انرژی
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر نقش کلیدی روابط عمومیها در اطلاعرسانی دقیق، مدیریت افکار عمومی و ارتقای بهرهوری، گفت: هرچه فاصله میان تصمیمگیرندگان و ذینفعان کمتر شود، شفافیت و کارآمدی افزایش مییابد. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، سعید توکلی در نشست هماندیشی رؤسای روابط عمومی شرکتهای گاز استانی به میزبانی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه یکی از مهمترین رسالتهای روابط عمومی، مدیریت شایعات و اطلاعرسانی صحیح و بهموقع به ذینفعان است، اظهار کرد: استفاده گسترده از ابزار ویدئوکنفرانس، سبب کاهش فاصله میان تصمیمگیرندگان و ذینفعان و افزایش شفافیت و کارآمدی شده است. وی با اشاره به اینکه بهرهگیری درست از ابزارهای نوین، مرز میان مدیران موفق و کماثر را مشخص میکند، افزود: هر ابزاری که بر پایه نیاز مخاطب و جامعه شکل گرفته باشد، در صورت استفاده صحیح، میتواند اثرگذاری روابط عمومیها را به حداکثر رسانده و موفقیت بیشتری در جلب اعتماد و اقناع افکار عمومی خواهد داشت. *ضرورت ارزیابی صنعت گاز در تراز جهانی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اهمیت عدم مقایسه عملکرد سازمان با دیگر دستگاهها، تصریح کرد: فعالیتهای شرکت ملی گاز را نباید با دیگر سازمانهای دولتی مقایسه کرد؛ چراکه این مجموعه بهمراتب چابکتر عمل کرده و افتخارات کسبشده در جشنوارههایی همچون خوارزمی و شهید رجایی، گواه روشنی بر کیفیت بالای خدمات است. توکلی با بیان اینکه مقایسه عملکرد این صنعت با دستگاههای داخلی، نتیجهای جز کاهش انگیزه و کاستن از سرعت حرکت نخواهد داشت، تأکید کرد: روابط عمومیها باید نگاه خود را فراتر ببرند و در ارزیابیها، صنعت گاز کشور را با شرکتهای معتبر جهانی همتراز بدانند. وی افزود: وقتی چشمانداز شرکت ملی گاز ایران، دستیابی به جایگاه بزرگترین شرکت در تراز جهانی است، باید بدانیم که این هدف جز با ارتقای سطح شایستگیها و حرفهایگری در تمامی بخشها، به ویژه روابط عمومیها، محقق نمیشود. مدیریت موفق، مستلزم انعطافپذیری و تطبیق رفتار با شرایط و افراد مختلف است تا اعتماد و انگیزه کارکنان حفظ شود. *ظرفیت بالای ابزارهای نوین در ارتقای کارکرد مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه تجربه نشان داده که موفقیت در بهرهبرداری از تأسیسات، مستلزم توجه به نیروی انسانی و حمایت از بهرهبرداران است، تصریح کرد: حتی خطوط قدیمی بیش از ۵۵ ساله، با مدیریت مناسب و بهرهبرداری دقیق، قابلیت انتقال حجم قابل توجهی از گاز را دارند. توکلی با اشاره به تجربههای موفق جهانی در حوزه بازاریابی گفت: بسیاری از ابزارها و فناوریهایی که در اختیار ماست، در اصل برای پاسخ به یک نیاز شکل گرفتهاند؛ از تلفن همراه و شبکههای اجتماعی گرفته تا هوش مصنوعی؛ بنابراین، تفاوت میان افراد و مدیران در نحوه استفاده درست و بهموقع از این ابزارهاست. وی افزود: اگر روابط عمومیها متناسب با نیاز جامعه از فناوریهای نوین بهره بگیرند، میتوانند در مدیریت افکار عمومی و اطلاعرسانی صحیح بسیار مؤثر باشند. خوشبختانه کمتر کسی را میتوان یافت که از فضای مجازی و ابزارهای نوین ارتباطی استفاده نکند؛ این نشاندهنده ظرفیت بالای این ابزارها برای ارتقای کارکرد روابط عمومی است. *اهمیت یکپارچگی فعالیتهای استانی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به اهمیت یکپارچگی فعالیتهای استانی و هماهنگی با ستاد مرکزی وزارت نفت اشاره کرد و گفت: بسیاری از اقدامها هنوز به صورت جزیرهای باقی ماندهاند و لازم است که فعالیتها به شبکهای یکپارچه و هماهنگ تبدیل شوند تا اثرگذاری و کیفیت خدمات افزایش یابد. توکلی با قدردانی از حمایتهای مسئولین در سطوح مختلف، افزود: این پشتیبانیها همواره مشوقی برای تداوم حرکت روبهجلو صنعت گاز کشور بوده و روابط عمومیها باید با تلاش مستمر اجازه ندهند هیچگاه روند توسعه متوقف شود. وی با اشاره به تغییرات گسترده جامعه در دهههای اخیر اظهار کرد: شرایط اجتماعی و محیط کاری با گذشته متفاوت است و بنابراین مقایسه خود با مدیران گذشته چندان منطقی نیست؛ چراکه برخی روشها و سبکهای مدیریتی که در گذشته موفق بودند، در شرایط نمیتوانند همان اثرگذاری را داشته باشند و باید با توجه به نسلها و تغییرات موجود، سبک مدیریتی و ارتباطی خود را متناسب با زمان و جامعه بهروز کرد. *مهارتهای کلیدی روابط عمومیها مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه یکی از مهارتهای کلیدی روابط عمومیها، شناسایی تفاوتها و تنوع رفتاری در افراد و استفاده از یک سبک یکتا، هدفمحور و نتیجهگراست، گفت: در واقع، موفقیت در پروژهها زمانی حاصل میشود که با درک صحیح از تفاوت نسلها و محیط کاری، سبک مدیریت و رفتار خود را متناسب با شرایط تنظیم کنیم. توکلی تأکید کرد: تنوع فرهنگی و اجتماعی استانها باید در طراحی و اجرای برنامهها دیده شود و روابط عمومیها با توجه به ویژگیهای بومی و احساسی مخاطبان، پیامها را به شکل مؤثر منتقل کنند. استفاده بهموقع و صحیح از منابع مالی نیز نه تنها هزینه نیست، بلکه سرمایهگذاری مؤثری است که به تقویت عملکرد کمک میکند. وی با اشاره به اقدامهای کارکنان در بحرانها، اظهار کرد: عملکرد کارکنان در ۱۲ روز جنگ قابل ستایش و اجر آن نزد خدا محفوظ است. مدیران باید تابآوری و مقاومسازی خود و سازمان را تقویت کنند، شرایط موجود را بپذیرند و بهترین عملکرد خود را ارائه دهند. مسئولیتپذیری، پاسخگویی و توجه به حقوق کارکنان، پایههای موفقیت در مدیریت و روابط عمومیها است.