روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت - شماره 4583

لیلا حاتمی شاید در ونیز


  با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش جهانی این فیلم در ماه سپتامبر در جشنواره ونیز باشد.
این فیلم که هم‌اکنون در مرحله تدوین به سرمی‌برد، روایتگر چند اپیزود از داستان زندگی حضرت مسیح است و «گیزا رورینگ» بازیگر مجارستانی که پیش از این در فیلم برنده اسکار «پسر سائول» بازی کرده بود در نقش حضرت عیسی، «ماتیاس اسخونارتس» بازیگر بلژیکی در نقش پیتر، «توفیق برهوم» بازیگر فلسطینی الاصل در کنار «مارک رایلنس» و «بن کینگزلی» دو بازیگر انگلیسی برنده اسکار  دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند. «مایک رایلنس» در این فیلم نقش شیطان را بازی کرده است.
لیلا حاتمی نیز در نقش مریم مجدلیه در این فیلم مقابل دوربین رفته است.
فیلم «مسیر باد» دهمین ساخته بلند سینمایی «ترنس مالیک» پس از فیلم های «زمین‌های لم یزرع» (۱۹۷۳)، «روزهای بهشت» (۱۹۷۸)، «خط باریک سرخ» (۱۹۹۸)،  «دنیای جدید» (۲۰۰۵)، «درخت زندگی» (۲۰۱۱)، «به سوی شگفتی» (۲۰۱۲)، «شوالیه جام‌ها» (۲۰۱۵)، «ترانه به ترانه» (۲۰۱۷) و «یک زندگی پنهان» (۲۰۱۸) است.
«ترنس مالیک» با فیلم «خط باریک سرخ» نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی و فیلمنامه شد و خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین را از آن خود کرد و با فیلم «درخت زندگی» نیز جایزه نخل طلایی جشنواره کن را کسب کرده است. او پیش از آن نیز با فیلم «روزهای بهشت» برنده جایزه بهترین کارگردانی کن شده بود. «الکس بودن» تهیه‌کننده فیلم «در مسیر باد» پیش از این در مصاحبه‌ای فاش کرده بود که «ترنس مالیک» در پنج سال گذشته در حال تدوین این فیلم سینمایی بوده است و احتمالا این فیلم در پایان راه مرحله پس تولید قرار دارد.
سال گذشته، «متیو کاسوویتس» بازیگر فرانسوی که در فیلم «مسیر باد» نیز بازی کرده بود، ادعا کرد که ترنس مالیک هر روز ۵ ساعت فیلمبرداری داشته و در مجموع ۳۰۰۰ ساعت فیلمبرداری کرده است و او نمی‌داند که آیا بخشی از تدوین نهایی فیلم خواهد بود یا خیر.

فیلم‌هایی از سینمای بین‌الملل؛
جشنواره فیلم کن ۱۳ فیلم را
بر فهرست فیلم‌هایش افزود
  جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ فیلم‌های جدیدی را به بخش رقابتی و دیگر بخش‌های این دوره افزود.
به گزارش ورایتی، جشنواره فیلم کن فیلم‌های بین‌المللی دیگری را به بخش‌های مختلف این دوره اضافه کرد که انیمیشن میشل آزاناویسیوس با عنوان «گرانبهاترین محموله‌ها»، فیلم «دانه انجیر مقدس» محمد رسول‌اف و «لولا» اولیور استون از جمله آنها هستند.
«گران‌بهاترین محموله‌ها» از رمان پرفروش ژان کلود گرومبرگ به همین نام اقتباس شده و داستانش در طول جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. این اولین انیمیشنی خواهد بود که در بیش از یک دهه گذشته - پس از «والس با بشیر» آری فولمن در سال ۲۰۰۸ - وارد بخش رقابتی کن شده است.
آزاناویسیوس فیلمنامه را با گرومبرگ نوشته و الکساندر دسپلات آهنگساز برنده اسکار موسیقی فیلم را ساخته است. صداپیشگی این انیمیشن را بازیگر مشهور فرانسوی ژان لویی ترینتینان، گریگوری گدبوآ و دومینیک بلان بر عهده دارند.
آزاناویسیوس از اعضای ثابت کن است و در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۷ برای اولین بار «هنرمند» و «تغییرپذیر» را در بخش رقابتی داشت و «کوپه» هم فیلم افتتاحیه سال ۲۰۲۲ بود. «دانه انجیر مقدس» جدیدترین فیلم محمد رسول‌اف هم به بخش رقابتی افزوده شد. وی پیش از این با فیلم‌های «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» و «لرد» (با عنوان خارجی «مرد صداقت») در بخش نوعی نگاه کن حضور داشت. امانوئل پارپو رومانیایی با فیلم «سه مایل تا پایان دنیا» برای اولین بار وارد بخش مسابقه می‌شود.
در بخش کن پرمیر «ماریا» ساخته جسیکا پالود درباره زندگی تراژیک ماریا اشنایدر بازیگر «آخرین تانگو در پاریس» ساخته برناردو برتولوچی با بازی آناماریا وارتولومی و مت دیلون و فیلم گائل مورل با عنوان «زندگی کن، بمیر، دوباره متولد شو» افزوده شده است.
در بخش نمایش ویژه «یک فیلم ناتمام» لو یه فیلمساز چینی درباره همه‌گیری، «عاشقان سینما» آرنو دپلشن با بازی متیو آمالریک، «لولا» الیور استون، درباره رییس جمهور برزیل و «زننده» تودور جیورجیو دیگر فیلم‌های افزوده شده به کن امسال هستند.
«کنت مونت کریستو» ساخته الکساندر دلا پاتلیر و متیو دلاپورته با بازی پیر نینی به بخش خارج از رقابت اضافه شد. اولین فیلم کارگردانی سلین سالت با نام «نیکی» فیلمی بیوگرافی از نیکی دو سن فال هنرمند فرانسوی-آمریکایی، «وقتی نور می‌شکند» رونار رونارسون و «جریان» جینتس زیلبالودیس هم به بخش نوعی نگاه افزوده شده‌اند.

تغییر در قوانین جوایز اسکار
  آکادمی اسکار قوانین جدیدی را برای فصل آینده این جوایز اعلام کرد که بر فیلم‌ها در شاخه‌های بهترین فیلم بین‌المللی، انیمیشن، موسیقی متن و فیلمنامه‌نویسی تأثیر می‌گذارد.
بر اساس قوانین جدید آکادمی، انیمیشن‌های بلندی که در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی از سوی کشورها معرفی شده‌اند به شرط دارا بودن شرایط، امکان رقابت در شاخه بهترین انیمشن بلند را نیز خواهند داشت.
همچنین پنجره اکران فیلم‌ها برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی برای اسکار ۲۰۲۵ از ۱ نوامبر ۲۰۲۳ (۱۰ آبان ۱۴۰۲) تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۰ دی ۱۴۰۳) خواهد بود و فیلم‌ها برای واجد شرایط شدن باید در این بازه زمانی در کشور مبدا اکران سینمایی داشته باشند.
در بخش موسیقی متن نیز فهرست نامزدهای اولیه اسکار از ۱۵ به ۲۰ عنوان افزایش می یابد و سه آهنگساز در صورتی که همه آنها به طور کامل در موسیقی مشارکت داشته باشند، مجاز به دریافت تندیس‌های فردی خواهند بود.
در بخش‌های فیلمنامه‌نویسی، آکادمی اکنون از رقابت کنندگان می‌خواهد تا فیلمنامه نهایی را ارسال کنند. با ورود به فصل جوایز اسکار ۹۷، تغییراتی در جوایز گاورنرز ایجاد شده است. جایزه یادبود «ایروینگ جی. تالبرگ» که به تهیه‌کننده خلاقی داده می‌شود که مجموعه آثارش نشان‌دهنده کیفیت بالای تولید تصلویر متحرک است، اکنون به عنوان تندیس اسکار اعطا می‌شود. تعریف جایزه بشردوستانه «ژان هرشولت» نیز برای شامل شدن گسترده وسیع‌تری از تلاش‌های بشردوستانه بازنگری شده است و به فردی در صنعت فیلم داده می‌شود که تلاش‌های انسان دوستانه‌اش به ارتقای رفاه انسانی و کمک به اصلاح نابرابری‌ها کمک کرده است.
دو جایزه ویژه ارائه شده در جوایز فنی اسکار نیز تغییر نام داده‌اند: جایزه «گوردون ای ساویر» به جایزه یک عمر دستاورد علمی و فنی  و جایزه «جان آ. بونر» به جایزه خدمات علمی و فنی تغییر نام دادند.
برای واجد شرایط شدن فیلم‌های بلند در جوایز اسکار، این آثار باید بین ۱ ژانویه ۲۰۲۴ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ اکران سینمایی داشته باشد. اکران در سینما-ماشین‌ها دیگر وسیله‌ای برای احزار صلاحیت نخواهند بود و منطقه دالاس-فورت نیز به شش منطقه لس آنجلس، نیویورک، منطقه خلیج سانفرانسیسکو، شیکاگو، ایلینویز، و آتلانتا (جورجیا) اضافه شد که در آن فیلم‌ها می‌توانند با اکران سینمایی واجد شرایط می‌شوند.
هنگامی که یک فیلم اکران اولیه حداقل یک هفته‌ای خود را در یکی از شش منطقه معرفی شده بالا در ایالات متحده داشته باشد، باید استانداردهای نمایشی خاصی را نیز برای واجد شرایط بودن در شاخه بهترین فیلم بلند رعایت کند.
نود و هفتمین دوره جوایز اسکار در تاریخ ۲ مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفند) برگزار خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه