صفحه آخر
معاون میراث فرهنگی درباره انتقال موزه قرآن به کاخ سعدآباد، آخرین وضعیت نمایش اشیاء امانتی ایران در چین و کمبود منابع مالی برای استرداد اشیاء تاریخی ایران از کشور و نتیجه تشکیل کمیتهای برای مبارزه با قاچاق اموال تاریخی توضیحاتی داد. علی دارابی، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آستانه روز جهانی موزه (۲۸ اردیبهشت) و هفته میراث فرهنگی در ایران، در نشست خبری درباره دلایل انتقال موزه قرآن به کاخ سعدآباد توضیح داد: موزه قرآن محدودیتهای تردد و ضوابط امنیتی و ساعت بازدید زیادی دارد، به خصوص در روزهای پیک کاری. این موزه در رنج بود. معاون میراث فرهنگی درباره تعطیلی موزه آب در کاخ سعدآباد و انتقال اشیاء آن در پردیسان، گفت: طبق قراردادی که داشت بنا بود به مدت دو سال در مجموعه سعدآباد فعالیت کند. توافقنامهای بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیرو انجام شد. مکاتبهای بین دو وزیر صورت گرفت و قرار بود موزه آب در اختیار وزارتخانه قرار گیرد و سعدآباد مدیریت یکپارچهای را انجام دهد. در شیوه عمل گاهی اگر اتفاقاتی میافتد از اراده ما خارج است ولی حتماً پاسخگو هستیم. قرار شد موزه آب که امکانات خاصی هم در آن نبود قبول کردیم که در این مجموعه باشد. او همچنین از توافق برای واگذاری برخی کاخموزهها از نهاد ریاستجمهوری به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد. سرانجام اشیاء تاریخی ایران که به چین برای نمایش «امانت» داده شد دارابی در پاسخ به پرسشی درباره دستاورد برپایی نمایشگاه آثار تاریخی ایران در چین، درحالیکه بیش از ۱۵۰ شیء تاریخی ایران همچنان برای نمایش در اختیار این کشور است، گفت: دو نمایشگاه در چین داشتیم؛ یکی «شکوه ایران باستان» با نمایش ۲۱۶ اثر از دوره ساسانی تا قاجار به مدت یک سال در شهرهای پکن، شانگهای و سینکیانگ برپا شده بود و اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۳) اشیاء آن به سلامت به ایران برگشت و در جای خود در موزه ملی ایران مستقر شد. نمایشگاه بعدی در شهرهای سیچوان و گوانجو است که با تعدادی از آثار موزههای استان تهران به مدت ۶ ماه برپا بوده است و هیأتی از استان تهران به آنجا خواهد رفت و بعد از آن تصمیم میگیریم که این نمایشگاه تمدید شود یا خیر. معاون میراث فرهنگی تاکید کرد: بحث ما با این کشورها برگزاری اقدامات مشترک هست و چینیها هم باید آثارشان را به ایران بیاورند. اکنون ۱۵۱ اثر از موزههای تهران و موزه مقدم به شهر گوانجو در چین رفته است. او ادامه داد: هفت کشور در حوزه نوروز نیز درخواست کردهاند که ما برای آنها نمایشگاه موزهای برگزار کنیم. این اقدام خوبی است، چون چنین نمایشگاههایی در راه مبارزه با ایرانهراسی است. این در حالی است که پس از برپایی نمایشگاهها در چین ما باید پاسخ میدادیم که آیا این آثار سالم به ایران برگشت یا خیر. با خجالت باید بگویم پول نداریم به وکیل بدهیم تا آثار تاریخیمان استرداد شود دارابی در این جلسه درباره استرداد آثار تاریخی گفت: در حال حاضر هفت پرونده مفتوحه برای بازگرداندن این آثار وجود دارد، که سه پرونده فعالتر است. ما برای اقامه این شکایتها باید وکیل بگیریم. رقمهای بسیار هنگفتی را برای وکالت و پیگیری دعاوی حقوقی استرداد این اشیاء مطرح میکنند. که این رقمها در حد بودجه اینجا (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) نیست و ما با دستگاههای مختلف مکاتبه کردیم. امروز با معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم جلسهای داریم و درخواست تشکیل کمیتهای مشترک را مطرح کردهایم، چون این مسئله از توان فقط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خارج است و باید مسئله کشور باشد و بخشهای دیگر از جمله وزارت امور خارجه و ریاست جمهوری، نقش داشته باشند تا این اشیاء از خارج کشور برگردانیم. او یادآور شد: با توجه به حساسیت موضوع، فرایند بستهبندی و انتقال این اموال به کشور تا لحظه نهایی آمدن به ایران، قابل اطلاعرسانی نیست. آنقدر متغیرهای متعدد میتوانند روند بازگرداندن این آثار را تحتتأثیر قرار دهند. معاون میراث فرهنگی همچنین گفت: تا امروز بدهی معوق و حق عضویتهای ما به کنوانسیونهای بینالمللی صاف نشده است تا بتوانیم دوباره فعال شویم. با خجالت باید بگویم که ما پول نداریم به وکیل بدهیم تا آثار ما از خارجِ کشور استرداد شود.