روزنامه کائنات
6

انرژی

1404 يکشنبه 11 خرداد - شماره 4841

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران خبر داد؛

کاهش ۴۷ درصدی آب ورودی به سدهای استان تهران

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: ورودی آب به سدهای تهران از ابتدای سال آبی جاری تا پایان اردیبهشت ماه نسبت به میانگین بلند مدت ۴۷ درصد کاهش داشته است.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، بهزاد پارسا با بیان این مطلب گفت: میزان حجم کل مخازن سدهای استان تهران 465 میلیون متر مکعب است که نسبت به 617 میلیون متر مکعب سال گذشته 152 میلیون متر مکعب کاهش داشته و همچنین نسبت به میانگین بلندمدت 967 میلیون متر مکعبی انتهای خردادماه 502 میلیون متر مکعب کاهش را نشان می دهد.
وی در ادامه عنوان کرد: به دلیل کاهش بیش از 43.4 درصدی بارش استان تهران نسبت به متوسط بلند مدت، منابع تأمین آب شرب تهران در سدهای لار، لتیان، ماملو و به ویژه سد امیرکبیر با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبرو است.
پارسا با اشاره به اینکه ذخیره آب موجود در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار و ماملو 16 درصد مجموع گنجایش مخازن این سدها است، تصریح کرد: حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر حدود 77 میلیون مترمکعب است که نسبت به میانگین بلندمدت 178 میلیون مترمکعبی انتهای خردادماه 101 میلیون متر مکعب کاهش دارد. همچنین حجم آب ذخیره شده در سد طالقان نیز به میزان 227 میلیون متر مکعب است که در مقایسه با میانگین بلند مدت 343 متر مکعبی انتهای خرداد ماه 116 میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد.
وی افزود: میانگین حجم مخزن سد لار در انتهای خرداد معادل 204 میلیون مترمکعب بوده که موجودی فعلی آن 81 میلیون مترمکعب می باشد و در مقایسه با میانگین بلند مدت 123 میلیون متر مکعب کاهش داشته است. ضمنا میانگین حجم مخزن سد ماملو در انتهای خرداد ماه معادل 166 میلیون مترمکعب است و امسال حجم آب موجود در مخزن این سد 28 میلیون متر مکعب بوده که نسبت به میانگین آخر این ماه 138 میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد و این درحالیست که حجم ذخیره آب موجود در سد لتیان معادل 52 میلیون متر مکعب است که نسبت به میانگین بلندمدت 76 میلیون مترمکعبی انتهای خردادماه 24 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنین تأکید کرد: چهار سد اصلی تأمین‌کننده آب شرب تهران فقط 16 درصد و با احتساب سد طالقان در مجموع 25 درصد حجم مخزن خود را در اختیار دارند.
پارسا در خصوص میزان بارش‌ها نیز گفت: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون 145.5 میلی‌متر ثبت شده که این میزان در سال گذشته 210.5 میلی‌متر بوده است؛ بر این اساس میزان بارش‌ها نسبت به سال آبی قبل آن 31 درصد کاهش و نسبت به بلندمدت 43.4 درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه منابع آب ما محدود است و با کاهش بارش‌ها و پایین آمدن سطح آبخوان‌ها، تأمین آب بیش از این با چالش مواجه خواهد بود، خاطر نشان کرد: با توجه به میزان نزولات جوی تا این لحظه و کاهش حجم آب موجود پشت سدها، مشارکت همگانی درحفاظت ازمنابع آبی و مدیریت بهینه مصرف ضروری است و امیدواریم با همدلی و همراهی مردم عزیز، بتوانیم تابستان پیش رو را بدون مشکل سپری کنیم.

بازگشت شرکت‌های نفتکش غربی به تجارت نفت روسیه
 سقوط قیمت جهانی نفت در سال جاری و رسیدن قیمت نفت روسیه به سقف قیمت گروه هفت، باعث شد کشتی‌های متعلق به شرکت‌های نفتکش غربی، به تجارت نفت روسیه برگردند.
به گزارش کائنات، همزمان، تحریم‌های خداحافظی دولت بایدن، فعالیت «ناوگان سایه» متشکل از کشتی‌هایی را که روسیه برای حمل نفت خود استفاده می‌کرد، به ‌طور موقت مختل کرد.
طبق داده‌های مالکیت و ردیابی کشتی‌ها که توسط بلومبرگ جمع‌آوری‌ شده، در سه ماه گذشته، تقریبا یک سوم کل محموله‌های نفت اورال با نفتکش‌های غربی از بنادر روسیه خارج شده‌اند. این بالاترین آمار از اواخر سال ۲۰۲۳ است که خزانه داری آمریکا برای اولین، بار تحریم‌هایی را علیه کشتی‌هایی که سقف قیمت نفت روسیه را نقض می‌کردند، اعمال کرد.
سوتلانا لوباچیووا، تحلیلگر اصلی شرکت «ئی ای گیبسون شیپ بروکرز» در لندن گفت: ما از فوریه تا مارس، شاهد افزایش حمل محموله‌های نفت خام روسیه در کشتی‌های افرامکس و سوئزمکس غربی از بنادر این کشور در دریای بالتیک و دریای سیاه بوده‌ایم. ترجیحات خریداران و کاهش قیمت نفت روسیه به زیر سطح سقف قیمت گروه هفت، از عوامل کلیدی این تغییر بوده‌اند.
بر اساس محدودیت‌هایی که گروه هفت بر سر جنگ اوکراین اعمال کردند، شرکت‌های غربی تنها در صورتی مجاز به حمل نفت خام روسیه هستند که قیمت آن ۶۰ دلار در هر بشکه یا کمتر باشد.
قیمت نفت اورال از آوریل، در نتیجه تحریم‌ها و افت قیمت جهانی نفت، کمی بیش از ۵۰ دلار بوده و این ریزش قیمت، این امکان را برای شرکت‌های غربی فراهم کرده است که بدون نقض قوانین آمریکا یا اتحادیه اروپا، به روسیه بازگردند.
بیمه‌گران غربی هم که تمایل دارند کشتی‌های متعلق به غرب را پوشش دهند، به این تجارت بازگشته‌اند و خطراتی از جمله نشت نفت و سوانح را پوشش می‌دهند.
این تغییر همچنین به دنبال تهاجمی‌ترین تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت روسیه در روزهای پایانی دولت بایدن در ژانویه صورت گرفت که شامل تحریم‌ها علیه حدود ۱۵۵ نفتکش بود. بسیاری از این کشتی‌ها در هفته‌های پس از قرار گرفتن در فهرست سیاه آمریکا، غیرفعال شدند و نیاز به کشتی‌های جایگزین را ایجاد کردند و شرکت‌های نفتکش غربی از این فرصت استفاده کردند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، علاقه مجدد شرکت‌های نفتکش غربی به حمل نفت روسیه در حالی روی می‌دهد که برخی از کشورهای  گروه هفت به دنبال راه‌هایی برای کاهش سقف قیمت هستند تا درآمدهای نفتی مسکو را که مدعی هستند برای تامین مالی جنگ استفاده می‌شود، محدود کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه