صفحه اول
کبری سلیمیان- اقتصاد مردمی یک مفهوم مهم است که به نقش مردم در اقتصاد و چگونگی مشارکت آنها در ایجاد ارزش اقتصادی اشاره دارد. این نوع اقتصاد به مردم اجازه میدهد تا به عنوان تولیدکننده، سرمایهگذار و مصرفکننده در فرآیند اقتصادی نقش فعال داشته باشند. اصناف به عنوان یکی از نمادهای بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی، امروزه نقش بیبدیلی در اقتصاد کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه داشته و از عوامل اصلی ایجاد و حفظ فرصتهای شغلی با حداقل سرمایهگذاری هستند. اصناف به عنوان آخرین حلقه از زنجیره ارزش همچنین نقش بسزایی در اقتصاد ملی و تولید ناخالص داخلی ایفا میکنند. از طرفی سنخیت فراوانی میان تشکلهای صنفی و تعاونی وجود دارد که این پیوند در حوزه تامین و توزیع اقلام اساسی و کمک به امنیت غذایی و بهداشتی مردم و ارائه خدمات بی دریغ و ایثارگرانه در بزنگاههای حساس بیشتر جلوه میکند. شبکه گسترده صنوف و تعاونیهای مصرف با توزیع مویرگی خود، توانستهاند دغدغههای هموطنان را در دسترسی آسان و مطلوب به نیازمندیهایشان کاهش دهند در بخش خصوصی و اصناف، با توجه به این که یکی از موضوعاتی که اصناف در آن حوزه فعال هستند بحث تولید است، اصناف اساسا در سه حوزه تولید، توزیع و خدمات فنی ارائهی خدمات دارند و اکنون مهمترین مسئلهی ما همانطور که تاکید کردند رهبر معظم انقلاب موضوع تولید است، اگر توجه ویژهای به بحث تولید بشود دقیقا اشتغال ایجاد میشود و در اشتغال ثروت ملی افزایش پیدا میکند من فکر میکنم که در این حوزه ما باید برنامه ریزی خاصی داشته باشیم. براساس آمار، بیش از ۳ میلیون واحد صنفی در زمینههای گوناگون تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی در طیف وسیعی از فعالیتها در زنجیره تامین فعالیت میکنند. بنابراین میتوان گفت اصناف بزرگترین بخش اقتصاد کشور را تشکیل میدهند که بعد از نفت بالاترین نقش و جایگاه را در تامین مالی اقتصاد ایران دارد. در همین راستا به منظور نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی که منجر به جهش تولید میشود باید به بنگاههای کوچک و متوسط که اصناف نیز بخش بزرگی از آن را شامل شده، توجه بیشتری شود و نقش آنها در اشتغال دیده شود. از سوی دیگر نقش اصناف در حوزههای مختلف به ویژه در بخش تولید به عنوان بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی و شبکه توزیع کالا و خدمات بسیار مهم است. چرا که اصناف متولی اصلی ساماندهی نظام توزیع در کشور و استان محسوب میشود لذا نقش آنها در تامین نیازمندیهای تولید، بخش خدمات، بازرگانی و توزیع حیاتی است. تولید ابزاری را لازم دارد و تسهیلاتی را لازم دارد و حمایتهایی را لازم دارد که اگر توجه بشود به این ابزار و حمایتهای کلی که باید بشود اگر انجام بشود قطعا کسانی که در این حوزه آمادگی دارند یا استعداد دارند یا توانمندیهایی را دارند اینها میتوانند برای تولید برنامه ریزی دقیقی انجام بدهند یا برای ادامهی کارشان با رفع موانع طرف دولت و ایجاد قوانین تسهیل گری قطعا میتوانند به آن نقطهی مطلوب برسند. مهمترین مسئله رفع موانع است.ما اگر بخواهیم مصداقی بیاوریم برای تامین منابع مالی خودشان یا برای تامین منابع تولید خودشان قطعا یکسری مشکلاتی وجود دارد. مواد اولیه برای تامین مواد اولیه که به هرحال مهم هست در تولید ما بعضا میبینیم که کارخانههای ما یا تولید کنندههای ما یا اتحادیههایی که در آن حوزه فعالیت میکنند با مشکلات متعددی مواجه هستند، اگر در بازاری که بازار آرام نباشد یعنی بازاری که متلاطم باشد و مشخص نباشد که آیندهی این تولید و این که چه مقدار باید تولید بشود و چگونه میخواهد توزیع بشود یا بحث صادرات که به هرحال جزء برنامه ریزی تولیدات است به چه روش و با چه متد و برنامه ریزی میخواهد انجام بشود