روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت - شماره 4583

گزارش کائنات از برگزاری نوبت اول کنکور امسال

جوانانی که به دانشگاه نه گفتند!

در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که زنان با ۶۳ درصد و مردان با ۳۷ درصد در صدر متقاضیان این آزمون قرار گرفتند.

 مژگان سعدی- آزمون سراسری پذیرش دانشگاه‌های کشور که با نام کنکور نیز شناخته می‌شود، آزمونی است که هرساله در ایران و بیرون از آن برای پذیرش دانشگاه‌های کشور برگزار شده و نمره گرفته شده در آن در کنار سوابق تحصیلی و سهمیه‌ها کلید ورود به دانشگاه‌های ایران است.
کنکور سراسری بر حسب مقطع مورد نظر توسط نهادهای گوناگون برگزار می‌گردد، این آزمون در مقطع کارشناسی تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران و نیز کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی ایران توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌گردد. رشته‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه‌های آزاد اسلامی توسط مرکز پذیرش دانشگاه آزاد و برای رشته‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی علوم پزشکی و دوره‌های تخصص و فوق تخصص پزشکی، داروسازی و دندان‌پزشکی توسط مرکز سنجش وزارت بهداشت برگزار می‌گردد.
این آزمون هر سال در دو نوبت برگزار می‌گردد، نوبت اول در نیمه اول اردیبهشت ماه و نوبت دوم در نیمه اول تیر ماه برای پنج گروه آزمایشی «علوم ریاضی و فنی»، «علوم تجربی»، «علوم انسانی» (شامل داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون با منابع رشته علوم انسانی یا منابع رشته علوم و معارف اسلامی)، «زبان‌های خارجی» و «هنر» به‌طور جداگانه برگزار می‌شود. تا پیش‌از سال ۱۳۹۲ کنکور دانشگاه‌های آزاد توسط مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی و به صورت جداگانه از کنکور سراسری برگزار می‌شد و پس از آن با کنکور سراسری ادغام شد.
طبق مصوبه مجلس کنکور به تدریج حذف شود و معیارهای دیگری برای ورود به دانشگاه در نظر گرفته شود.
همچنین بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و در راستای حذف تدریجی کنکور، سوابق تحصیلی به تدریج سهم بیشتری از پذیرش دانشجو را خواهد داشت. در حال حاضر این میزان برای کنکور سراسری ۱۴۰۳ معادل ۵۰ درصد تأثیر قطعی در نظر گرفته شده‌است. منظور از سابقه تحصیلی همان نمرات امتحانات نهایی و تشریحی داوطلب در رشته تحصیلی دوره دوم متوسطه (در نظام آموزشی جدید یا ۶-۳-۳) یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی (در نظام آموزشی قبلی) است.
نگاهی به آمار‌های اعلامی از سوی مسئولان سازمان سنجش، نشان می‌دهد دایره کنکور با وجود همه تغییرات صورت‌گرفته طی سه‌سال اخیر، باز هم کوچک‌تر شد تا بار دیگر جامعه بی‌رغبتی خود را برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور به‌ویژه در رشته‌هایی نشان دهد که رسیدن به آن‌ها از طریق کنکور امکان‌پذیر است.
البته شاید کمتر فعالی در عرصه آموزش عالی تصور می‌کرد زمانی برسد که تعداد ثبت‌نامی‌ها در کنکور به زیر یک‌میلیون نفر برسد! واقعیت آن است که درطول سال‌های اخیر با وجود اینکه بخش قابل‌توجهی از داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته هم می‌شدند، حاضر نبودند پروسه ورود به دانشگاه را با انتخاب رشته کامل کنند، اما در نوبت دوم کنکور امسال عملا سهم داوطلبان با ریزش قابل‌توجهی همراه بوده که پیام‌های جدی و البته تکراری را برای متولیان آموزش عالی مخابره می‌کند. پیام‌هایی که نادیده گرفتن آن باعث خالی شدن هرچه بیشتر صندلی دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های دولتی خواهد شد. نکته دیگر اینکه ۸۵ درصد رشته‌ها بدون آزمون بوده، با‌این‌حال به‌نظر می‌رسد عملا رقابت برای ۱۵ درصد دیگر رشته‌ها هم مسیر نزولی درپیش گرفته است.
در نوبت اول کنکور امسال ، یک‌میلیون و ۱۳۱ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. جمعیتی که هرچند نسبت به نوبت اول سال گذشته با افزایش ۷ درصدی همراه بوده، اما وقتی این آمار را در مقایسه با نوبت دوم آزمون ۱۴۰۲ می‌سنجیم، از ریزش ۶ درصدی حکایت دارد؛ موضوعی که در قیاس با سال ۱۴۰۱ شرایطی به‌مراتب بدتر داشته و کاهش ۲۹ درصدی را تجربه کرده است. البته مختصات کنکور امسال نسبت به ۱۴۰۲ متفاوت است؛ به‌طوری‌که نوبت اول کنکور سال قبل در دی ۱۴۰۱ برگزار شد و عملا داوطلبان زمان زیادی برای آنکه خود را آماده شرکت کنند، نداشتند و همین مساله باعث شد بخشی از داوطلبان منتظر رسیدن نوبت دوم بمانند. همین مساله سبب شد در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ که در تیرماه برگزار شد، بیش از یک‌میلیون داوطلب به رقابت با یکدیگر بپردازند. وضعیتی که امسال شکل متفاوتی پیدا کرده و داوطلبان در ماه‌های اردیبهشت و تیر بر سر جلسه کنکور حاضر می‌شوند، اما چراغ کنکور امسال کم‌فروغ‌تر از سال‌های قبل است.
تمهیدات برگزاری کنکور در همه مناطق کشور
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به بروز حادثه سیل در برخی نقاط کشور، گفت: با هماهنگی وزارت کشور تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است.
عبدالرسول پورعباس درباره برگزاری آزمون سراسری در برخی نقاط کشور که دچار حادثه سیل شده اند، گفت: هماهنگی‌های لازم با وزارت کشور و استانداران و بویژه استانداری سیستان و بلوچستان برای برگزاری آزمون انجام شده است و از همه ظرفیت‌ها برای برگزاری آزمون سراسری استفاده خواهد شد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند که جای تقدیر و تشکر دارد و با همکاری پلیس فتا شبکه‌های کلاهبرداری در فضای مجازی شناسایی شده و برخورد لازم با آن‌ها انجام می‌شود لذا بار دیگر از داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها درخواست می‌شود فریب این شبکه‌های اجتماعی کلاهبرداری مدعی تقلب کنکور را نخورند که خسارات وارده و محرومیت‌ها به هیچ عنوان قابل گذشت و جبران نیست.
وی در مورد زمان برگزاری آزمون سراسری، گفت: در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کرده‌اند و آزمون گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه، هنر و زبان‌های خارجی عصر همان روز و گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی برگزار خواهد شد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای داوطلبان به این عزیزان توصیه کرد ضمن مطالعه دقیق اطلاعیه‌های صادر شده، با توجه به وضعیت هوای کشور پیش‌بینی‌های لازم را به منظور حضور به موقع در جلسه آزمون به عمل آورند.
پیشتازی ۲۶ درصدی داوطلبان زن در نوبت اول کنکور
در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که زنان با ۶۳ درصد و مردان با ۳۷ درصد در صدر متقاضیان این آزمون قرار گرفتند.
داوطلبان باید با ورود به کارپوشه خود از طریق درج کدملی/ شناسه یکتا و رمز عبور یک نسخه پرینت از راهنما و کارت شرکت در آزمون تهیه کنند. داوطلبانی که در ۲ گروه آزمایشی شامل یک گروه آزمایشی اصلی (علوم ریاضی، علوم انسانی و علوم تجربی) به همراه یکی از گروه‌های آزمایشی هنر یا زبان‌های خارجی متقاضی شده‌اند، دارای دو کارت هستند.
 برای داوطلبانی که برای پذیرش در آزمون پذیرش دانشجو- معلم اعلام علاقه مندی کرده‌اند نیز در گروه آزمایشی مربوطه منحصراً یک کارت ورود به جلسه منتشر شده است. این دسته از داوطلبان باید علاوه بر پاسخگویی به دفترچه‌های سؤالات آزمون اختصاصی مربوط به گروه آزمایشی انتخابی، به دفترچه سوالات اختصاصی آزمون پذیرش دانشجو- معلم نیز پاسخ دهند.
برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و هم‌چنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکس‌دار و ارائه آن الزامی است. فرآیند برگزاری آزمون صبح‌ها رأس ساعت ۸:۰۰ (هشت) و بعدازظهر ساعت ۱۴:۳۰ (دو و نیم بعدازظهر) آغاز می‌شود و دربِ حوزه‌های امتحانی به ترتیب رأس ساعت ۷:۳۰ صبح و ۱۴:۰۰ (دو بعدازظهر) بسته خواهد شد.
در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آنها زن و ۳۷ درصد مرد هستند.
 گروه علوم تجربی با بیش از ۵۰۱ هزار داوطلب و گروه علوم ریاضی با بیش از ۱۲۸ هزار داوطلب بیشترین و کمترین تعداد داوطلبین در میان گروه‌های آزمایشی اصلی را به خود اختصاص داده‌اند.
 آزمون گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه، هنر و زبان‌های خارجی عصر همان روز و گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی برگزار خواهد شد.
طبق تاکید سازمان سنجش آموزش کشور؛ در این آزمون تغییر گروه آزمایشی، ثبت ­نام جدید و تغییر حوزه امتحانی به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست. لذا از مراجعه به واحدهای رفع‌نقص کارت، برای این موارد جداً خودداری شود.
داوطلبان هر یک از گروه ­های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی در صورت علاقه‌مندی­ به رشته علوم ورزشی  باید نسبت به انتخاب مورد مربوط و پرداخت هزینه آزمون عملی از از روز یکشنبه به‌تاریخ  سوم تیر تا روز جمعه به‌تاریخ هشتم این ماه از طریق سامانه جامع آزمون سراسری اقدام نمایند.
داوطلبانی مجاز به شرکت در آزمون عملی رشته علوم ورزشی خواهند بود که اولاً نسبت به پرداخت هزینه برگزاری آزمون عملی در بازۀ زمانی اعلام شده و اعلام علاقه‌مندی به این رشته اقدام نموده و ثانیاً در جلسه آزمون گروه‌های آزمایشی علوم‌ریاضی، علوم‌انسانی و علوم‌تجربی در یکی از آزمون‌های سراسری نوبت اول و یا دوم (و یا هر دو نوبت) سال ۱۴۰۳ حاضر باشند.
داوطلبان گروه آزمایشی هنر در صورت علاقه‌مندی به رشته ­های پذیرش با آزمون به منظور شرکت در آزمون عملی، باید نسبت به انتخاب حداکثر دو مجموعه از رشته‌های تحصیلی و پرداخت هزینه آزمون عملی از طریق سامانه جامع آزمون سراسری اقدام نمایند.
داوطلبانی مجاز به شرکت در آزمون عملی خواهند بود که اولاً نسبت به پرداخت هزینه برگزاری آزمون عملی در بازه زمانی اعلام شده و اعلام علاقه‌مندی به یک رشته یا رشته ­ها اقدام نموده و ثانیاً در جلسه آزمون گروه آزمایشی هنر در یکی از آزمون‌های سراسری نوبت اول و یا دوم  (و یا هر دو نوبت) سال ۱۴۰۳ حاضر باشند.
امنیت آزمون به طور کامل برقرار می‌شود
قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه کنکوری ها مطمئن باشند امنیت آزمون به طور کامل برقرار می شود، گفت: دستورالعمل حفاظتی به عنوان سند بالادستی به تصویب شورای امنیت کشور (شاک) رسیده است.
محمد حسین حاجیلو در همایش ملی تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ که در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حال برگزاری است، با بیان اینکه داوطلبان کنکور اطمینان داشته باشند که امنیت آزمون به طور کامل برقرار می شود، گفت: آزمون های سازمان سنجش در چهار دسته شامل سنجش علمی، استخدامی، صلاحیت حرفه ای و آزمون های بین‌المللی قرار دارند و دستورالعمل حفاظتی به عنوان سند بالادستی به تصویب شورای امنیت کشور (شاک) رسیده است. در این سند وظایف دستگاه ها در زمینه های اجرایی، امنیتی، قضایی و انتظامی مشخص شده است.
وی با اشاره به اینکه همه دستگاه ها ملزم هستند بر اساس ابن دستورالعمل حفاظتی در تمام آزمون های کشور هماهنگی لازم را داشته باشند و وظایف گفته شده را اجرا کنند تا امنیت داوطلبان تامین شود، اظهار کرد: نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روزهای ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می شود. وی افزود:  تاکنون بیش از ۳۰۰۰ نفر در جلسات مختلف آمورشی حفاظت آزمون شرکت کرده اند و موضوع امنیت قبل، حین و بعد از آزمون برای تمام عوامل اجرایی و حفاظتی تبیین شده است.
قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: در زمان خروج سوالات از قرنطینه اصلی تا رسیدن بسته های سوالات به مخازن اصلی محل برگزاری آزمون مانند دوی ۴۰۰ متر است و همه عوامل ملزم هستند در هوشیاری کامل قرار داشته باشند. در واقع  برای این بخش سه لایه حفاظتی و یک لایه جدید بعنی لایه چهارم حفاظتی در نظر گرفته شده است که اجرای این لایه های حفاظتی در شهرهای بزرگ تا دورافتاده ترین مراکز آزمون یکسان است.
حاجیلو با بیان اینکه همه عوامل اجرایی و حفاظتی آزمون سراسری باید شناسایی شده باشند و دارای شناسنامه باشند، گفت: هیچ عامل بیرونی خارج از عوامل شناسنامه دار اجازه ورود به مجموعه های حفاظتی را ندارد. مواردی در گذشته دیده شده که محرمانه به مرکز مربوطه اخطار داده شده است. وی با تاکید بر اجرای اقدامات حفاظتی در زمان برگزاری آزمون افزود: دفترچه غایبان کنکور قطعا باید صد درصد پلمپ شده جمع آوری شود. تجربه نشان داده در زمان برخورد با فرد متقلب همه تمرکز بر پاسخنامه قرار می گیرد اما عوامل هوشیار باشند در هیچ شرایطی دفترچه سوال فرد متقلب از حوزه خارج نشود. پاسخنامه ها نیز همانند دفترچه ها در امنیت کامل ارسال شود.
قائم مقام سازمان سنجش تکریم خانواده های داوطلبان کنکور را یکی از مهمترین وظایف عوامل اجرایی و حفاظتی دانست و گفت: از افراد فرهیخته و مسوولیت پذیر برای تکریم خانواده ها استفاده کنید. خانواده ها در فاصله مناسب از حوزه آزمون پذیرایی شوند. برای این موضوع بودجه ای در اختیار نمایندگان تام الاختیار وزیر علوم در حوزه های آزمون قرار گرفته است.
به گفته قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور، براساس مکاتبات سازمان سنجش آموزش کشور و معاون وزیر کشور در همه استان ها در زمینه برگزاری کنکور باید شورای تامین استان تشکیل شود. رصد فضای مجازی از زمان ثبت نام تا زمان برگزاری کنکور در حال انجام است و این کار با همکاری پلیس فتا در حال انجام است و در شورای تامین نیز این موضوع باید مدنظر قرار گیرد.
مجازات متخلفان کنکور چیست؟
در آستانه برگزاری نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم آزمون‌های سراسری، مجازات‌هایی را برای متخلفان کنکور پیش‌بینی کرده است.
طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، همراه داشتن هرگونه وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه حافظه دار (از قبیل پیجر، تلفن همراه «حتی به صورت خاموش»، تبلت، قلم نوری، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، انگشتر هوشمند و ...) در جلسه آزمون علاوه بر اینکه موجب محرومیت از گزینش در آزمون می شود، به عنوان تقلب و تخلف نیز تلقی شده و با داوطلبان ذی ربط بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون های سراسری رفتار خواهد شد.
تخلفات و جرایم آزمون های سراسری
الف - ارتکاب هرگونه عملی که موجب بی نظمی در برگزاری آزمون شود یا همراه داشتن هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی (حتی به صورت خاموش) و دستگاه های حافظه دار
ب - ارتکاب هرگونه عمل خلاف مقررات که آزمون داوطلب را از نظر علمی خدشه دار سازد از قبیل ارائه مدرک یا گواهی مجعول یا تصویر گواهی مجعول برای شرکت در آزمون، تبانی با داوطلبان یا افراد خارج از حوزه امتحانی یا دستاندرکاران آزمون از قبیل عوامل اجرایی و طراحان سوال برای تخلف در آزمون و ثبت نام در آزمون با هویت مجعول یا شرکت در جلسه آزمون به جای داوطلب اصلی
ج - استفاده از هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه های حافظه دار
د - کمک به داوطلب خارج از ضوابط برگزاری آزمون جهت پاسخ به سوالات
ه- دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مربوط به داوطلبان یا استفاده غیرمجاز از آنها
و - هرگونه تغییر غیرمجاز سئوالات، اوراق و پاسخنامه های داوطلبان یا سایر مدارک و دفاتر مربوط به آزمون
ز- افشای سئوالات آزمون یا تلاش در جهت دستیابی و افشای آن یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون به هر نحو
ح - خرید یا فروش سئوالات آزمون یا پاسخ آنها یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون اعم از اینکه سئوالات یا پاسخ آنها واقعی یا غیرواقعی باشد
 هیأت های رسیدگی به تخلفات، صلاحیت صدور حکم درباره چه مجازات‌هایی دارند؟
الف - در مورد مشمولان بند الف ماده ۵ اخطار کتبی با درج در پرونده داوطلب و اعلام به مراجع ذی ربط یا محرومیت از گزینش در آزمون همان سال
ب - در مورد مشمولان بند ب و ج محرومیت از گزینش علمی در آزمون همان سال و ابطال قبولی داوطلب در همان سال و محرومیت از شرکت در آزمون از یک تا ده سال بعد
تبصره - آراء هیأت های بدوی جز در مورد مشموالان بند (الف) ماده ۶ این قانون قابل تجدید نظرخواهی در هیأت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات در آزمون ها است.
در مورد مشموالان بندهای(د)،(ه)،(و)،(ز) و(ح) ماده ۵ هیأت های رسیدگی متهم را برای رسیدگی و اعمال جزای نقدی از ده میلیون تا یک میلیارد ریال یا حبس از یک تا پنج سال یا هر دو مجازات به محاکم دادگستری معرفی می‌شود.
ارتکاب هر یک از اعمال موضوع ماده (۵ )چنانچه در قالب عضویت در یک گروه یا شبکه باشد موجب تشدید مجازات می شود و تشکیل دهنده و سرکرده گروه یا شبکه به حداکثر مجازات محکوم می شود. مجازات هر یک از اعضاء که در ارتکاب تخلفات و جرایم فوق دخالتی نداشته باشند حسب مورد حداقل مجازات ذکر شده برای مرتکب می باشد.
رسیدگی در هیأت های رسیدگی به تخلفات در آزمون ها مانع از رسیدگی برابر سایر قوانین جزایی یا رسیدگی در هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری یا هیأت های انتظامی اعضای هیأت علمی یا کمیته های انضباطی دانشجویان نیست و مرتکب علاوه بر مجازات مندرج در مواد ۶ و ۷ این قانون به مجازات مقرر در سایر قوانین و مقررات محکوم می شود.
در صورت محکومیت قطعی فردی به یکی از مجازات های مندرج در این قانون، به استثنای مجازات مندرج در بند الفماده ۶ هیات رسیدگی به تخلفات در آزمون ها، قبولی وی در آزمون را ابطال می کند.
در این صورت موسسه آموزشی مربوط از صدور و اعطای هرگونه گواهی یا مدرک به وی خودداری خواهد نمود و چنانچه گواهی فارغ التحصیلی به وی اعطاء شده باشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا وزارت آموزش و پرورش یا دانشگاه آزاد اسلامی ملزم به ابطال آن گواهی می باشند.
چنانچه با بررسی های فنی و علمی بین نمرات و رتبه اکتسابی داوطلب و سوابق تحصیلی وی مغایرت های غیرمتعارف مشهود و اساسی از قبیل عدم تطابق معدل دیپلم و دوره پیش دانشگاهی با رتبه و نمره اکتسابی در آزمون وجود داشته باشد، با تأیید هیأت های بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون ها از داوطلب در یک یا چند درس عمومی و اختصاصی امتحان مجدد به عمل می آید.
تعیین وضعیت نهایی آزمون این داوطلب، بر اساس نتایج حاصل از امتحان مجدد بر عهده هیأت بدوی می باشد.
هر موسسه یا آموزشگاه علمی و آموزشی که برای افزایش آمادگی داوطلبان شرکت در آزمون های مورد بحث این قانون فعالیت می کند چنانچه در تخلفات ماده ۵ مشارکت داشته باشد مجوز تاسیس آن لغو می شود و مدیران مسئول آنها علاوه بر محرومیت دائمی از تاسیس و اداره این گونه مراکز به مجازات های پیش بینی شده در این قانون و سایر قوانین محکوم می شوند و چنانچه موسسه یا آموزشگاه فاقد مجوز باشد مجازات مدیران مسوول آنها حداکثر مجازات مندرج در ماده ۶ می باشد.
در مورد آموزشگاه هایی که فاقد مجوز باشند علاوه بر اقدام مراجع قانونی ذیربط مدعی العموم نیز می تواند راسا نسبت به اعلام جرم و پیگیری تخلفات آنان اقدام نماید.
هشدار سازمان سنجش به عضویت داوطلبان در گروه‌های مدعی تقلب
رئیس شورای حفاظت آزمون‌ سراسری با تأکید بر اینکه حفاظت از امنیت آزمون سراسری مطالبه ملی و از مصادیق حقوق عامه است، گفت: با توجه به وظایف ذاتی و مصوبه شورای امنیت کشور دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و قضایی در حفظ امنیت آزمون سراسری مسئولیت دارند.
محمدحسین حاجیلو در نشست هم افزایی سازمان سنجش آموزش کشور با نمایندگان تام الاختیار دستگاه های اجرایی - قضائی، امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی در خصوص حفاظت آزمون سراسری سال 1403، گفت: شناسایی و پیشگیری از تخلف و مقابله با اقدامات برنامه‌ریزی شده گروه‌های سودجو و اغفال گر که موجب نگرانی داوطلبان پرتلاش و زحمتکش می‌شود، مورد حمایت قاطبه مردم و از جمله مصادیق حقوق عامه است.
قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد عضویت داوطلبان در گروه‌ها و کانال‌های فضای مجازی مدعی تقلب هشدار داد تا داوطلبان عزیز گرفتار سوداگران کنکور نشوند.
رئیس شورای حفاظت آزمون‌ سراسری با اشاره به برخی گزارش‌های دریافتی از شدت یافتن فعالیت عوامل سودجوی مدعی تقلب در شبکه‌های اجتماعی مجازی، گفت: داوطلبانی که در یک سال و یا حتی سال‌ها برای موفقیت در آزمون سراسری برنامه‌ریزی و تلاش کرده‌اند و با صرف وقت و انرژی خود و خانواده‌ها آماده شرکت در کنکور شده‌اند، انتظار دارند که در یک رقابت سالم و ایمن شرکت کنند و شاهد تحقق عدالت آموزشی در جامعه باشند.
حاجیلو با اشاره به اینکه فعالیت مدعیان تقلب در کانال‌ها و گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی مجازی به عنوان مهمترین اقدام پیشگیرانه پیش از اجرای آزمون از مدت‌ها قبل در رصد، شناسایی و تحت کنترل نهادهای اطلاعاتی و امنیتی به ویژه پلیس فتا قرار دارند، گفت: عضویت داوطلبان در گروه‌ها و کانال‌های مجازی مدعی تقلب و همچنین استفاده از ابزارهای ممنوعه تخلف محسوب شده و موجب محرومیت آنان از آزمون است.
رئیس شورای حفاظت آزمون‌ سراسری خاطرنشان کرد: از طرف دیگر کسانی که در این گروه‌ها اقدام به ارسال مدارک و هرگونه پرداخت وجه می‌کنند بامعرفی به مراجع قضایی حسب مورد مطابق با اعمال مجرمانه صورت پذیرفته حتی مشمول مجازات حبس هم می گردند.
قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان تأکید کرد: حفاظت از امنیت آزمون سراسری مطالبه ملی و از مصادیق حقوق عامه است و با توجه به وظایف ذاتی و مصوبه شورای امنیت کشور دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و قضایی در حفظ امنیت آزمون سراسری مسئولیت دارند لذا با تمهیدات اندیشیده شده هیچ داوطلب متقلبی وارد دانشگاه نخواهد شد.
دستگیری متهمان سایبری کنکور
رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فراجا از دریافت رمز ارز و سکه طلا توسط مجرمان سایبری بابت کلاهبرداری از داوطلبان کنکور خبر داد و گفت: هفته‌های اخیر چند متهم را دستگیر کردیم که بابت اقدامات کلاهبردارانه‌ای که انجام داده بودند، بالغ بر ۱۰۰ هزار تتر رمز ارز دریافت کرده بودند.
سردار وحید مجید در همایش ملی تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ که در محل سازمان پژوهش های علمی صنعتی ایران در حال برگزاری است، با بیان اینکه آزمون سراسری یک موضوع ملی است و از سال ۹۹ همکاری گسترده ای در این زمینه بین دستگاه ها صورت گرفته است، گفت: صحنه مقابله با تقلب های کنکور صحنه حضور مجرمان سایبری است. این مجرمان در پلتفرم های خارجی با اولویت تلگرام، اینستاگرام و واتساپ فعالیت دارند. وی در ادامه تصریح کرد: ما با برنامه ریزی های صورت گرفته چند ماه قبل از کنکور کلیه تحرکات مجرمان سایبری را زیر نظر داریم. تغییر شگردها را رصد می کنیم. رصد عام پلتفرم های خارجی بر اساس کلیدواژه ها نشان می دهد که از سال ۹۹ تاکنون بیش از ۵ هزار نشانک شامل کانال، گروه و لینک فعالیت مجرمانه داشته اند.
مجید اظهار کرد: اقداماتی که از سوی پلیس فتا صورت گرفت، موجب شد که این میزان فعالیت مجرمانه به ۲ هزار مورد تقلیل یابد. یک سری از افراد فعالیت مجرمانه را ادامه دادند و ۸۰۰ مورد شناسایی شدند و پس از بررسی های نهایی مجرمان سایبری که فعالان اصلی بودند طی این سالها حدود ۴۰۰ نفر بودند که دستگیر شدند.
وی خاطرنشان کرد: اقداماتی که این مجرمان سایبری در حوزه کنکور انجام می دادند شامل دریافت پول های کلان از داوطلبان بوده است. از طریق کارت های بانکی این افراد شناسایی می شدند. به مرور روش های مجرمان سایبری پیشرفته تر شد و از کارت های بانکی اجاره ای استفاده کردند تا پلیس در شناسایی آنها با مشکل مواجه شوند. رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فراجا افزود: در هفته های اخیر چند متهم را دستگیر کردیم که بابت اقدامات کلاهبردارانه ای که انجام داده بودند بالغ بر ۱۰۰ هزار تتر رمز ارز دریافت کرده بودند.
وی گفت: برخی کلاهبرداران پیشنهاد داده بودند که کار موقعی تحویل داده می شود (سوالات تقلبی کنکور) که سکه طلا در ابعاد مختلف دریافت کنند. بیش از ۵۰ مورد دستگیر شدند که درخواست طلا داشتند. یا گفته بودند که وسط جاده باید پول جابجا شود.
مجید افزود: ما از ابتدای سال با هماهنگی سازمان سنجش در سراسر کشور مراکز مورد رصد قرار داده ایم و حتی افرادی که در سال های گذشته کلاهبرداری کرده اند را مورد رصد داریم. با توجه به روش های پیچیده ای که کلاهبرداران استفاده می کنند از حوزه بین الملل هم استفاده کرده ایم. رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فراجا افزود: در توصیه هایی که به مردم در زمینه امنیت کنکور داریم این است که مردم شک نداشته باشند که این شیوه ها و شگردها کلاهبرداری است. آنها به دنبال یغما بردن سرمایه آنها هستتد.
وی تاکید کرد: اقدامات زیادی از سوی فراجا انجام شده است. بحث بازدارندگی در زمینه امنیت کنکور مهم است که استفاده از الگوریتم های رمزگذاری شده و برگزاری کنکور الکترونیک می تواند به این بازدارندگی منجر شود تا کلاهبرداران جرات نکنند به این حوزه وارد شوند.
به گفته مجید، یکی از مولفه های مهم در بازدارندگی امنیت کنکور، مسایل تقنینی است. تنوع جرایم سایبری به گونه ای است که با گستردگی مواجه است. مجرمان سایبری کنکور از نظر پلیس جزو بی انصاف ترین مجرمان محسوب می شوند.
رئیس پلیس فراجا در پایان خاطرنشان کرد: فروش سوالات تقلبی به داوطلبان کنکور تنها یک جرم ساده نیست؛ بلکه به خطر انداختن امنیت روانی جامعه است. باید مجازات سنگینی در پی داشته باشد تا بازدارندگی لازم را داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه