صفحه آخر
در نشست اعلام آمار پربینندهترین برنامهها و شبکههای تلویزیونی در رمضان و نوروز ۱۴۰۳، از شبکههای سه، یک و دو به ترتیب به عنوان پربینندهترینهای تحویل سال نام برده شد. همچنین در نشست خبری گزارش برنامههای نوروز و رمضان صداوسیما از سریال «نون خ» به عنوان پرمخاطبترین سریال در این ایام یاد شد که با بیشترین میزان مخاطب ۴۱/۵ درصد مخاطب همراه بوده است. این آمار از سوی مرکز تحقیقات صدا و سیما اعلام شد. طبق اعلام رییس مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال «نون خ» با حدود ۴۱/۵درصد پرمخاطبترین بوده است. سریال «زیرخاکی» ۲۴/۹ درصد، سریال «هفت سر اژدها» با ۲۲/۵ درصد و برنامه «محفل» به عنوان پرمخاطبترین برنامه افطاری با ۲۷/۹ و به دنبال آن «زندگی پس از زندگی» با ۲۷/۱ درصد پربینندهترین برنامههای رمضانی محسوب میشوند. برنامههای سیمای استانها هم با ۱۴ درصد مخاطب و برنامه «ماه خدا» هم با ۹ درصد مخاطب بیشترین مخاطب را داشتهاند. سلیم غفوری ـ قائممقام معاونت سیما ـ در میان برنامههای افطار، از «محفل» و «زندگی پس از زندگی» به عنوان پرمخاطبترینها یاد کرد. او گفت: در ایام رمضان ۱۰ برنامه ویژه افطار، ۹ برنامه سحر و مجموعا ۵۰ ویژه برنامه معارفی روی آنتن رفت که شامل ۵۰ درصد گفتوگو محور، ۱۴ درصد مسابقه، ۲۴ درصد نماوا و کلیپ، ۷ درصد گزارشی و ۳ درصد هم پویانمایی بود. وی درباره برنامههای سرگرمی و مسابقه نیز بیان کرد: ایران دوست داشتنی؛ شصتادیا، معرکه، پانتولیک و قویترین مردان، میهمانی، برمودا و بگو بخند در این ایام روی آنتن رفتند که ۳۸ درصد مسابقه، ۷ درصد مستند، ۴ و نیم درصد برنامه گفتوگو محور را ایام نوروز داشتیم و در همه برنامهها تلاش شده بود به آداب و رسوم نوروز و رمضان و نگاه جهانی و امتی داشته باشیم و قالبها حتما تنوع داشته باشند. احمد خورشیدی ـ مدیر سایت تلوبیون ـ هم شبکههای پربیننده در ساعات تحویل سال را به ترتیب شبکههای سه، یک و دو اعلام کرد. بر اساس این اعلام، در این میان سریالها، «نون.خ» در هر قسمت با ۱۵۰ هزار بازدید در پلتفرم صداوسیما مواجه بوده و به لحاظ بیننده در صدر است. پس از این مجموعه، سریال «زیرخاکی» با ۱۴۰ هزار بازدید در هر قسمت، «هفت سر اژدها» با ۱۰۷ هزار بازدید و «رستگاری» با ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید «جومونگ» حدود ۴۷ هزار بازدید به ازای هر قسمت داشته است. خورشیدی بیان کرد: برنامه «سال نو» به عنوان ویژهبرنامه تحویل سال با یک میلیون و ششصد هزار بازدید در تلوبیون دیده شد. در حوزه سرگرمی برنامه «مهمانی» هم با بیش از ۶۰۰ هزار پربازدیدترین برنامه در تلوبیون محسوب میشوند. یه گفته مدیر تلوبیون آمار مخاطبان سریالها هم بر اساس میانگین هر قسمت عنوان شدهاند. در بخشی از این نشست هم محسن شاکرینژاد ـ رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما ـ در سخنانی گفت: ما در حال حاضر دو مدل نظرسنجی داریم تلفنی و حضوری (میدانی). در نظرسنجی حضوری و میدانی هم به دو سبک به شکل درب منازل و محلهای ـ میدانی کار صورت میگیرد که بیشتر در رویدادهای حساس سیاسی از این روش استفاده میشود. میزان نظرسنجیها هم از هزار نمونه تلفنی است تا ۴۰ هزار میدانی. در انتخابات مجلس هم عددی که مرکز تحقیقات اعلام کرد ۴۱/۷ بود و چند درصد با عدد اصلی اختلاف داشت. او با اشاره به مشکلات بودجه و زمان، یادآور شد: ما هر دو هفته یک بار میزان مخاطبان سریالها را میسنجیم. برنامههای شاخص هم هر ماه یک بار سنجیده میشوند. ضمن اینکه هر فصل هم کلیت مخاطب صداوسیما را از در منازل میسنجیم. به گفته وی «پنج فروردین اولین گزارش درباره برنامههای تلویزیونی اعلام شده که بر این اساس، مخاطب «زندگی پس از زندگی» ۱۷.۹ و «محفل» ۱۷.۵ درصد بوده است. هرچند در ادامه آمار دو برنامه با اختلاف کم تغییر کرد و مخاطب «محفل» ۲۷.۹ درصد و «زندگی پس از زندگی» ۲۷.۱ درصد بوده است.» همچنین سریال «نون.خ» با ۴۱.۵ درصد پربینندهترین سریال نوروز ۱۴۰۳ است که این آمار از فصل قبلی این سریال ۱۰ درصد بالاتر است. آمار مخاطبان سریال «زیرخاکی» با ۲۴.۹ و «هفت سر اژدها» با ۲۲.۵ درصد و «رستگاری» با ۱۵.۵ درصد همراه بوده است.» او با یادآوری اظهارات پیمان جبلی درباره افزایش هشت درصدی مخاطبان نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد که در همه آیتمهای رمضان افزایش مخاطب داشتهاند. شاکرینژاد البته برای ویژهبرنامههای شبهای قدر استثنا قائل شد و اذعان کرد که میزان بیننده این برنامهها چند درصد ریزش داشته است. وی افزود: در مورد میزان مخاطبان در آخرین نظرسنجی که داشتیم کلیت میزان مخاطب در تهران و شهرستانها ۶۶ درصد بوده است. با این وجود که میزان مخاطبان در روستاها بیشتر است، این نظرسنجی ها بیشتر در تهران و شهرستانها صورت گرفته. اما در نظرسنجی جداگانه میزان مخاطب در روستاها حدود ۷۸ درصد بوده است. او تاکید کرد: امروز چالش جدید بین فضای برودبند و برودکست وجود دارد و در چنین فضایی این اعداد در این عصر چیزی شبیه به معجزه است. در این نشست همچنین مدیران حاضر به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفتند. سلیم غفوری در پاسخ به کیفیت پائین فیلمنامههای رمضانی در مقایسه با دورههای قبل عنوان کرد: در حوزه سریالها، «هفت سر اژدها» و «رستگاری» از قبل نگارش شده بودند اما «نون خ» و «زیرخاکی» در دوره جدید ساخته شدند. در مورد این سریالها هم اختلاف سلیقه وجود دارد؛ به عنوان مثال از نظر مخاطب «نون خ» امسال بهتر و یا بالاتر بوده است اما در نهایت فرایند جدید بر این خواهد بود که از این پس فیلمنامهها تکمیل و سپس کار شروع شود. قائممقام معاون سیما درباره اینکه چرا سریالهای تلویزیون مثل قبل خیابان خلوت کن نیستند؟ توضیح داد: این اتفاق به فضای کلی مصرف رسانه برمیگردد. ۱۵ سال پیش بخش عمده مصرف رسانهایِ مخاطبان، تلویزیون بود اما حالا سایر بسترها را هم داریم. این الگو فقط در ایران نیست در تمام دنیا این اتفاق افتاده است. تلویزیونی که زمانی ۸۰ درصد مخاطب داشت الان اینگونه نیست. شبکهای در دنیا نداریم که ۸۰ یا ۹۰ درصد مخاطب داشته باشد. بنابراین مردم از بسترهای مختلف مصرف رسانهایشان را تامین میکنند. در ادامه علی بخشیزاده ـ معاون صدا ـ با بیان اینکه رادیو مانند دیگر بخشهای سازمان صداوسیما در ابتدا سیاستهایی را طراحی کرد و به سبب آن برنامههایی روی امواج برد، گفت: در شش محور برنامهها را تدارک دیدیم که مواسات و همدلی مومنانه، ترویج آداب مهربانی، همدلی و وحدت مسلمین، صبر راهبردی و نظام سلطه و استکبار، جلسات تلاوتهای خانوادگی، ترویج سفرههای افطار خانه و مساجد و … از جمله این محورها بودند. او ادامه داد: یکسری سیاستهای اجرایی طراحی شده بود که از جمله آن میتوان به کمربند تلاوت اشاره که در ۲۴ ساعت شبانهروز پخش میشدند و مشهود بود. همچنین حضور مردم در سفرههای ساده افطاری را گزارشگران به سمع مخاطبان رساندند و کارشناسانی که با تنوع خوبی به مباحث پرداختند. تنوع مکانی در مراسم شبهای قدر و پیروز بیرون آمدن از تداخل مناسبتی ۱۳ فرودین با ۲۱ ماه رمضان با تعبیر منطقی از ویژگیهای امسال رادیو برشمرده شد. حسن عابدینی ـ معاون سیمای استانها ـ نیز در سخنانی با اشاره به عملکرد سیمای استانها بیان کرد: از حدود چهار ماه پیش روزانه ۱۰ ساعت از برنامهها را از شبکههای استانی پوشش میدهیم و تولیدات استانها بسیار زیاد شده و بخش عمدهای از کارهایی که در استانها صورت میگیرد قابلیت پخش از رسانه ملی را دارد. به گفته وی یکی از اقدامات جدید این است که مجموعههای نمایشی در استانها تولید شوند که مجموعه «سنجرخان» یکی از این آثار بود. همچنین دو سریال «مستوره اردلان» و «سوجان» را در صداوسیمای گیلان و سریال «دامون» را در صداوسیمای مازندران داریم و این آثار از جدیدترین سریالهایی هستند که تولید آنها بهزودی آغاز میشود. عابدینی اعلام کرد: ما در ایام عید بیش از ۲۹ هزار دقیقه برنامه در قالب نمایشی و برنامههای ترکیبی تولید کردیم. رقمی حدود ۱۴۰ هزار دقیقه مناظره در کمتر از یک ماه رکورد بالایی بود. برای نمایندگان مجلس هم مناظره برگزار کردیم. این روند استمرار پیدا خواهد کرد و در دور دوم انتخابات مناظرهها را پخش خواهیم کرد. در حوزه موسیقی، نماهنگ و سرود هم همکاران ما افتخارات خوبی را رقم زدند.