روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ چهارشنبه ۲ مهر - شماره 3749

لاوروف: جهان از اختلاف خسته است

 وزیر امور خارجه روسیه درسخنانی به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل گفت، دنیا از اختلاف خسته و نیازمند همکاری چند جانبه است.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی در نشست مجازی گرامیداشت هفتاد وپنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل بیان داشت، تلاشها برای بازبینی تاریخ و کم اهمیت انگاشتن نقش مردمانی که کمکی تعیین کننده به پیروزی بر نازیسم کردند پوچ هستند. لاوروف خاطرنشان کرد، درسهای تاریخ باید به خاطر سپرده شوند.
لاوروف عنوان کرد: متاسفانه امروز در مناطق مختلف جهان نزاع‌های مسلحانه همچنان ادامه دارند. همچنین تهدیدهای حاد زمان ما شامل تروریسم بین المللی، مواد مخدر و جرائم سایبری و تغییرات آب و هوایی نیز به آنها اضافه شده‌اند. امسال یک چالش حاد دیگر نیز به این فهرست اضافه شد: همه گیری کروناویروس که موجب پدید آمدن بحرانی جدی در حوزه‌های اجتماعی-اقتصادی و دیگر حوزه‌ها شده است. وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، اختلافات فزاینده همچنان که برخی کشورها منافع قانونی کشورهای دیگر را نادیده می‌گیرند هر سال کار را برای پاسخ به چالشهای جهانی دشوارتر می‌سازد. او به تلاشها برای مداخله در امور داخلی کشور ها با استفاده از تحریمهای یکجانبه در نقض اختیارات شورای امنیت سازمان ملل، جلوه‌های عدم تحمل و معرفی مفاهیم و استانداردهایی همچون «نظم جهانی با محور قوانین» اشاره کرد.
لاوروف گفت:  مسیر طبیعی تاریخ را نمی‌توان برعکس کرد. امروز مراکز جدید رشد اقتصادی در حال تقویت حوزه بین‌المللی بوده و نیاز هر چه بیشتری به حل درگیری‌های مسلحانه صرفا با ابزارهای صلح آمیز وجود دارد و اتکای به یکدیگر رو به افزایش است. وی افزود: جهان از خطوط اختلاف و جدایی و تفرقه «ما در برابر آنها» میان کشورهای جهان خسته است. جهان نیاز به تقویت همکاری و مساعدت دوجانبه فراگیر دارد. به عبارت دیگر اهدافی که هفتاد و پنج سال قبل به هنگام تشکیل سازمان ملل فرموله شدند هر چه بیشتر اهمیت می‌یابند.
به گفته وزیر امور خارجه روسیه، سازمان ملل باید در ضمن نگه داشتن یک ساختار موثر کارش را به شکل سفت و سختی در تطابق با منشور خود انجام دهد. نهادهای سازمان ملل نباید تلاقی پیدا کرده و یا بیش از حد مبهم شوند و سازمان ملل باید تجربه سازمان پیمان امنیت مشترک و دیگر سازمان‌های منطقه‌ای را مد نظر قرار دهد. به گفته لاوروف، یکی از اولویت‌های اصلی جامعه جهانی باید حل نزاع ها از راه‌های صلح آمیز و دیپلماتیک باشد و دیگر اولویتهایش شامل مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته، جلوگیری از استفاده از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی از سوی تروریستها و تضمین استفاده از فضا تنها برای اهداف صلح آمیز باشند. وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، باید با تلاشها برای تضعیف مکانیزمهای کنترل تسلیحات برخورد شود و پروسه استعمارزدایی در سریعترین زمان ممکن تکمیل شود. سازمان ملل همه شرایط لازم را برای حل همه مسائل مشترک با اتکای به گفتگو و احترام دوجانبه به منافع کشورها فراهم می‌آورد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه