صالحی امیری:
آینده گردشگری در گرو برنامهریزی بلندمدت است
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با تأکید بر ضرورت تدوین الگوی مطلوب حکمرانی گردشگری گفت: برای آینده این صنعت باید با نگاه بلندمدت برنامهریزی کنیم.
بهگزارش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سیدرضا صالحیامیری روز دوشنبه ۲۱ مهر در بازدید از معاونت گردشگری و در نشست با معاون، مدیران و کارشناسان این معاونت اظهار داشت: ما به یک الگوی مطلوب حکمرانی گردشگری نیاز داریم که بتواند حداقل برای ۲۰ سال آینده جهتگیری توسعه این صنعت را تعیین کند.
وی با بیان اینکه حضور مستمر و تقویتشده وزارتخانه در معاونت گردشگری در دستور کار است، افزود: بهزودی عملیات ساخت ساختمان جدید معاونت گردشگری در مجموعه مرکزی وزارتخانه آغاز میشود. این اقدام با هدف تقویت زیرساختهای اداری و تمرکز بیشتر بر برنامهریزیهای تخصصی صورت میگیرد.
صالحیامیری با اشاره به تجارب ارزشمند محسنیبندپی معاون گردشگری گفت: محسنی بندپی مدیری توانمند، آشنا با نظام اداری کشور و برخوردار از سوابق موفق مدیریتی است. اطمینان دارم با حضور او آینده معاونت گردشگری روشنتر و امیدوارکنندهتر خواهد بود.
* تولید محتوای هدفمند در حوزه گردشگری در ۳۱ استان
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید بر اهمیت ایجاد تصویر واقعی و امن از ایران در سطح بینالمللی اظهار داشت: ایران یکی از امنترین کشورهای جهان است، اما گاهی برخی رسانههای خارجی تصویری ناصحیح ارائه میدهند. ما باید همواره واژه «ایرانِ امن» را برجسته کنیم تا واقعیت کشورمان بهدرستی بازتاب یابد.
صالحی امیری با بیان اینکه روند تولید محتوای هدفمند در حوزه گردشگری در ۳۱ استان آغاز شده است، گفت: نخستین محصول مشترک میان فعالان رسانهای و هنری نیز بهپایان رسیده و نتایج آن امیدوارکننده است. هماهنگی میان روابطعمومیهای استانی و معاونت گردشگری باید تقویت شود تا جریان اطلاعرسانی منسجم و حرفهایتر پیش برود.
وی تدوین الگوی مطلوب حکمرانی گردشگری را از مهمترین ضرورتهای پیشرو دانست و افزود: این الگو باید با بهرهگیری از ظرفیت نخبگان و متخصصان حوزههای مختلف طراحی شود تا در مسیر تحقق حکمرانی هوشمند، نقش گردشگری بهعنوان یکی از ارکان اقتصاد فرهنگی کشور بیش از پیش تقویت شود.
صالحی امیری با اشاره به شرایط بینالمللی و لزوم برنامهریزی سناریویی در حوزه گردشگری گفت: در شرایط کنونی، باید سناریوهای مختلف را بررسی و برای هر کدام نسخه مشخصی داشته باشیم. این اقدام تضمینکننده پایداری و آمادگی صنعت گردشگری در هر شرایط است.
وزیر میراثفرهنگی درباره اولویتهای جذب گردشگر خارجی نیز توضیح داد: چهار محور اصلی ما شامل کشورهای همسایه، آسیای میانه و قفقاز، کشورهای حوزه خلیجفارس و کشورهای مسلمان پرجمعیت است. این مناطق از اهمیت ژئوپلیتیکی و فرهنگی ویژهای برای ایران برخوردارند.
صالحیامیری با تاکید بر ضرورت توجه به کیفیت خدمات گردشگری خاطرنشان کرد: باید از کمیگرایی فاصله بگیریم و به کیفیت سفر بیندیشیم. نظارت بر مراکز اقامتی، هتلها و خدمات گردشگری باید تقویت شود. همچنین عبور دولت از تصدیگری و واگذاری امور به بخشخصوصی توانمند، رویکرد اصلی ماست.
او با اشاره به نقش ایرانیان خارج از کشور در توسعه گردشگری افزود: ایرانیان مقیم خارج، بزرگترین ظرفیت برای معرفی و ترویج فرهنگ و جاذبههای کشور هستند. باید زمینه اعتمادسازی و تسهیل سفر آنان به وطن فراهم شود تا ارتباط فرهنگی و اقتصادی آنان با کشور تقویت شود.
وزیر میراثفرهنگی در پایان، با تأکید بر اهمیت توجه به نیروی انسانی وزارتخانه گفت: سه استراتژی اصلی ما در قبال کارکنان شامل ارتقای منزلت، بهبود معیشت و تقویت امنیت شغلی است. این سه محور با جدیت در دستور کار وزارتخانه قرار دارد و تحقق آنها از اولویتهای مدیریتی ماست.
در جشنواره لومیر گفته شد؛
نقش جک نیکلسون در زندگی شان پن
او فرشته روی شانه من بود!
شان پن در مراسم نمایش فیلم «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» در جشنواره لومیر فرانسه از نقش جک نیکلسون در زندگیاش سخن گفت.
به گزارش ورایتی، شان پن درمراسم معرفی فیلم «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» در جشنواره لومیر لیون، به دوست و همکارش جک نیکلسون صمیمانه ادای احترام کرد. این بازیگر و کارگردان که مهمان افتخاری جشنواره فیلم لومیر امسال در لیون است، در این مراسم با سخنانی احساسی درباره دوستش جک نیکلسون که بازیگر نقش اول فیلم است، به تحسین وی پرداخت.
این بازیگر-کارگردان با حضور روی صحنه برای معرفی فیلم افتتاحیه، در سالن بزرگ نمایش که همه بلیتهایش فروخته شده بود، برای لحظهای کلماتش را گم کرد و گفت: انتظار چنین جمعیتی را نداشتم … تیری چیزی نگفته بود، فکر نمیکردم اینقدر عظیم باشد ... .
وی گفت: امشب اسم خودم را زیاد شنیدم. اما مشکلی نبود چون میدانستم «آشیانه فاخته» قرار است نمایش داده شود و شکی نبود که تحت این شرایط میتوانم فروتنی لازم را به دست آورم، چون یکی از لحظات بزرگ و جادویی زندگی من در سینما، اولین باری بود که جک نیکلسون را در فیلم «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» ساخته میلوش فورمن دیدم. واقعاً مفتخرم که توانستم ۲ بار با جک کار کنم؛ با ۲ فیلم «قول» و «نگهبان عبور». او فرشته روی شانههای من بود و هنوز هم نمیتوانم این تاثیر را فراموش کنم، هنوز هم نمیتوانم تصور کنم که مکمورفی (شخصیت نیکلسون در «دیوانه از قفس پرید») با من همکاری کرده باشد.
شان پن خطاب به جمعیت ۵ هزار نفری که در سالن تونی گارنیه لیون - به عنوان یکی از مکانهای کلیدی این جشنواره - گرد آمده بودند، از اولین تجربه تماشای فیلم و از زمانی گفت که فیلم سال ۱۹۷۵ در لس آنجلس اکران شد و او که نوجوان بود، به تماشایش نشست. وی گفت: یک سینمای کوچک کنار ساحل لسآنجلس بود که من آنجا میرفتم. در آن زمان، در اواخر دهه ۷۰ هر فیلمی که اکران میشد، نوعی رویداد بود. اما امروز برای به اشتراک گذاشتن این فیلم با یک نوجوان ۱۶ یا ۱۷ ساله تردید نمیکنم، زیرا حتی کسانی که حوصله زیادی ندارند هم بلافاصله جذب آن خواهند شد.
پن در پاسخ به پرسش تیری فرمو مدیر جشنواره لومیر و رئیس جشنواره کن، مبنی بر اینکه آیا هنوز هم میتوان فیلمهایی مانند «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» ساخت؟ گفت: من مدتهاست که دارم از مسیری که سینما به آن سمت رفته انتقاد میکنم، اما چیزهایی اتفاق میافتد که نمیشود نادیده گرفت. ۲ فیلم من اینجا در جشنواره امسال به اشتراک گذاشته می شود؛ «ماناس» و «ارزش احساسی». وقتی میبینی که یک کارگردان مستقل هنوز چه کارهایی میکند، باید همه شکایتها را نادیده بگیری و باور کنی همه چیز هنوز هم ممکن است.
پیش از این، پن در کنار یواخیم تریه کارگردان فیلم «ارزش احساسی» که برنده جایزه بزرگ کن امسال بود، در مراسم افتتاحیه این فیلم در لیون شرکت کرد. وی در جشنواره امسال به عنوان تهیهکننده اجرایی، به معرفی و حمایت اولین فیلم بلند ماریانا برنان با عنوان «ماناس» هم خواهد پرداخت.
پن برنامه فشردهای در جشنواره لومیر دارد و قرار است در یک برنامه ویژه نسخه جدیدی از فیلم پرفروش خود «به سوی طبیعت وحشی» محصول ۲۰۰۷ را با زیرنویس ارائه کند. وی همچنین در یک مسترکلاس با تماشاگران لومیر شرکت خواهد کرد.