سیاست
رئیسجمهور از زمان آغاز به کار دولت چهاردهم تلاش کرده است با اتکا به مردم مشکلات و مسائل کشور را حل کند. یکی از این مسائل و دغدغه های مهم «عدالت آموزشی» است که علاوه بر عزم راسخ دولتمردان، نیازمند «مشارکت مردمی» است تا آینده روشن برای همه کودکان ایران رقم بخورد. تحقق «عدالت آموزشی» یکی از وعدههای اصلی رئیس دولت وفاق بود و سپری شدن یک و سال اندی از عمر دولت چهاردهم گواه آن است که برغم تمام فراز و نشیبهای پیچیده در سپهر سیاسی کشورمان، رئیسجمهور برای تحقق این وعده به گفته او سهل و ممتنع با مشارکت و همراهی مردم، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است و تاکنون نتایج محسوسی نیز به دست آورده است. البته پزشکیان برای طی این مسیر سخت و دشوار علاوه بر اهتمام ویژه کارگزاران دولت چهاردهم نیازمند یاری مردم نیز هست. بر این اساس وی در سفر یک روزهای که ۱۵ آبان ماه به کردستان داشت همچون دیگر سفرهای استانی و جلسات نهضت عدالت آموزشی،با اشاره به نقش گروههای مردم نهاد از جمله خیرین مدرسهساز در توسعه «عدالت آموزشی» گفت: «با کمک مردم و خیران، مسیر توسعه عدالت آموزشی را ادامه خواهیم داد و به یاری خدا کارهای بزرگتری انجام میدهیم. یا راه پیدا میکنیم یا راه میسازیم و هیچ تردیدی ندارم که با همدلی، این مسیر به سرانجام خواهد رسید.» از جمله حاشیههای تحسین برانگیز این سفر اقدام توران نادری نیکوکار مدرسهساز دیواندرهای بود. این مادر داغدیده به رئیسجمهور گفت: «پروژه مدرسه شش کلاسه دخترم «شنیان صدری» را در شهر دیواندره، با نیت خیر و توکل به خدا آغاز کردیم و کل مبلغ دیه فرزندم را صرف این کار کردیم، چون باور داریم آموزش به کودکان، آینده این سرزمین را میسازد.» شنیان صدری، دانشآموز کلاس هشتم ساکن شهر دیواندره در کردستان بود که در تیرماه ۱۴۰۳ در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داد. در واکنش به اقدام این بانوی مدرسهساز، سید مهدی طباطبایی معاون ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رئیس جمهور نوشت: «اگر مادر و پدر دریادل شنیان، به الگویی برای همه مسئولین و مردم مبدل شوند، نهضتی که رئیسجمهور در سر میپروراند، به بار نشسته است.» یکی از ابتکارات دولت چهاردهم برای جلب مشارکتهای مردمی در راستای نهضت مدرسهسازی، پویش «بهسازِ مدرسه، بساز مدرسه» است. ۲۴ مهرماه سال جاری بود که این پویش ملی به دنبال اعلام رئیسجمهور مبنی بر پرداخت یک ماه حقوق و ماهانه پنج میلیون تومان برای مشارکت در مدرسهسازی آغاز به کار کرد. این پویش راهکاری عملیاتی برای همافزایی مستمر دولت، مردم و خیرین برای تحقق «عدالت آموزشی» است. ۱ آبان ماه حمیدرضا شاهحسینی، رئیس جامعه خیرین مدرسهساز کشور، از هدفگذاری ساخت بیش از ۱۰۰ مدرسه در این پویش خبر داد. ۱۲ آبان و تنها ۱۸ روز بعد از آغاز پویش «بهسازِ مدرسه، بساز مدرسه»، در اولین نشست خبری آن اعلام شد که بیش از ۴۳۲۰ نفر به پویش پیوستهاند. همچنین حمیدرضا خانمحمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در آن نشست اعلام کرد: «برای گسترش مشارکت عمومی، سامانهای در دست طراحی است که همه مردم، در هر نقطه از کشور، بتوانند با چند کلیک و بدون نیاز به مراجعه حضوری، نیازهای مدارس را مشاهده و کمک خود را بهصورت مستقیم اعلام کنند. این کمکها تنها مالی نیست و هر فرد میتواند در قالب تأمین تجهیزات، تعمیرات، کمک آموزشی، یا حتی اهدای یک نیمکت، تلویزیون یا کامپیوتر و ... در این حرکت سهیم باشد.» پیش از پویش «بهسازِ مدرسه» چه اقدامی انجام شده بود؟ یکی دیگر از اقدامات دولت چهاردهم در راستای کم کردن فاصله دانشآموزان کمبرخوردار از دانشآموزان برخوردار، «نهضت عدالت در فضای آموزشی با مشارکت مردم» است. ۲۰ مهرماه ۱۴۰۴ علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در آیین بهرهبرداری از طرحهای «نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی با مشارکت مردم» که شامل بیش از ۲۴۰۰ مدرسه، ۲۸۶۳ پروژه ورزشی (میدان همدلی) و ۱۳ هزار و ۵۷۶ مدرسه طرح شهید عجمیان است، اعلام کرد: «این پروژهها در قالب ۶ محور اصلی اجرا شدند که در گام نخست ۲۴۰۷ مدرسه از مجموع ۷۷۳۰ پروژه فضای آموزشی در دست اقدام به بهرهبرداری رسید.» همچنین در این مراسم وزیر آموزش و پرورش از بهسازی بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ مدرسه و ۱۱۰ هزار کلاس درس با همکاری گروههای جهادی خبر داد که تاکنون ۷۰ هزار کلاس آماده بهرهبرداری شده است که بیش از ۵۷ درصد از طرحهای مذکور در مناطق روستایی اجرا شدهاند بیان آمارهای پی در پی از اهتمام دولت چهاردهم به نهضت مدرسهسازی ممکن است این شائبه را به ذهن متبادر کند که دولت صرفا در پی توسعه کمی فضاهایهای آموزشی در مناطق کمبرخوردار است. در پاسخ به چنین شائبهای فاطمه مهاجری سخنگوی دولت، ۲۷ مردادماه ۱۴۰۴ در حاشیه اجلاس سراسری مدیران آموزش و پرورش کشور اعلام کرد: «موضوع عدالت آموزشی ۲ محور مهم و اساسی دارد که شامل افزایش فضای فیزیکی(مدرسه) و دیگری ارتقای سطح کیفی نظام آموزشی است که رییسجمهور به صورت مشخص در هر ۲ حوزه به عنوان یکی از رویکردهای محوری دولت چهاردهم ورود کرده است.» توجه ویژه پزشکیان به توسعه کمی و کیفی فضاهای آموزشی گاهی نیز عتاب وی را نسبت به مسئولین آموزشی کشور در پی داشته است. ۹ مردادماه ۱۴۰۴ رئیسجمهور در سفری از پیش اعلام نشده به استان زنجان سفر کرد و در نشست نهضت توسعه و عدالت آموزشی زنجان خطاب به مسئول آموزش و پرورش این استان گفت: «باید تمام پروژههای ساخت مدارس تا چند ماه آینده به بهرهبرداری برسد؛ نمیتوانیم تا پایان دولت صبر کنیم. پروژه را ول کنید؛ شما در زنجان جایی دارید که مدرسه میخواهد و شما شروع نکرده باشید؟ آقای طاهری راستیآزمایی هم میکنیم، چگونه در یک استان با این همه اعضای اجرایی، کلا ۱۰۰ کلاس ساختید؟ این وضعیت قابل قبول نیست.» ضرورت «مشارکت مردمی» برای دستیابی به «عدالت آموزشی» با این حال اجرای این نهضت ملی بزرگ، به گفته رئیس جمهور و مسئولان آموزش و پرورش نیازمند «مشارکت مردمی» است تا در بازه تعریف شده به بهرهبرداری واقعی برسد. بر این اساس رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ۲۹ مهرماه ۱۴۰۴ در سفر به لردگان اعلام کرد: «اجرای این نهضت بزرگ آموزشی نیازمند بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است و تحقق آن تنها با تکیه بر اعتبارات دولتی بیش از ۵ سال زمان میبرد. در حالیکه براساس دستور رییس جمهوری، این طرح باید تا مهر سال آینده با استفاده از تمامی ظرفیتها از جمله مشارکت مردم، خیران و بنگاههای اقتصادی به سرانجام برسد.»