روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۶ فروردين - شماره 4575
تیتر خبرها

کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با کائنات

مکی: واکنش ایران به حملات تروریستی بسیار هوشمندانه است


 کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: تحملی که جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حادثه تروریستی دمشق نشان داد بسیار هوشمندانه بود. سران جمهوری اسلامی ایران نشان دادند هر گونه اقدام را با بررسی و سنجش همه جانبه در دستور کار قرار می دهند.
مرتضی مکی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با کائنات درخصوص این سوال که پاسخ جمهوری اسلامی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به دفتر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق به زعم شما چگونه خواهد بود گفت: اینکه جمهوری اسلامی ایران در قبال اقدام تروریستی اسرائیل در هدف قرار دادن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق چه واکنشی نشان خواهد داد تا کنون گمانه زنی های مختلفی صورت گرفته است.
وی در این باره خاطر نشان کرد: در طی روزهای گذشته آمریکا و اسرائیل اقدامات پیشگیرانه ای در برابر حملات احتمالی ایران در پیش گرفتند و سفارتخانه ها و دفاتر کنسولگری اسرائیل در برخی از کشورها به حالت تعلیق یا تعطیل درآمد، این موارد نشان می دهد اسرائیل نگران حملاتی است که از سوی محور مقاومت و از جمله ایران به آنها به عنوان حمله متقابلانه صورت خواهد گرفت لذا در راستای این نگرانی پیشگیری های لازم را در دستور کار قرار داده است.
مرتضی مکی افزود: در طی روزهای گذشته این سوال بارها مطرح شده در صورت حمله نظامی ایران به مراکز نظامی یا دیپلماتیک اسرائیل، واکنش آمریکا چه خواهد بود؟ قطع به یقین این موضوع بحث جدی و پیچیده ای است از این جهت که تا به حال توان موشکی جمهوری اسلامی ایران درراستای بازدارندگی بوده و اگر اهدافی در سوریه عراق یا حتی پاکستان را مورد هدف قرار داده در واکنش به اقدامات تروریست هایی بوده که منافع ایران و متحدان را مورد حمله قرار داده اند لذا اهداف محدود بوده است.
کارشناس سیاست خارجی خاطر نشان کرد: حمله به تروریست ها در پاکستان علی رغم اینکه بسیاری پیش بینی کردند ایران و پاکستان دچار چالش جدی می شوند اما به گونه دیگری شد و روابط ایران و پاکستان به قوت خود باقی ماند بنابراین می توان گفت پیش بینی و تصورات از واکنش های احتمالی کشورهایی که میزبان بخشی از گروه های تروریستی هستند یکسان نیست.
مرتضی مکی خاطر  نشان کرد: بی تردید جمهوری اسلامی ایران با هوشمندی و دقت لازم هر گونه اقدام نظامی را نسبت به حوادث تروریستی علیه خود به بهترین شکل ممکن و در عین درایت و توجه به مسائل مختلف پاسخ می دهد.
وی در این باره افزود: تحملی که جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حادثه تروریستی دمشق نشان داد بسیار هوشمندانه بود. سران جمهوری اسلامی ایران نشان دادند هر گونه اقدام را با بررسی و سنجش همه جانبه در دستور کار قرار می دهند.
وی در ادامه بحث یادآور شد: ایران تا کنون به دنبال خویشتنداری بوده است لذا تا کنون مایل به تنش زایی بیشتر در منطقه نبوده است، به هر حال قوه حاکمه جمهوری اسلامی ایران تا کنون بر این نظر بوده تا وارد درگیری مستقیم با رژیم صهیونیستی نشوند چرا که جنگ مستقیم  تبعات غیر قابل پیش بینی خواهد داشت و می تواند زمینه ساز افزایش بحران در منطقه باشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه