اقتصاد
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حملونقل ریلی ستون فقرات توسعه ایران است، گفت: شبکه ریلی کشور به ۵۰۰ دستگاه لکوموتیو نیاز دارد که با این عدد فاصله داریم. فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از تلاشهای گسترده راهآهن کشور طی 12 روز جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی علیه ایران، اظهار کرد: باید تشکر ویژهای داشته باشم از صنعت راهآهن کشور که در 12 روز جنگ تحمیلی بهدلیل شرایط خاص جوی، امکان پروازهای هوایی محدود شد و بخش اعظم بار جابهجایی بر دوش این صنعت افتاد. وی ادامه داد: در این مدت همکارانم در بخش خصوصی و دولتی از کارگران و پیمانکاران گرفته تا مهندسان، سوزنبانان و لکوموتیورانان همگی با نجابت و مسئولیتپذیری بالا تلاش کردند تا کمترین اختلال به مردم وارد شود. وی اعتمادبخشی به بخش خصوصی را یکی از مهمترین دستاوردهای این دوره دانست و افزود: توانستهایم اعتماد بخش خصوصی را جلب کنیم. امری که در صنعت ریلی با توجه به بازگشت سرمایه نسبتاً کمتر نسبت به حملونقل هوایی و جادهای بسیار ارزشمند است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ریلیسازی یکی از اصلیترین شاخصهای توسعهیافتگی در دنیاست، گفت: در کشورهای پیشرفته یکی از معیارهای ارزیابی توسعه میزان گستردگی شبکه ریلی است؛ ریلی که به شهرسازی جهت میدهد و زنجیره توسعه را تکمیل میکند. خطوط ریلی نهتنها مصرف سوخت را کاهش میدهد، بلکه ایمنی، بهرهوری و ترانزیت پایدار را نیز تضمین میکند. صادق با اشاره به اهمیت نقش ایران در منطقه تاکید کرد: پلهای آهنینی که از ایران به کشورهای همسایه کشیده میشود نماد ترانزیت پایدار است. همه کشورها به موقعیت ویژه ایران برای ترانزیت ارزان، ایمن و سریع آگاهند و گفتوگوها و کمیسیونهای مشترک منطقهای نشان داده که این مسیر در حال ثمردهی است. وی با اشاره به کمبودهای موجود در حوزه حملونقل ریلی مسافری گفت: در حوزه ناوگان کمبودهای زیادی داریم؛ هم در زمینه لکوموتیو که فاصله قابلتوجهی با نیاز 500 دستگاهی کشور داریم و هم در بخش واگنهای مسافری که نیاز به نوسازی 900 واگن وجود دارد. وی تاکید کرد: سرمایهگذاری پایدار در صنعت ریلی، هم برای حمل کالا و هم برای جابهجایی مسافر، یک ضرورت توسعهای است و ما با همه توان در حال برداشتن موانع داخلی و مرزی برای تحقق این هدف هستیم.