روزنامه کائنات
4

جامعه

1404 چهارشنبه 16 مهر - شماره 4927

رییس سازمان محیط زیست تاکید کرد؛

آسیب‌های غیر قابل بازگشت نتیجه نگاه زینتی به محیط زیست در توسعه کشور

 رییس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه متاسفانه نگاه زینتی به محیط زیست در توسعه کشور زمینه ساز آسیب‌های غیر قابل بازگشت شده است، خاظرنشان کرد: تعبیر «محیط ایست» سال‌هاست که به طنز و جدی بارها در ادبیات سیاسی ما به کار گرفته شده و در بطن خود نمادی از شتاب زدگی برای توسعه فیزیکی بدون توجه به الزامات محیط زیستی است.
در متن پیام شینا انصاری به مراسم بزرگداشت روز جهانی اسکان بشر در وزارت راه و شهرسازی آورده است: این روز فرصتی است برای تأمل در رابطه‌ میان انسان، محیط زیست و فضاهای زیستی که ما در آن‌ها زندگی می‌کنیم. روز جهانی اسکان بشر دهه‌هاست که در نخستین دوشنبه ماه اکتبر با ابتکار سازمان ملل متحد گرامی داشته می‌شود. این فرصت در حقیقت یادآور این نکته بنیادین است که مسکن نه تنها یک نیاز فیزیکی بلکه یک حق انسانی و اجتماعی است؛ سازه‌ای که بیش و پیش از یک سازه فیزیکی می‌بایست تامین کننده نیازهای معنوی انسان به مامن و محل آرامش باشد.
وی اضافه کرد: حق بر سکونتگاه مناسب و ایمن در بستر شهرها تنها زمانی تحقق می‌یابد که محیط زیست پیرامون آن پایدار، ایمن و سالم باشد. سه گانه آب، خاک و هوا چونان مثلثی تاثیرگذار بر همه وجوه زیست شهری سایه می‌افکند و تصور شهرها مستقل از سپهر محیط زیستی حاکم بر آن هرگز ممکن نیست.
معاون رییس جمهوری با اشاره به اینکه شهرها به عنوان مرکز زندگی انسانی، امروزه بیش از هر زمان دیگری با چالش‌های چندوجهی روبه‌رو هستند، تصریح کرد: رشد شتابان جمعیت شهری، مصرف فزاینده انرژی، آلودگی هوا، بحران پسماند، کمبود منابع آب، فرسایش خاک، فرونشست زمین و پدیده‌ تغییر اقلیم تنها بخشی از این تهدیدات‌ هستند. در چنین شرایطی اگر توسعه شهری بدون رویکرد محیط زیستی ادامه یابد، سکونتگاه‌های انسانی نه مظهر رفاه و آرامش بلکه منشأ بحران خواهند شد. بازتاب این معنا حتی در انتخاب عنوان امسال روز جهانی هبیتات یعنی « پاسخ به بحران های شهری» نیز به وضوح لمس می شود. وی تاکید کرد: مطالعات نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای مستقیماً از فعالیت‌های شهری ناشی می‌شود. بارگذاری نامناسب جمعیتی در شهرها، بحران خشکسالی و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی منتج به فرونشست و تولید فزاینده پسماند این واقعیت را که بحران‌های شهری و محیط زیستی در هم تنیده‌اند، مسئولیت ما را در برنامه‌ریزی و عمل مشترک دوچندان می‌سازد تا در افقی مشخص و با درنظر گرفتن ابعاد مختلف بحران‌ها، با جدیت به سوی کاهش آلاینده‌ها، افزایش بهره‌وری انرژی و گسترش فضاهای سبز حرکت کنیم.
انصاری ادامه داد: در این میان، مفهوم «شهر پایدار و مقاوم» می‌تواند محوری منطقی در سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد. افق دستیابی به شهرهایی که بتوانند در برابر تهدیدات اقلیمی تاب‌آور باشند و در عین حال، عدالت اجتماعی، سلامت عمومی و کیفیت زیست را برای شهروندان تضمین کنند. وی با اشاره به اینکه تجربه‌های موفق در جهان نشان می‌دهد که پیوند میان برنامه‌ریزی شهری و حفاظت از محیط زیست تنها از مسیر حکمرانی یکپارچه شهری، مشارکت مردم و هم‌افزایی میان بخش‌های دولتی و خصوصی حاصل می‌شود،‌ تاکید کرد: سیاست‌های ملی باید بر پایه داده‌های علمی، ارزیابی‌های زیست‌محیطی و برنامه‌ریزی بلندمدت شکل گیرد. دقت در بحران‌های امروز شهری و محیط زیستی کشور ما، مبین این نکته است که در هر نقطه‌ای به‌صورت بخشی و محدود به مساله ای پرداخته شده و برای آن تصمیم گیری شده، خروجی آن بحران در ساحت‌ها و حوزه‌های دیگر بوده است. رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در کشور ما مفهوم توسعه پایدار شهری می‌تواند با اتکا بر ظرفیت‌های بومی، دانش فنی و فرهنگ غنی ایرانی، راهگشای آینده‌ای سبزتر و متوازن‌تر باشد. از احیای بافت‌های فرسوده و مدیریت منابع طبیعی گرفته تا کنترل آلودگی هوا و پسماند و بخش کشاورزی و صنعت همه نیازمند سیاستی هماهنگ و مبتنی بر اصول علمی است.
 وی تاکید کرد: باید بپذیریم که محیط زیست و سکونتگاه‌های انسانی دو حوزه جدا از یکدیگر نیستند بلکه دو روی یک سکه‌اند. متاسفانه نگاه زینتی و مانع بینی محیط زیست، دهه‌هاست در سپهر مفهوم توسعه در کشور زمینه‌ساز آسیب‌های فراوان و بعضا غیر قابل بازگشت شده است. تعبیر «محیط ایست» سال‌هاست که به طنز و جدی، بارها در ادبیات سیاسی ما به کار گرفته شده و در بطن خود، نمادی از شتاب زدگی برای توسعه فیزیکی بدون توجه به الزامات محیط زیستی است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: درک و باور این نکته ضروری است که محیط زیست سالم، پیش‌شرط توسعه شهری پایدار و توسعه شهری هوشمند، ابزار حفاظت از محیط زیست است. بی‌توجهی به این پیوند ظریف می‌تواند به فروپاشی تعادل اکولوژیک و اجتماعی بینجامد. در مقابل سرمایه‌گذاری در شهرهای پایدار و زیست‌پذیر نه تنها حفاظت از طبیعت بلکه تضمین عدالت بین‌نسلی است؛ عدالت میان انسان امروز و انسان فردا. انصاری در پایان تاکید کرد: مسئولیت ما تنها مدیریت منابع نیست بلکه حفظ میراث طبیعی و زیستی برای آیندگان است. هر تصمیمی در حوزه شهرسازی و محیط زیست، اثری ماندگار بر زمین خواهد گذاشت و تاریخ درباره‌ی آن داوری خواهد کرد. باشد که روز جهانی اسکان بشر، الهام‌بخش تعهدی تازه برای ساختن شهری سبز، عادلانه و در هماهنگی با طبیعت باشد.
 
رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد؛
آغاز آزمایشی سامانه غیرحضوری
 اعتراض به جرایم رانندگی
 رئیس پلیس راهور فراجا از آغاز به کار آزمایشی سامانه رسیدگی غیرحضوری به اعتراضات جرایم رانندگی خبر داد و گفت: این طرح با هدف تسهیل خدمات به مردم و کاهش مراجعات حضوری اجرا شده است.
سردار تیمور حسینی با حضور در مرکز ۱۹۷ پلیس ضمن گفت‌وگو با مردم و بررسی مشکلات آنان، از آغاز اجرای طرح آزمایشی سامانه رسیدگی غیرحضوری به اعتراضات جرایم رانندگی خبر داد و اظهار کرد: امروز تعداد زیادی از مردم برای طرح موضوعات مختلف از جمله اعتراض به جرایم رانندگی و مشکلات مربوط به شماره‌گذاری به مرکز ۱۹۷ مراجعه کردند که نشان از اعتماد عمومی به پلیس و کارکرد این مرکز دارد.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به راه‌اندازی سامانه جدید برای رسیدگی غیرحضوری به اعتراضات گفت: این سامانه به‌ صورت آزمایشی آغاز به کار کرده است و افرادی که نسبت به جرایم رانندگی خود اعتراض دارند، باید از طریق سامانه سخا مراجعه کرده و بر اساس آیتم‌هایی که در سامانه مشخص شده، موضوع اعتراض خود را ثبت کنند. وی افزود: از آنجا که این طرح به‌ صورت آزمایشی آغاز شده، طبیعتاً در مراحل اولیه با آزمون و خطاهایی همراه است تا بتواند به پایداری کامل برسد. کمتر از سه تا چهار روز از آغاز اجرای این طرح گذشته و هنوز بسیاری از مردم از وجود این امکان مطلع نیستند، اما به مرور زمان اطلاع‌رسانی گسترده‌تری انجام خواهد شد. سردار حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع صدور گواهینامه موتورسیکلت برای نوجوانان ۱۶ ساله اشاره کرد و گفت: همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام شد، طبق مصوبه هیئت دولت، صدور گواهینامه برای نوجوانان در دو سطح موتورسیکلت‌های ۵۰ سی‌سی و ۱۲۵ سی‌سی پیش‌بینی شده است. با این حال، باید همه ملاحظات ایمنی را در نظر بگیریم. علیرغم سپری شدن زمان مصوبه، اجرای آن منوط به ایجاد شرایط خاصی از سوی تولیدکنندگان موتورسیکلت بود تا ریسک و خطر استفاده از این وسایل برای این گروه سنی به حداقل برسد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه