روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۳ اسفند - شماره 4565

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران خبر داد؛

برخورد جدی محیط زیست تهران با قاچاق آبزیان وحشی و خرید و فروش غیر مجاز حیات وحش


  فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن توصیه به خودداری از خرید این گونه‌های ممنوعه و ارزشمند خاطرنشان کرد: با متخلفان قاچاق و فروش حیات وحش در استان تهران برخورد جدی می‌شود.
فرهاد زندی با اشاره به اینکه با توجه به فرا رسیدن روزهای پایانی سال، گشت و کنترل و فعالیت یگان حفاظت محیط زیست استان تهران برای جمع‌آوری گونه‌هایی مانند سمندر لرستانی، انواع لاک‌پشت و مار آبی - که از استان‌های دیگر به استان تهران به منظور تزیین سفره هفت سین، قاچاق می‌شود و به فروش می‌رسد، افزایش پیدا می‌کند - افزود: اگر موردی در این زمینه مشاهده یا گزارش شود با متخلفان برخورد جدی و قانونی خواهد شد.
وی با بیان اینکه طرح برخورد با متخلفان قاچاق و فروش حیات وحش در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست استان تهران قرار دارد و از ۱۵ اسفند ماه آغاز شده است، تصریح کرد: کلیه ادارات شهرستانی و پاسگاه‌های محیط بانی در سطح استان تهران نیز پیش از ایام نوروز تا ۱۵ فروردین فعال و با گشت‌های خودرویی، موتوری و پیاده در سطح شهر و میادین میوه و تره بار شهر تهران مشغول انجام وظیفه هستند و با هرگونه تخلف احتمالی برخورد قانونی خواهند کرد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه مبارزه با قاچاق سمندر لرستانی مورد توجه جدی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، اظهارکرد: در صورت مشاهده یا گزارش قاچاق سمندر لرستانی به منظور فروش آن برای تزیین سفره هفت سین، با متخلفان به‌صورت جدی برخورد خواهد شد و این گونه ارزشمند به زیستگاه خود بازگردانده می‌شود.
زندی ضمن انتقاد از تزیین سفره هفت سین با گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض حیات وحش، افزود: مردم به هیچ عنوان از گونه‌های وحشی برای تزیین سفره‌های هفت سین شب عید خود استفاده نکنند چرا که بسیاری از این گونه‌ها در معرض خطر انقراض هستند و زمان زیادی خارج از زیستگاه طبیعی خود زنده نمی‌مانند بنابراین خرید، فروش و نگهداری از این گونه‌ها ممنوع و جرم است.
 به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، زندی در پایان تصریح کرد: مردم در صورت مشاهده فروش گونه‌های حیات وحش در اماکنی چون میادین میوه و تره بار، میوه فروشی‌ها یا توسط دستفروشان حاشیه معابر، بلافاصله موضوع را از طریق سامانه ۱۵۴۰ و یا شماره تماس ۷۷۳۵۹۵۶۴ یگان حفاظت محیط زیستان تهران اطلاع دهند تا ماموران بتوانند با متخلفان قاچاق و فروش حیات وحش برخورد و اقدام به جمع آوری این گونه‌ها کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:
بخش عمده‌ای از کار تربیت دانش‌آموزان
از طریق کتاب‌های درسی انجام می‌شود
  دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اگر کتاب‌های درسی خوب تدریس و آموخته شوند از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار خواهند بود و باعث تغییر رفتار متربیان می شوند.
هزار و سی و پنجمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد.
در ابتدای این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادهای خود را درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله توجه جدی به آسیب‌های روانی و اجتماعی دانش آموزان، تربیت نیروی انسانی توانمند و کارآمد برای آموزش و پرورش، توجه جدی به امور پرورشی در مدارس، بازنگری آموزش هنر در مدارس، تدوین قوانین و مقررات فعالیت معلمان و دانش آموزان در فضای مجازی، توجه جدی به تحولات محیطی آموزشی و تربیتی، شناخت مخاطبان آموزش و پرورش، توجه به هویت دینی و ملی دانش آموزان، آشنایی دانش آموزان با آموزه‌های کتب الهی و آسمانی، برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمند سازی مدیران و معلمان مدارس، تحول در روش‌های آموزشی و تربیتی و غیره مورد بحث و بررسی قرار دادند.
محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش پرورش در این جلسه با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و همچنین گرامی‌داشت یاد و خاطره حضرت آیت الله امامی کاشانی که حق بزرگی در ایجاد مدارس علوم و معارف اسلامی بر گردن کشور دارند گفت: آقای امامی کاشانی در سه جهت فرد ممتازی بودند: اول پایداری ایشان بر صراط مستقیم انقلاب اسلامی، راه امام بزرگوار و مقام معظم رهبری و استمرار ایشان بر مسیر صحیح که در جوانی در آن قدم گذاشته بودند و تا پایان عمر خود بر آن استوار بودند. دوم اهتمامی بود که ایشان به تعلیم و تربیت نسل نو و جوان داشتند.
وی افزود: تاسیس مدارس علوم و معارف اسلامی در دوره اول و دوره دوم متوسطه که تا امروز بیش از ۱۶ هزار فارغ التحصیل تقدیم جامعه کرده است. تک تک این بچه‌ها مایه امید و افتخار هستند و بسیار رشد یافته‌اند. حرکت‌های مدارس علوم و معارف اسلامی مثال زدنی است.
امانی ابراز کرد: مدارس علوم و معارف اسلامی مدارسی هستند که اصل غلبه کیفیت بر کمیت در آنها رعایت می‌شود و این اصل مهمی در تعلیم و تربیت است. این ۱۶ هزار فارغ التحصیل بسیاری از آنها دوره عالی را در دانشگاه‌های شهید مطهری گذرانده‌اند، افرادی هستند که امروز در هر نقطه‌ای که هستند با کیفیت بالا خدمت کرده و به ترویج مکتب اسلام و اهل بیت علیه السلام مشغولند. وی با اشاره به سومین ویژگی حضرت آیت الله امامی کاشانی گفت: ویژگی سومی که بسیار در ایشان برجسته بود توجه ویژه‌ به حضرت ولیعصر عجل الله بود. آخرین اثر ایشان «خط امان» می باشد که به کمک شاگردان خود در حدود ۴ سال آن را تالیف کرد.
امانی تاکید کرد: بخش عمده‌ای از کار تربیت دانش آموزان از طریق کتاب‌های درسی انجام می‌شود نه فقط معاونت پرورشی بلکه اجرای موثر آنها خیلی مهم است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به نقش کتاب های درسی در نظام آموزشی گفت: اگر کتاب های درسی خوب تدریس و آموخته شوند از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار خواهند بود و باعث تغییر رفتار متربیان می شوند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نقش موثر اعضای کمیسیون‌ها گفت: طرح و برنامه‌ها قبل از اینکه وارد صحن علنی شورای عالی آموزش و پرورش ‌شوند، توسط اعضای کمیسیون‌های شورای عالی بررسی، کار کارشناسی و تخصصی بر روی آنها انجام شده و آماده طرح در صحن شورای عالی می شوند لذا باید افرادی عضو این کمیسیون‌ها شوند که هم صاحب نظر و هم تجربه کافی برای بررسی مسائل تعلیم و تربیت را داشته باشند.

۲ برنامه جدید برای افزایش امنیت خون‌های اهدایی
 معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ضمن تشریح اقدامات این سازمان برای اجرای تست‌های جدید غربالگری در خون‌های اهدایی جهت افزایش امنیت خون و فرآورده‌های خونی، در عین حال گفت: ایران از نظر امنیت خون در رتبه‌های بالا قرار دارد و در این حوزه جزء کشورهای با درآمد بالا محسوب می‌شود؛ به این معنا که با تامین امکانات مالی هر اقدامی که مدنظر باشد، انجام می‌شود.
دکتر عبادالله سالک‌مقدم با بیان اینکه در آستانه ۵۰ سالگی سازمان انتقال خون قرار داریم، اظهار کرد: بررسی کارنامه کاری سازمان انتقال خون بیانگر این است که همواره در رتبه‌بندی‌های جهانی در جایگاه بالا قرار داشته‌ایم؛ به طور مثال، از وضعیت خوبی در شاخص‌های «اهدای خون به صورت ۱۰۰ درصد داوطلبانه» و «تولید فرآورده» برخورداریم.
وی با بیان اینکه ۹۸ درصد از «خون کامل» را به فرآورده تبدیل می‌کنیم، افزود: تبدیل ۹۸ درصدی خون به فرآورده‌های خونی، یک شاخص بالای جهانی به حساب می‌آید. بررسی‌ها بیانگر این است که بسیاری از کشورهای صاحب‌نام دنیا، ۹۷ درصد از خون‌های گرفته شده را به فرآورده‌های خونی تبدیل می‌کنند؛ در حالی که این میزان در کشور ایران ۹۸ درصد است.
معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون درباره امنیت خون‌های اهدایی در کشور نیز خاطرنشان کرد: کشورهای دنیا را از منظر سلامت خون به سه گروه «درآمد بالا»، «درآمد متوسط» و «درآمد کم» تقسیم‌بندی کرده‌اند. ایران از نظر امنیت خون در رتبه‌های بالا قرار دارد و جزو کشورهای با درآمد بالا محسوب می‌شود.  
وی ادامه داد: اگرچه تحریم شده‌ایم و با محدودیت‌های فراوانی مواجه هستیم ولی به نحوی عمل کرده‌ایم که از نظر امنیت خون جزو کشورهای امنیت بالا به حساب می‌آییم. منظور از درآمد بالا این است که امکانات مالی فراهم است و هر اقدامی که مدنظر باشد، انجام می‌شود.
او درباره اقدامات سازمان انتقال خون توضیح داد: اگرچه دستاوردهای مهمی به دست آورده‌ایم اما همچنان در مسیر کسب دستاوردها گام برمی‌داریم. سازمان انتقال خون، روش‌های نوینی را طی ۲ سال اخیر طراحی کرده و برخی از این روش‌ها با هدف ارائه خدمات بهتر عملیاتی شده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه