توافق شهرداری و بنیاد رودکی
برای ساخت پارکینگ اختصاصی
شهردار منطقه ۱۱ تهران از توافق با مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی برای احداث پارکینگی با ظرفیت یک هزار خودرو برای این مجموعه به منظور کاهش مشکلات ترافیکی منطقه خبر داد.
سیدمحمد موسوی در این خصوص افزود: صبح امروز همزمان با سالروز شهادت شهید آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی، جلسهای با موضوع افزایش تعاملات بین بنیاد فرهنگی هنری رودی و شهرداری منطقه برگزار شد. وی ادامه داد: کاهش بار ترافیکی در پهنه فرهنگ و هنر بنیاد رودکی و تسهیل دسترسی به تالار وحدت با کمک پلیس راهور و عوامل معاونت حملونقل و ترافیک منطقه از مهمترین موضوعات طرحشده در این جلسه بود که طی آن مقرر شد پس از اخذ نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بررسی موضوع در شورای ترافیک به قید فوریت همچنین درنظرگرفتن پیوستهای اجتماعی، پارکینگی با ظرفیت یک هزار خودرو در این پهنه احداث شود. موسوی تاکید کرد که زمین این پارکینگ را بنیاد رودکی در اختیار شهرداری برای ساخت قرار خواهد داد.
شهردار منطقه ۱۱ در ادامه با تأکید بر ضرورت افزایش همکاریها برای بسط و گسترش هنر انقلاب اسلامی، گفت: نیازسنجی و فعالسازی برنامههای مردمی با مشارکت بنیاد رودکی و شهرداری منطقه به خلق و تولید محتوای همسو با این موضوع کمک میکند که برای رسیدن به این هدف، برنامهریزیهای تازهای خواهیم داشت.
* اجرای طرح خیابان هنر
به گفته موسوی، اجرای طرح خیابان هنر از جمله پیشنهادهای طرحشده در این جلسه بود که مقرر شد طرحهای پیشنهادی با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برای شکلگیری این خیابان برنامهریزی شود و به اجرا درآید.
ایوب آقاخانی
بازگشت چهرهها به تلویزیون اتفاق خوبی است
ایوب آقاخانی نمایشنامه نویس و بازیگر تئاتر و تلویزیون با اشاره به حضور چهره ها در تلویزیون در برنامه های تحویل سال و نوروز بیان کرد که این بازگشت و حضور چهرهها در تلویزیون اتفاق خوبی است.
ایوب آقاخانی نمایشنامهنویس، بازیگر تئاتر، مجموعههای تلویزیونی و نمایشهای رادیویی به فعالیتهایش در سال جدید پرداخت و در این باره گفت: در سال جدید برای تولید برنامههای نمایشی و خبری و تحلیلی در رادیو برنامهریزی کردهام و پیشنهادهایی هم برای بازی در برخی کارها داشتهام.
وی درباره حضورش در مجموعههای تلویزیونی عنوان کرد: یک مجموعه تلویزیونی را با هدایت مرکز سیمافیلم در مرحله پیشتولید داریم که من در آن بازی میکنم و امیدواریم بتوانیم با بازی درست و سنجیده و تولید منطقی، مخاطبان را راضی نگه داریم.
آقاخانی درباره دوره تحول جدید در صداوسیما با توجه به فضایی که اکنون در رسانه ملی شکل گرفته است، نیز بیان کرد: به هرحال این یک ریلگذاری تازه از نگاه مدیران جدید رسانه ملی است و این ریلگذاری جدید نیاز به زمان دارد. به نظر میآید که با شروع نوروز ۱۴۰۳ و برنامههایی که ارایه شد بخشهایی از این ایدهها با شمایل درستی به پیش میرود. امیدوارم که رویکردها جای درست خود را به نحو شایستهای در سازمان صداوسیما پیدا کند. بدیهی است که هنوز داریم درباره ایدهها صحبت میکنیم و به اجرا در آمدن ایدهها نیاز به زمان دارد و خوشبختانه تا الان گامهای خوبی برداشته شده است، آرزوی من این است که این گامها بلندتر و با سرعت بیشتری برداشتهشود. بازیگر نمایشهای رادیویی و مجموعههای تلویزیونی درباره بازگشت برخی از چهرههای معروف به تلویزیون در برنامههای سال تحویل رسانه ملی گفت: به نظرم حضور این عزیزان در برنامههای سال تحویل و نوروزی شبکههای تلویزیونی ۱۰۰ درصد اثرگذار بوده و این رویکرد و نگاه و میل به جذب اکثریت چه در میان هنرمندان و چه در میان مخاطبان اتفاق خوشایندی است. به نظرم کارشناسان میتوانند میزان تاثیرش را بررسی و نتیجه را اعلام کنند. آقاخانی با اشاره به کنار گذاشتن خط کشیها عنوان کرد: از نگاه خودم وقتی به عنوان یک خادم رسانهای تلویزیون را روشن میکنم و تصاویر جمعی از همکاران را بدون تفکیک و خطکشی در قاب تلویزیون میبینم لذت میبرم و احساس همگرایی بیشتری دارم؛ این مهم به هر قیمتی به دست آمده باشد از نظر من امر مبارکی است.
وی در پایان درباره لزوم حضور چهرهها در تلویزیون بیان کرد: حضور این چهرهها در تلویزیون مثبت است و به نظرم مهمترین اصل برداشتن خطکشی میان چهرهها و سلبریتیهاست و اینکه امکان حضور برای همه چهرهها فراهم شود. در واقع فضا برای همه چهرهها باز شود و امیدوارم که این امر که گوشهای از دیدگاه جدید در رسانه ملی است در پژواک بلندتر و وسیعتری به نتیجه برسد.
فصل تازهای از زندگی یک دیوانه؛
«مگالوپولیس» خصوصی نمایش داده شد
پس از نمایش خصوصی فیلم جدید فرانسیس فورد کاپولا در لسآنجلس، اکنون یک نمایش دیگر آن در لندن انجام شده است.
به گزارش ورلد آف ریل، فیلم «مگالوپولیس» فرانسیس فورد کاپولا هنوز هیچ توزیعکنندهای ندارد و زمان برای تصمیمگیری درباره حضور احتمالی آن در کن در حال تمامشدن است. اکنون پس از نمایش هفته پیش فیلم در لسآنجلس برای مخاطبان خصوصی شامل توزیع کنندگان و چهرههای صنعت، یک نمایش از آن در لندن هم صورت گرفته است.
آنچه تا به حال درباره این فیلم گفته شده این است که فیلم حماسی ۱۲۰ میلیون دلاری کاپولا یک فیلم گیجکننده است: کاملا گیجکننده، تعریفناپذیر، مناسب برای موزه و کار یک دیوانه.
در اکران خصوصی فیلم «مگالوپولیس» که چهارشنبه در لندن برگزار شد، فیلیپ گودج از «لوپون» آن را چنین توصیف کرده است: این فیلم مانند اینشتین و نسبیت در سال ۱۹۰۵ و پیکاسو و گرنیکا در سال ۱۹۳۷ است. کاپولا یک لحظه جدید تاریخی را برای سینما رقم زده است. منتقد «بیاند فست» هم نوشته: افرادی که میپرسند «مگالوپولیس» خوب است یا بد؟ به دنبال پاسخهای اشتباه هستند. نمیتوان به آن به این شکل نگاه کرد. این واقعیت که چنین فیلمی وجود دارد مهمترین چیز است. این فصل تعیینکنندهای از زندگی یک دیوانه در مقیاس شاه لیر است که بلندترین کوه خود را فتح کرد و سرنوشت خود را نوشت.
گرگوری ناوا کارگردان «ال نورته» هم گفته است: احساس میکنم بخشی از تاریخ بودم. وی درباره تجربه خود گفت: «مگالوپولیس» یک شاهکار درخشان و رویایی است. پس از تماشایش آنقدر در آن غرق بودم که نمیتوانستم تا آخر روز کاری انجام دهم جز اینکه به «مگالوپولیس» فکر کنم و احساس کنم پیامی قدرتمند و نشاطآور است. فرانسیس سینما را به سطح کاملاً متفاوتی رسانده، کل این تجربه عمیقاً تکان دهنده بود. هنوز نمیتوانم از فکر کردن به فیلم دست بکشم و به همه کسانی که میشناسم میگویم نمیشود برای دیدن آن صبر کرد! ذهن مردم را منفجر خواهد کرد.
مایک فلمینگ جونیور منتقد «ددلاین» هم نوشت این فیلم دارای ایدههایی است که گذشته را با آینده در هم میآمیزد، با افسانهای حماسی و بسیار بصری که به خوبی روی صفحه آیمکس تاثیرگذار ظاهر میشود.
یک منتقد دیگر هم این فیلم را درباره تمدنی خواند که بر روی طاقچهای متزلزل میچرخد و در گردابی از حرص و آز، خودپرستی و تبلیغات سیاسی بلعیده میشود.
ژانویه ۲۰۲۴ کاپولا گفت انتظار دارد فیلمش امسال اکران شود.
استقبال بزرگ از انیمیشن برنده اسکار در چین
انیمیشن برنده اسکار «پسر و مرغ ماهیخوار» در ۵ روز نخست اکران در سینماهای چین به فروش چشمگیر ۷۳ میلیون دلاری دست یافت.
انیمیشن ژاپنی و برنده اسکار «پسر و مرغ ماهیخوار»، بین روزهای جمعه تا یکشنبه در جدول گیشه سینمای چین، ۳۴.۹ میلیون دلار فروش کرد و در طول افتتاحیه کامل پنج روزه خود، ۷۳ میلیون دلار به خود اختصاص داد. چین جدیدترین قلمرو بزرگی بود که انیمه تولید شده توسط استودیو جیبلی در آن به نمایش گذاشته میشود. این انیمه در ماه جولای در ژاپن اکران شد و بهزودی در بسیاری از مناطق دیگر پخش میشود.
«پسر و مرغ ماهیخوار» تاکنون به فروش جهانی ۱۷۳ میلیون دلاری دست پیدا کرده که حدود ۴۶ میلیون دلار از آن متعلق به آمریکای شمالی است. پس از برنده شدن در اسکار ۲۰۲۴؛ این انیمیشن قرار است پیش از انتقال به سرویس استریم مکس، در آمریکای شمالی و ژاپن دوباره اکران شود. نسخه دوبله شده در آمریکای شمالی دارای صداپیشگانی از جمله «کریستین بیل»، «دیو باوتیستا»، «جما چان»، «ویلم دفو»، «کارن فوکوهارا»، «مارک همیل»، «رابرت پتینسون» و «فلورنس پو» خواهد بود و از ۲۲ مارس بار دیگر به روی پرده خواهد رفت. موفقیت «پسر و مرغ ماهیخوار» او را به مسنترین کارگردانی تبدیل کرد که تا به حال نامزد بهترین انیمیشن بلند شده است و این تنها دومین انیمیشنی بود که با طراحی دست، موفق به کسب اسکار بهترین انیمیشن بلند شد. مورد اول نیز انیمیشن «شهر اشباح» ساخته میازاکی در سال ۲۰۲۳ بود. «پسر ومرغ ماهیخوار» انیمه برگرفته از رمانی از «جنزابورو یوشینو» در سال ۱۹۳۷ با عنوان «چگونه زندگی میکنی» است که میازاکی آن را در کودکی خوانده و روایتگر داستان سفر ماهیتو ماکی ۱۱ ساله است که مادرش را در طول جنگ جهانی دوم از دست میدهد و وارد یک دنیای جادویی میشود. این فیلم همچنین از احساس میازاکی پس از جنگ و مقابله با از دست دادن مادرش، الهام گرفته شده است.