شهرستان
ارتفاع پل صاحب روضات در محدودۀ بزرگراه خرازی اصفهان یکی از مسائل بحثبرانگیز این روزهای شهر اصفهان است. این پل پس از حدود ۵ ماه ساختوساز در خردادماه به بهرهبرداری رسید، اما هماکنون عملیات جدیدی، یعنی آسفالتتراشی در زیر آن اجرا میشود که به گفته مردم میخواهند با این کار ارتفاع پل به حد استاندارد برسد! صاحب روضات پلی که مقرر بود بر کاهش حجم ترافیک در محدودۀ خود اثر بگذارد، کمی پس از افتتاح و بهعلت اصابت چند کامیون باری با سقف آن خبرساز شد. با این اتفاقات، نظرها به کوتاهی سقف پل جلب شد، خصوصاً مقایسۀ ارتفاع آن با ارتفاع دیگر پلهای آن محدوده، باعث تقویت این نظر شد. آسفالتتراشی در محدودۀ زیر پل صاحب روضات این گمانهزنیها را به قطعیت نزدیک کرد. شهروندان اینگونه جمعبندی کردند که برنامهریزی نادرست مجریان طرح در زمان ساختوساز پل منجر به شروع یک عملیات جدید شده است تا این بار با کندن زمین به افزایش ارتفاع پل و استانداردکردن آن کمک کنند. در گزارش پیش رو ابتدا روایت شهروندان را از ساخت و بازسازی پل آوردهایم. سپس صحبتها و تحلیلهای حسین حقشناس، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان و ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان را میخوانیم که از یک طرف تا حدودی تأییدکنندۀ صحبت شهروندان دربارۀ کوتاهی پل است و از طرف دیگر برخلاف مردم بر استانداردبودن پل تأکید دارند. علی یکی از شهروندان اصفهانی که از اهالی همان منطقه است و در مسیر پل صاحب روضات بهطور روزانه آمدوشد دارد، به خبرنگار ایسنا توضیح داد: به یاد دارم که از زمستان سال گذشته برای افتتاح این پل بسیار پافشاری داشتند. کارگران و دیگر نیروهای شهرداری شبانهروزی برای بنای پل فعالیت میکردند. بتنریزی در این منطقه، یعنی حد فاصل خیابان صاحب روضات و بهستان، شب و روز جریان داشت. او در تکمیل مشاهدات خود گفت: زمستان آتشهای فراوانی به پا میکردند تا این بتنها دچار یخزدگی نشوند. آتشها را بیوقفه روشن نگه میداشتند. هرکس رد میشد، راحت میفهمید که چه اصراری برای راهاندازی پل وجود دارد. اینطور به نظر میرسید که خیلی زود میخواهند پل را افتتاح کنند. این شهروند با تأکید بر اینکه سال گذشته روند ساختوساز ستونهای پل در زندگی مردم عواقبی داشت و مسائلی ایجاد کرده بود، یادآور شد: تکمیل بنای سقف پل امسال عملی شد. بعد از این، یک خط لوله بهکوشش شرکت آب و فاضلاب از سمت شرق به غرب اتوبان از بین دو لاین کشیده و سرانجام صاحب روضات افتتاح شد. علی ادامه داد: در ظاهر، طرح مشکلی نداشت، اما اکنون هر شهروندی اینطور احساس میکند که مقداری سقف پل پایین است. حدود ۳ هفتۀ پیش کامیونی که بار داشت با سقف پل برخورد کرد و بعد هم که پلیس و جرثقیل برای رفع این تصادف وارد میدان شدند. همان موقع برخی از شهروندان با گذاشتن پُست و استوری در فضای مجازی واکنش نشان دادند و از شهرداری پاسخ خواستند. او افزود: علائم ترافیکی هم در این محوطه نصب کردهاند، گویا به این دلیل که رانندگان باری بدانند پل کوتاه و برایشان خطرآفرین است. اما این علائم هم آسیب دید. به نظر میرسد که تلاقی خودروهای مسیر با این علائم باعث از بین رفتن آنها شده است. شهروند اصفهانی ساکن در نزدیکی پل صاحب روضات آخرین مشاهدات خود را از ماجراهای پل اینگونه بیان کرد: حدود ۴ روز پیش بود که با ماشینهای مخصوص چنگکدار یا بیل مکانیکی آمدند و آسفالت این محدوده را کندند. بعد از این همه مسائل و گرفتاری که شهروندان موقع ساخت پل تحمل کردهاند، کار به جایی رسیده است که دوباره کارگران مشغولاند و چنان گرد و خاکی به راه افتاده است که چشم چشم را نمیبیند! علی گفت: به نظر میرسد که مشکلات اصلی پل به لاین غربی آن برمیگردد و از شمال بهسوی جنوب گویا بالاتر است. شاید پل شیب یا مشکلی دارد. مسئولان باید توضیح بدهند. روز سهشنبه (۱۳شهریورماه) دیدم که جاده بسته است. چند خودروی شهرداری با چراغگردان ایستاده بودند و رانندگان را به سمت خیابان امامخمینی هدایت میکردند. ما هم از خیابان امام خمینی بهسوی جمهوری رفتیم. بعد به سهراه صمدیه رسیدیم. ترافیک و هرج و مرج شدیدی ایجاد شده بود. نه پلیسی و نه هماهنگی و نظمی بود. خود من دیدم که یک مینیبوس با یک سمند تصادف کرد و ماجراهای جدیدی اتفاق افتاد! مسیری که حدود ۳ دقیقه آن را طی میکردم، ۲۵ دقیقه زمان برد! کاوه یکی دیگر از شهروندان اصفهانی که ساکن منطقۀ ۹ است، در گفتوگو با ایسنا بیان کرد: در بزرگراه شهید خرازی از محدودۀ خروجی خیابان امام خمینی تا بعد از خروجی آتشگاه بهدلیل اینکه بزرگراه عرض کمی دارد، همیشه و در تمام ساعات شبانهروز ترافیک است. حتی شهرداری چند وقت پیش به تعریض آن اقدام کرد، اما مشکل ترافیک حل نشد.