روزنامه کائنات
3

اقتصاد

1404 يکشنبه 18 خرداد - شماره 4845

وزیر راه و شهرسازی:

نرخ بلیت‌ پروازهای اربعین به زودی اعلام می‌شود

 وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش می‌کنیم زائران در اوج سفرهای اربعین با قیمت‌های عجیب و غریب بلیت مواجه نشوند. به گزارش کائنات، فرزانه صادق با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی برای تعیین نرخ بلیت‌های اربعین وجود داشته باشد، اظهار کرد: بر این موضوع تاکید شده و قرار است سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاین‌ها جلسه داشته باشد و به نرخی برسیم که با تمام ملاحظات همه خدمات به مردم ارائه شود.
وزیر راه و شهرسازی در پایان افزود: تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که زائران در اوج سفرهای اربعین با قیمت‌های عجیب و غریب بلیت مواجه نشوند.

بر اساس اعلام فائو؛
قیمت جهانی مواد غذایی کاهش یافت
 سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد که قیمت جهانی موادغذایی در ماه مه به دلیل کاهش قابل توجه قیمت غلات، شکر و روغن نباتی کاهش یافته است.
به گزارش کائنات، شاخص قیمت موادغذایی فائو که تغییرات ماهانه سبدی از کالاهای غذایی معامله شده در سطح بین‌المللی را دنبال می‌کند، در ماه مه به طور متوسط ‌۱۲۷.۷ واحد بود که نشان‌دهنده کاهش ۰.۸ درصدی نسبت به رقم آوریل است.
شاخص قیمت غلات فائو در ماه مه نسبت به سال میلادی گذشته ۶ درصد افزایش یافته اما بیش از ۲۰ درصد کمتر از اوج خود در مارس ۲۰۲۲ است که پس از درگیری روسیه و اوکراین رخ داد و منجر به جنگ ویرانگر بین دو تولیدکننده برتر غلات جهان شد.
شاخص قیمت غلات فائو نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد کاهش یافت که ناشی از کاهش شدید قیمت جهانی ذرت بود. برداشت قوی و عرضه فراوان در آرژانتین و برزیل، همراه با انتظارات از رکورد برداشت در آمریکا، بر قیمت‌ها تاثیر گذاشت. قیمت گندم به دلیل بهبود شرایط کشت در نیمکره شمالی کاهش یافت. در مقابل، قیمت برنج ۱.۴ درصد افزایش یافت که دلیل آن تقاضای قوی برای انواع معطر و نوسانات ارزی بود.
قیمت روغن نباتی نسبت به ماه آوریل ۳.۷ درصد کاهش یافت و این کاهش در تمام روغن‌های اصلی مشاهده شد. قیمت روغن پالم به دلیل افزایش تولید فصلی در جنوب شرقی آسیا کاهش یافت. قیمت روغن سویا به دلیل افزایش عرضه در آمریکای جنوبی و تقاضای ضعیف برای سوخت‌های زیستی کاهش یافت. قیمت روغن کلزا به دلیل بهبود چشم‌انداز عرضه در اتحادیه اروپا کاهش یافت، در حالی که قیمت روغن آفتابگردان در بحبوحه تقاضای ضعیف جهانی کاهش یافت.
شاخص قیمت شکر فائو ۲.۶ درصد کاهش یافت که نشان‌دهنده نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز اقتصادی جهانی، تقاضای ضعیف‌تر از سوی صنایع غذایی و آشامیدنی و انتظارات از بهبود تولید در فصل آینده است.
قیمت گوشت نسبت به ماه آوریل ۱.۳ درصد افزایش یافت. قیمت گوشت گاو و گوسفند افزایش یافت و گوشت گاو به بالاترین رکورد خود رسید. قیمت مرغ به دلیل عرضه مازاد در برزیل پس از محدودیت‌های واردات مرتبط با شیوع آنفلوآنزای مرغی، کاهش یافت. شاخص قیمت لبنیات فائو ۰.۸ درصد افزایش یافت که ناشی از تقاضای قوی از سوی آسیا بود. قیمت کره در بالاترین سطح تاریخی خود باقی ماند، در حالی که قیمت پنیر نیز افزایش یافت. طبق گزارش رویترز، فائو در گزارشی جداگانه، پیش‌بینی کرد که تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۵ به رکورد ۲.۹۱۱ میلیارد تن برسد که نسبت به تخمین قبلی ۲.۸۴۸ میلیارد تن و ۲.۱ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۴ است. با توجه به پیش‌بینی افزایش تولید از مصرف، پیش‌بینی می‌شود ذخایر جهانی غلات یک درصد رشد کند و تا حدی از رکود سال میلادی گذشته بهبود یابد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران:
خودکفایی گوشت، قربانی رانت واردات شد
 مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران گفت: گوشت‌های وارداتی که با ارز دولتی وارد می‌شود و در ظاهر با قیمت ۳۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود، عملاً با هزینه‌های سربار، برای دولت بیش از این هزینه دارد به طوری که از تولید داخلی گران تر تمام می‌شود.
به گزارش کائنات، مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران با اشاره به وضعیت واردات گوشت اظهار کرد: در خصوص مسئله گوشت‌های وارداتی و تنظیم بازار، در صورت عدم دخالت غیرضروری دولت در امور اتحادیه‌ها و دامداران، کشور می‌تواند به‌طور کامل در تأمین گوشت خودکفا باشد.
وی افزود: مشکل اصلی به سیاست‌گذاری‌های دولت بازمی‌گردد؛ سیاست‌هایی که باعث می‌شود روند واردات ادامه یابد و خودکفایی محقق نشود. به‌نظر می‌رسد برخی افراد و گروه‌ها در پشت‌پرده، منافع خود را در استمرار واردات می‌بینند.
وی ادامه داد: در واردات، سود زیادی برای واسطه‌ها وجود دارد؛ اما در تولید، چنین منافع کلانی نصیب افراد نمی‌شود. اگر کمترین حمایت و اطمینانی از سوی دولت به اتحادیه‌ها و تشکل‌ها وجود داشته باشد و صرفاً به شعار بسنده نشود، مردم و فعالان این حوزه به‌خوبی می‌دانند که چگونه باید تولید را مدیریت کنند. ما به‌صراحت اعلام می‌کنیم که در صورت حمایت، نه‌تنها نیازی به واردات نخواهیم داشت، بلکه قادر خواهیم بود گوشت قرمز را صادر کنیم.
مدیرعامل اتحادیه دامداران با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی اظهار داشت: برای نمونه، قیمت سبوس در ابتدای سال جاری کیلویی 6 هزار تومان بود؛ اما به دلیل آنکه دولت توان پرداخت هزینه‌های آسیابانی را ندارد، این هزینه‌ها را از تولیدکننده دریافت می‌کند و قیمت سبوس به 9 هزار و 500 تومان رسیده است. این افزایش حدود 60 درصدی تنها مربوط به یک قلم خوراک دام است و به‌تبع آن، تمام نهاده‌ها و هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد.
وی درباره تبعات بی‌توجهی به مشکلات رانندگان حمل‌ونقل نیز گفت: اعتصاب رانندگان کامیون طی هفته‌های اخیر، آسیب قابل توجهی به کشور وارد کرده است. اگر مسئولان پیش از وقوع این اتفاقات، با رانندگان گفت‌وگو می‌کردند و به مطالبات آن‌ها توجه نشان می‌دادند، کار به اینجا نمی‌کشید.
عالی با بیان اینکه افزایش هزینه‌های بیمه کشاورزان نیز یکی دیگر از چالش‌های جدی است گفت: سه سال پیش اخباری درباره تخلفات گسترده در صندوق‌های بیمه‌ای منتشر شد و نتیجه آن را در قالب افزایش چندبرابری هزینه‌های بیمه برای کارگران و کشاورزان شاهد هستیم، تمام این عوامل مستقیماً بر قیمت تمام‌شده محصولات پروتئینی از جمله گوشت تأثیر می‌گذارد.
وی درباره توان تولید داخلی اظهار کرد: توان تولید داخلی کشور مناسب است، اما قدرت خرید مصرف‌کننده پایین است و گوشت تولید داخل با قیمت بالاتری عرضه می‌شود. اخیراً یکی از اقتصاددانان اظهار کرده بود که اگر گوشت وارداتی دارای چربی، استخوان یا از دام پیر باشد نیز اشکالی ندارد، به شرط آنکه ارزان به دست مردم برسد. اما این سؤال مطرح است که آیا مردم ترجیح می‌دهند گوشت بی‌کیفیت را با قیمت پایین خریداری کنند، یا گوشت باکیفیت داخلی را با قیمت واقعی؟ پاسخ مشخص است: مردم خواهان کیفیت هستند.

بیمه مشترک ایران و روسیه؛ تحولی در ترانزیت ۲ کشور
 بیمه مشترک ایران و روسیه گام مهمی در توسعه ترانزیت و لجستیک کریدور شمال-جنوب جهت افزایش امنیت حمل‌ونقل و کاهش ریسک‌های تحریمی است.
به گزارش کائنات، در سایه تحولات ژئوپلیتیکی اخیر و شکل‌گیری اتحاد‌های اقتصادی جدید، همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت وارد مرحله تازه‌ای شده است. یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی این همکاری‌ها، نبود پوشش بیمه‌ای مطمئن برای کالا‌های عبوری از کریدور راهبردی شمال–جنوب بوده که به‌دلیل تحریم‌های غرب، شرکت‌های بین‌المللی از ارائه آن خودداری می‌کردند. با امضای بیمه‌نامه مشترک بین تهران و مسکو، گام مهمی در جهت ایمن‌سازی این مسیر کلیدی و کاهش ریسک‌های ناشی از تحریم برداشته شده است؛ اقدامی که نه‌تنها یک ابزار لجستیکی محسوب می‌شود، بلکه نشانه‌ای از شکل‌گیری زیرساخت‌های مستقل اقتصادی در نظم نوین جهانی است. کریدور ۷۲۰۰ کیلومتری شمال–جنوب به‌عنوان یکی از مسیر‌های راهبردی تجارت جهانی، کشور‌های حوزه خلیج‌فارس، آسیای مرکزی، ایران، قفقاز، روسیه و هند را به یکدیگر متصل می‌کند. این کریدور که شامل مسیر‌های ریلی، جاده‌ای و دریایی است، بنا بر برآورد کارشناسان، می‌تواند مدت زمان حمل کالا بین هند و روسیه را از ۴۵ روز به حدود ۲۰ روز کاهش دهد. با توجه به تحولات ژئوپلیتیکی از جمله جنگ روسیه و اوکراین، انسداد برخی مسیر‌های سنتی مانند کانال سوئز، بحران دریای سرخ و مداخلات ایالات متحده در مسیر‌های تجاری، اهمیت کریدور شمال–جنوب بیش از گذشته برجسته شده است. در همین راستا، موضوع بیمه بار‌های ترانزیتی در این مسیر، به یکی از دغدغه‌های اصلی بازرگانان و دولت‌ها تبدیل شده است. بیمه به‌عنوان یکی از ارکان زنجیره تأمین بین‌المللی، نقش حیاتی در کاهش ریسک‌هایی نظیر سرقت، تصادف، خسارت به کالا، تأخیر در تحویل، و حتی مخاطرات سیاسی و تحریم‌ها دارد. با توجه به خودداری بسیاری از شرکت‌های بیمه بین‌المللی از ارائه خدمات به ایران و روسیه تحت فشار تحریم‌ها، تدوین یک چارچوب مشترک بومی بیمه‌ای می‌تواند این خلا را پر کرده و الگویی برای سایر کشور‌های مستقل فراهم آورد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه