: استان مرکزي حدود 5 ميليارد مترمکعب از مخازن سفره‌هاي آب زيرزميني درگير کسري است ولي اين بارندگي تاحدودي به جبران اين کسري مخزن يا توقف کسري کمک کرده است. آمره در خصوص جلوگيري از حفر چاه غيرمجاز و تعيين تکليف اين چاه‌ها گفت: طي پنج سال اخير حدود 1300 حلقه چاه غيرمجاز در استان مسدود شده است که بخشي از اين چاه‌ها عامل کسري مخازن بوده اندو در واقع مسدود شدن اين چاه‌ها به صرفه جويي در مصرف بخشي از آب زيرزميني کمک کرده است و اضافه برداشت‌ها نيز تحت کنترل درآمد. وي با تاکيد بر اينکه عليرغم مشاهده ترسالي در سال‌هاي اخير، از بحث نظارت و حفاظت از منابع آب زيرزميني غلفت نشد، گفت: گفتمان و برنامه شرکت با توجه به بارندگي خوب يکي دو سال اخير به شکلي نبود که برنامه‌هاي سختگيرانه حفاظتي تحت تاثير قرار گيرد.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي استان مرکزي در خصوص وضعيت دشت ساوه و اراک اظهار کرد: دو دشت از دشت‌هاي استان مرکزي بارگذاري سرمايه‌گذاري بالايي داشته اند چراکه اراک و ساوه شهرستان‌هاي مهم استان مرکزي هستند. اراک مرکز استان و ساوه به لحاظ نزديکي به پايتخت ظرفيت خوبي براي سرمايه گذاري صنعتي دارد و اين سرمايه گذاري کلان در کنار صنعت در حوزه کشاورزي نيز رقم خورده و باعث شده است که فشار مضاعفي  بر منابع آبي و سفره‌هاي زيرزميني اين دو دشت وارد شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه