روزنامه کائنات
6

گزارش

۱۳۹۹ سه شنبه ۸ مهر - شماره 3753

پيام وزير نفت به مناسبت «روز ملي آتش‌نشاني و ايمني»

 وزير نفت در پيامي با تبريک روز ملي آتش‌نشاني و ايمني تأکيد کرد: مخاطرات ذاتي صنعت نفت ايجاب مي‌کند نظام مديريت شرايط اضطراري براي حصول آمادگي در واکنش به وضعيت‌هاي اضطراري محتمل، استقرار يافته و ارزيابي مداوم مي‌شود.
متن کامل پيام بيژن زنگنه، به مناسبت روز ملي آتش‌نشاني و ايمني به شرح زير است:
«سالروز از خودگذشتگي آتش‌نشانان غيور در بمباران پالايشگاه آبادان در هفتم مهرماه 1359 و نام‌گذاري اين روز تاريخي به‌عنوان روز ملي آتش‌نشاني و ايمني در تقارن با هفته دفاع مقدس، فرصتي مغتنم براي بازبيني عملکرد ايمني و آتش‌نشاني، درس‌آموزي از حوادث، بهبود مستمر HSE در فرآيندهاي کاري و ترويج فرهنگ پيشگيرانه ايمني است.
واحدهاي ايمني و آتش‌نشاني در صنعت نفت قدمتي بيش از صد سال دارند و در سال‌هاي اخير نيز به‌عنوان بخشي از سامانه مديريت HSE در مسير توسعه به بلوغ مناسبي رسيده‌اند. مهم‌ترين دستاورد مورد انتظار از نظام مديريت ايمني، استقرار رويکردهاي پيشگيرانه در شناسايي و کنترل نظام‌مند مخاطرات است که اين امر مستلزم طرح‌ريزي راهبردهاي مديريت ريسک و در عين حال بهبود يکپارچگي مکانيکي و قابليت اطمينان تجهيزات فرآيندي است.
ماه‌هاي پاياني سال گذشته، صنعت نفت کشور نيز مشابه ساير ارکان جامعه متأثر از همه‌گيري جهاني بيماري نوظهور کوويد -19 بوده و تداوم شيوع گسترده اين بيماري، مخاطراتي جديد را در صنعت نفت ايجاد کرده است و چون مأموريت ذاتي اين صنعت، تأمين انرژي کشور است و در شرايط کنوني، استمرار و پايداري اين مأموريت اهميتي خاص دارد، بنابراين ضرورت دارد پروتکل‌هاي بهداشتي در اين صنعت به‌گونه‌اي اجرا شود که با پيشگيري از وقوع حوادث، خدشه‌اي به تداوم عمليات و فعاليت‌ها در تأسيسات توليدي و واحدهاي عملياتي و پشتيباني وارد نشود. تقويت انضباط ايمني، سرپرستي فعاليت‌ها و اجراي دقيق ضوابط و الزام‌هاي ايمني، لايه حفاظتي محکمي در مقابل بروز خطاهاي عملياتي و نواقص تجهيزاتي منجر به بروز حوادث ايجاد خواهد کرد و از اين رو از همه همکاران عزيز به‌ويژه مديران صنعت نفت مؤکد درخواست مي‌شود در اجراي دقيق و سختگيرانه ضوابط و دستورعمل‌هاي ابلاغي اهتمام ويژه داشته باشند. علاوه بر تدابير پيشگيرانه، مخاطرات ذاتي صنعت نفت ايجاب مي‌کند نظام مديريت شرايط اضطراري شامل فرآيندها، منابع و سامانه‌هاي مورد نياز براي حصول آمادگي در واکنش به وضعيت‌هاي اضطراري محتمل، استقرار يافته و مورد ارزيابي مداوم قرار گيرد. همچنين با توجه به اينکه نيروي انساني متخصص و حرفه‌اي يکي از عناصر کليدي در اين نظام است و آتش‌نشانان عزيز در رده‌هاي مختلف، بدنه اصلي اين بخش را تشکيل مي‌دهند، بنابراين در سال جاري با ابلاغ و اجراي طرح نوين ساماندهي مشاغل و ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني صنعت نفت، تلاش خواهد شد کارکنان آتش‌نشاني به لحاظ صلاحيت حرفه‌اي و چارچوب سازماني، به سطحي که شايستگي آن را دارند، ارتقا يافته و از مديران ستادي و عملياتي، انتظار دارد زمينه‌هاي لازم براي اجراي اين طرح در شرکت‌ها و واحدهاي تابعه را فراهم کنند.
در پايان از تلاش‌هاي خستگي‌ناپذير يکايک همکاران عزيز در خدمت به کشور عزيزمان سپاسگزارم. يقين داشته باشيد اقدام‌هاي شبانه‌روزي شما در صيانت از سلامت نيروي انساني، تأسيسات و محيط زيست به‌عنوان سرمايه‌هاي ملي کشور ماندگار خواهد شد.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه