روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۲ سه شنبه ۲۲ اسفند - شماره 4564

اختلاف ۵ میلیون تومانی بین رقم سبد معیشت گروه کارگری و کارفرمایی


 نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اختلاف نظر گروه کارفرمایی و کارگری در خصوص استخراج رقم سبد معیشت خانوار کارگری، از برگزاری جلسه کمیته مزد پیش از نشست امروز شورای عالی کار به منظور نزدیک کردن دیدگاه‌ها خبر داد.
محسن باقری درباره جلسه شورای عالی کار اظهار کرد: نشست دستمزد ساعت ۳ با حضور سه وزیر کار،‌ اقتصاد و دارایی و صمت و نمایندگان گروه کارگری و کارفرمایی برگزار می‌شود ولی قبل از آن یک جلسه کمیته مزد با حضور شرکای اجتماعی تشکیل می‌شود تا به جمع بندی در خصوص رقم هزینه‌های سبد معیشت برسیم.
وی در پاسخ به این پرسش که در جلسه دیروز درخصوص رقم سبد معیشت کارگران به چه عددی رسیدید؟ گفت: در جلسه عصر گذشته ابتدا روی کلیات سبد توافق شد که قیمت‌های مرکز آمار و سبد انستیتو تغذیه ملاک عمل قرار بگیرد ولی بعدش روی اعداد و ارقام توافق نشد. وقتی اعداد و ارقام را مبنای محاسبه سبد دهک چهارم قرار دادیم، به عدد ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیدیم در حالی که عددی که گروه کارفرمایی استخراج کرده بود ۱۴ میلیون تومان بود؛ یعنی یک اختلاف و فاصله ۵ میلیون تومانی میان عدد ما و گروه کارفرمایی در بحث رقم سبد معیشت است در صورتی که ما بر اساس همان قیمت‌های مرکز آمار و انستیتو تغذیه به این عدد دست یافتیم و چیزی کمتر یا بیشتر استخراج نشد. از یک طرف اعلام و توافق می شود که مبنای سبد معیشت، ارقام و اعداد مرکز آمار باشد و روی تخته آن را می‌نویسند ولی از طرف دیگر آمارهای مرکز آمار را قبول نمی‌کنند، درنتیجه عددها متفاوت می‌شود.
نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: طبق توافقی که گروه کارفرمایی کرده بود، ملاک عمل باید آمار و ارقام مرکز آمار و انستیتو تغذیه باشد ولی در محاسبه عدد ظاهرا اینگونه نبوده بنابراین اینکه در راستای ارزان سازی سبد از هر ابزاری استفاده شود، مورد قبول گروه کارگری نیست.
باقری درباره محاسبه میزان کالری‌ها در سبد معیشت و گزارش وزارت بهداشت، تصریح کرد: اگر عدد میزان کالری‌ها را هم بپذیریم، باز عددی که استخراج می‌شود زیر ۱۸ میلیون تومان نمی‌رود و با هر روشی که محاسبه کردیم حتی گزارش وزارت بهداشت و سبد غذایی ارائه شده، باز هم عدد بالای ۱۸ میلیون تومان درمی‌آید.
وی درباره جلسه امروز کمیته مزد پیش از برگزاری نشست شورای عالی کار نیز گفت: قرار بود جلسه دیروز آخرین نشست کمیته مزد باشد ولی به دلیل اختلاف رقم سبد معیشت مقرر شد تا امروز و پیش از جلسه شورای عالی کار یک جلسه دیگر برای کمیته مزد داشته باشیم و دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود. البته اگر با همین روش مجدد بیایند باز هم توافق نمی‌شود چون آنها عدد واقعی را نمی‌پذیرند و همین مساله محل اختلاف و چالش در خصوص رقم سبد معیشت است.
باقری تصریح کرد: کمیته مزد یک کمیته تخصصی است که بودنش برای تعیین دستمزد اهمیت بالایی دارد و مبنای مذاکرات مزد بوده است.البته نمی‌توانیم عددها را خیلی به هم نزدیک کنیم ولی برای آنکه وارد چانه‌زنی‌های مزد شویم باید به عدد معقولی برسیم.
نماینده کارگران در شورای عالی کار تاکید کرد: بعد از جلسه امروز شورای عالی کار به احتمال زیاد باید یک روز در میان جلسات شورا تشکیل شود تا در فرصت باقیمانده تا پایان سال مذاکرات مزد به نتیجه برسد.

بانک سینا چقدر تسهیلات پرداخت کرده است؟
  بانک سینا ۹۰ درصد سپرده ها را تسهیلات داده است. به گزارش کائنات، طبق قانون بانکداری اسلامی، تسهیلات قرض‌الحسنه نوعی از عقود بانکداری اسلامی است که در آن بانک باید برای نیازهای فرد قرض گیرنده وام دهد و در این نوع وام دادن، کسب سود برای بنگاه بانکداری موضوعیتی ندارد، بانک‌ها وظیفه دارند بخشی از تسهیلات خود را به قرض‌الحسنه تخصیص دهد تا مردم برای نیازهایی مانند ازدواج، درمان بیماری، خرید مسکن و احتیاجات ضروری استفاده کنند.
آخرین صورت مالی که بانک سینا در انتهای آذر ماه ۱۴۰۲ منتشر کرده و مربوط به پایان آذر ماه است نشان می‌دهد کل تسهیلات این بانک برابر است با سپرده‌های کوتاه مدت که در صورتمالی ۹ ماهه برابر با ۲۰ هزار و ۳۰۹ میلیارد تومان بوده است. سپرده‌های کوتاه مدت ویژه ۳۲۸ میلیارد تومان، سپرده‌های بلند مدت ۲۹,۲۱۷ میلیارد تومان جمع سپرده‌های هزینه زای بانک تنها ۴۹ هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان بوده که نسبت به سایر بانک‌ها به شدت کمتر است.
سپرده‌های قرض الحسنه یا غیر هزینه زا این بانک ۲۶ هزار ۱۷۶ میلیارد تومان بوده که برابر است با نیمی از سپرده‌های با سود. جمع سپرده‌های این بانک ۷۷ هزار و ۴۱ میلیارد تومان بوده است.
نکته جالب در مورد این بانک این است که تسهیلات این بانک تقریباً برابر ۹۰ سپرده‌ها بوده که این رویه ممکن است منجربه خلق پول بانک شود، تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص دولتی این بانک به میزان ۵۳۵ میلیارد تومان بوده و تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیر دولتی- ریالی به میزان ۶۷ هزار و ۳۷۶ میلیارد تومان است که در مجموع ۶۷ هزار و ۹۱۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

انتصاب معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین
 طی مراسمی با حضور مدیران عالی بانک ایران زمین، اصغر باباپور به عنوان معاون فناوری اطلاعات این بانک منصوب شد. به گزارش کائنات؛ در این مراسم عبدالمجید پورسعید ضمن قدردانی از زحمات احمد بهمنیار معاون سابق فناوری اطلاعات بانک، این حوزه را حساس و پر اهمیت دانست و گفت: معاون فناوری اطلاعات بانک به همراه همکاران فعال در این حوزه باید با تعامل بیشتر با سایر بخش های بانک، در جهت شناخت و برآورده کردن نیاز مشتریان حرکت کنند.
علیرضا کریمی عضو هیأت سرپرستی در این مراسم تعامل میان حوزه معاونت فناوری اطلاعات و هلدینگ جامپ را موجب ایجاد یک حلقه شایسته ای بیان کرد و گفت: از تعامل بانک و هلدینگ جامپ، حوزه فناوری اطلاعات بانک ایران زمین جهش بزرگی خواهد داشت و ثمرات آن در آینده متوجه مشتریان بانک خواهد شد.
در ادامه این مراسم قدرت اله عبداللهی عضو هیأت سرپرستی بر تلاش مضاعف همه همکاران در ایام پایانی سال تاکید کرد و گفت: با توجه به افزایش مراجعه مشتریان به شعب و همچنین تراکنش های بانکداری دیجیتال و خدمات بانکداری مدرن در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروزی، همه همکاران خصوصاً حوزه فناوری اطلاعات تمام نیروی خود را به کار گرفته تا خدماتی مطلوب و با کیفیت به هموطنان عزیز ارائه کنند. اصغر باباپور معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین که پیش تر به عنوان مدیر امور بانکداری دیجیتال این بانک فعالیت داشت، نیروی انسانی متخصص، سلامت، همراه و همیار را از ویژگی های اصلی کارکنان حوزه فناوری اطلاعات بانک بیان کرد و گفت: هماهنگی و اعتماد میان همکاران به همراه کار تیمی و اولویت بندی صحیح، ابزار موفقیت در حوزه فناوری اطلاعات خواهد بود.

فعالیت ​شعب منتخب بانک صادرات ایران
در تعطیلات نوروز
  شعب منتخب بانک صادرات ایران برای تداوم خدمت‌رسانی در ایام پایانی سال جاری و ایام نوروز 1403 آماده ارائه خدمت هستند.
به گزارش کائنات، شعب منتخب این بانک در روز سه‌شنبه ٢٩ اسفندماه 1402 و همچنین روزهای پنج‌‌شنبه 2 فروردین‌ماه 1403 و شنبه 4 فروردین‌ماه 1403 از ساعت ٩ تا ١٢ برای خدمت‌رسانی به مشتریان و مردم سراسر کشور فعال خواهند بود.
درگاه‌های بانکداری الکترونیک بانک صادرات ایران از جمله سامانه شمس، همراه‌بانک، اینترنت‌بانک، خودپرداز و سایر درگاه‌های ارائه دهنده خدمات غیرحضوری بستر مناسبی برای استفاده از خدمات گسترده این بانک است. ضمن اینکه شعب منتخب بانک در ایام یایانی سال و ایام نوروز خدمات لازم را ارائه خواهند کرد. همچنین واحد امداد مشتریان بانک صادرات ایران نیز با شماره تلفن ٠٩٦٠٢ به طور شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به تماس‌های مشتریان است.

توسط بیمه ایران؛
بزرگترین خسارت بیمه نامه حمل کالا
 در تاریخ صنعت بیمه کشور پرداخت شد
  بیمه ایران بزرگترین خسارت بیمه نامه حمل کالا در تاریخ صنعت بیمه کشور را به مبلغ 385 میلیارد ریال به یک شرکت واردکننده چوب و ام دی اف پرداخت کرد.
به گزارش کائنات، محموله مورد بیمه شامل ۲۳۷۵ پالت (CRATES) و حدود ۵٫۸۰۰ تن ورق ام دی اف وارداتی بود که بر اثر آتش سوزی کشتی در مسیر حمل و در خارج از کشور دچار خسارت شده و به طور کلی از بین رفته بود. بیمه ایران به محض اعلام خسارت از سوی بیمه گذار، نسبت به انجام کارشناسی در محل وقوع (کشور مالزی) و ارزیابی  خسارت و بررسی های لازم اقدام نمود. فرآیند رسیدگی به پرونده خسارتی در بیمه ایران، پس از تکمیل مدارک به سرعت انجام و خسارت وارده به مبلغ بیش از ۳۸۵ میلیارد ریال محاسبه و توسط رحمتی مدیرکل بیمه های مسئولیت و حمل و نقل، فایضی زاده مدیر کل شعب استان اصفهان  و ژاله خواه رئیس شعبه کاشان در محل شعبه بیمه ایران کاشان  به مدیرعامل و تیم همراه بیمه گذار تقدیم شد.   این اتفاق نشان دهنده تعهد و توانگری بیمه ایران در جبران خسارات سنگین و پیچیده در کوتاهترین زمان ممکن و اهمیت بیمه حمل و نقل کالا برای شرکت های فعال در حوزه تجارت بین الملل است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه