صفحه اول
عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور درباره آخرین اقدامات روسیه برای تامین مالی پروژه راه آهن رشت - آستارا و اجرای عملیات این خط ریلی اظهار داشت: تیم روسی در ایران مستقر شده است و جلسات با نمایندگان روسیه پی در پی برگزار میشود و این پروژه پویا و در جریان است و هیچ توقفی ندارد. وی با بیان اینکه روند تملک اراضی پروژه خط آهن رشت - آستارا در حال انجام است، گفت: همچنان مشغول تملک اراضی مسیر هستیم و این اقدام یکی از آیتمهای مهم پروژه محسوب میشود و ٢٠ کیلومتر طول مسیر به طور رسمی به روسها تحویل شدهاست و روسها هم در حال مطالعات و برنامهریزی هستند. ما هم به عنوان طرف ایران میزان کیلومتراژ تملک اراضی را اضافه میکنیم و در حال حاضر به بیش از ٣۴ کیلومتر رسیدهایم. معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه در تلاش هستیم این عدد را به ۵٠ کیلومتر برسانیم و به طرف روس تحویل دهیم، ادامه داد: به زودی این میزان اراضی را هم به روسها تحویل میدهیم تا روسها مطالعات در اراضی جدید را هم انجام دهند. طراحی مسیر و پروژه خط آهن انجام شده و در بحث مطالعات هم با روسها به توافق رسیدهایم و صورت جلسه شده البته مطالعات سطوح مختلفی را دارد. درباره تدقیق کارهای ژئوتکنیک روسها دغدغههایی دارند و از این بابت سال گذشته الحاقیه را با روسها امضا کردیم و به روسها اجازه دادیم تدقیق نقشه برداری و ژئوتکنیک را انجام دهند و روسیه هم از اسفند ماه سال گذشته اقدامات خود را آغاز کرد. خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا تملک اراضی با پول روسیه و تامین مالی روسها انجام میشود، اظهار داشت: تملک اراضی از تعهدات ایران است و منابع خودمان تملک آزادسازی میشود. وی افزود: البته از سمت رشت فعالیتهایی برای اقدامات اجرایی انجام شده است اما میزان فعالیت در مقایسه کل پروژه اما قابل توجه نیست و هدف این است با تامین مالی بتوانیم تمام جبههها را درگیر کنیم و در حال حاضر نمی توان گفت پیشرفت فیزیکی حاصل شده و در واقع در ١۶٢ کیلومتر در نقاطی به صورت محدود اقداماتی انجام شده و فعلا پیشرفت کار در بخش تملک اراضی است. معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به تعیین قیمت نهایی پروژه گفت: قیمت نهایی را در نظر گرفتهایم و باید ذیل آن اقداماتی انجام شود. توجه داشته باشیم که پروژه راهآهن رشت-آستارا جزو پروژههای بزرگ کشور و بسیار تکنیکال بوده و این ملاحظات هم طبیعی است. راه آهن رشت-آستارا بخشی از کریدور شمال-جنوب بوده و با همکاری سه کشور روسیه- آذربایجان- ایران پیش میرود و درباره احداث مذاکرات صرفا با روسیه است. پروژه خط آهن رشت - آستارا به عنوان بخشی از زنجیره کریدوری شمال - جنوب، نقش مهمی در تسهیل حملونقل کالا و مسافر ایفا خواهد کرد. این پروژه با همکاری ایران و روسیه در حال پیشرفت است. پروژه خط آهن رشت - آستارا نه تنها برای استان گیلان، بلکه برای کل کشور دارای اهمیت استراتژیک است. این خط ریلی به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب، امکان اتصال مستقیم بین دریای خزر و دریای خلیج فارس را فراهم میکند و نقش مهمی در ترانزیت کالا خواهد داشت، با توجه به موقعیت استراتژیک بندر آستارا، این پروژه میتواند به توسعه اقتصادی منطقه کمک شایانی کند. پیشتر در اسفند سال گذشته مدیرعامل راه آهن وعده داده بود که راه آهن رشت آستارا پس از تملک اراضی طی یک سال، در مدت چهار سال ساخته شود.