جنایت جنگی» علیه فلسطین با «خبر جعلی»
وقتی یک خبر به خصوص یک رویداد یا واقعه بین المللی رخ می دهد، توجه به صداقت اخبار و شناخت روایت متعهدانه اهمیت پیدا می کند. هر چه رویداد بزرگتر؛ هوشمندی، صبر و ریزبینی برای انتخاب موضع درست، ضروری تر می شود. برای مثال در همین جنگ روایت های طوفان الاقصی اگر تمام مخاطبان اخبار، کمی صبر و تأمل می کردند. شایعات، اطلاعات بدون سند و اخبار جعلی را دست به دست نمی کردند شاید امروز، نیمی از جنایت های جنگی و حتی بیشتر، علیه مردم غزه و فلسطین رخ نمی داد. ظالم با ابراز رسانه، نمی توانست برای خود وقت بخرد و مظلوم نمایی کند. اثر رسانه بر سرنوشت و حیات انسان همین قدر مهم و همین قدر نزدیک است. خبرنگاری عذرخواهی می کند که روایتش در دفاع از اسراییل اشتباه و غیرمستند بوده اما دیگر فایده ندارد؛ حالا مردم فلسطین راستی، راستی و بی امان شهید می شوند به قیمت کلمه، کلمه خبر جعلی او!
اخبار دروغ و جعلی، جان مردم فلسطین را می گیرد
Bad News Sells Better Than Good News اخبار بد، بهتر از اخبار خوب فروخته می شود. این جمله شاید مناسب و بهترین چکیده و معرّف درباره مفهوم «رسانه» در غرب باشد که تحت نظر نظام سرمایه سالار متولد شد اما اکنون امپراتوری خودش را دارد. حالا رسانه های غربی، پا فراتر از اخبار بد گذاشته اند. دست کم 2، سه دهه است که اخبار «جعلی» یا فیک نیوزها روی بورس آمده اند. نظام سرمایه سالار در همه چیز، دنبال سرمایه و سود می گردد. طبیعی است که از رسانه و خبر هم همین برداشت و توقع را دارد. درباره این موضوع و مضمون اخبار و مقاله های متعددی برای مطالعه وجود دارد.
جان کودکان مظلوم! بهای دروغ رسانه های غربی
طوفان الاقصی، خبری بد برای غرب به شمار می رفت که اتفاقاً نباید به فروش می رفت و مخاطب جذب می کرد! برای اینکه این خبر به نفع نیروهای مقاومت تمام نشود باید روایتی به میان می آمد که بُهت بیشتری در مخاطب ایجاد می کرد. عواطف مخاطب را به دست می گرفت و در نهایت در جنگ روایت ها، روایت او روایت اول می شد حتی اگر جعلی! این شد که یک خبرنگار، خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه حماس، نوزادان و کودکان اسراییلی را به طرز وحشتناکی کشته و به زنان اسیر تعرض شده است. خبری که بسیار بازنشر شد. مدتی بعد اما خبرنگار برای اینکه بنگاه رسانه ای که او در آن کار می کند و خودش دوباره بتوانند دروغ بفروشند و مخاطب را همراه کنند، گفت خبری که پیش از آن منتشر کرده درست نبوده چون خودش شاهد وقایع نبوده و به شنیده هایش از نظامیان اکتفا کرده است! این اعتراف، زمانی اتفاق افتاد که مخاطبان آگاه، هوشیارانه از او و آن رسانه، فیلم و تصاویر مستند خواستند تا ادعایشان را ثابت کنند. مدتی بعد اصل ماجرا لو رفت. چاره ای باقی نماند جز این اعتراف دیروقت و گران قیمت؛ به بهای خون مردم فلسطین!
انکار قدرت حماس فایده نداشت!
همیشه گفته و تاکید می شود که جهان، امروز علاوه بر جنگ اقتصادی و نظامی، درگیر یک جنگ کاملاً جدی و خشن به نام «جنگ روایت ها» و «نبرد رسانه ای» هم است. جنگی که اصلاً می تواند آتش افروز 2 جنگ دیگر هم باشد. این واقعیت اما شاید تا پیش از طوفان الاقصی، درک نمی شد. تا اینکه خبری منتشر شد که مثل بمب ترکید و ترکش شایعاتش همه جا پخش شد. فلسطین که نزدیک به یک قرن و دست کم 75 سال است غصب شده و مردمش تا سال ها، به جز «انتفاضه سنگ»، راهی برای دفاع از خود سراغ نداشتند حالا به مرحله جدیدی در دفاع رسیده بود. توان نظامی حماس تقویت شده بود و پاسخ تعرض و حملات نظامی اسرائیل را به شکلی جدی و نظامی تر می داد. طوفان الاقصی، چکیده ای از 75 سال دندان روی جگر گذاشتن و تحمل کردن بود اما جنگ روایت ها و جنگ رسانه به سبک غرب با روایتی جعلی، دنبال وارونه نمایی بود. به نحوی، جهان باید قدرت حماس را فراموش می کرد و به چالش کشیده شده، می دید.
جعل روایت؛ قدرت به چه قیمتی؟!
حالا باید اتفاقی دیگر شکل می گرفت. باید تمرکز مخاطب از روی قوی شدن فلسطین برداشته می شد. شایعه و ادعایی کذب در قالب خبر و روایت های یک خبرنگار در میدان مطرح می شد که بگوید: «قدرت به چه قیمتی؟» این در واقع همان روایت جعلی بود که تا مدت ها ذهن مخاطبان را درگیر کرد. این روایت قرار بود یک کار انجام دهد؛ مخاطب را با خودش همراه کند. مردم منصف جهان به واسطه نزدیک به یک قرن، غصب و چپاول اسراییل در فلسطین، حق دفاع را به فلسطین می دادند. بنابراین از طوفان الاقصی حمایت می کردند. حالا باید جای ظالم مظلوم عوض می شد. یعنی اسراییل از غاصبی ۷۵ ساله به مظلوم تغییر می کرد. عواطف عمومی در حوزه اخبار جنگ، به چند گروه حساسیت ویژه دارد؛ کودکان، زنان، غیرنظامیان، اسرا، سالمندان و بیماران. حساسیت به اخبار کودکان هم همیشه بیشتر از بقیه بوده است. بنابراین این خبرنگار میدانی و بقیه، برای ارائه روایت دست اول، ادعا کردند که جنازه های ذبح شده دیده اند، کودکان به طرز فجیعی کشته شده اند و اسرا هم احوال خوبی ندارند و به آن ها تعرض می شود!
خبرنگار خودش آنجا بود، خودش گفت!
اما چرا برخی مخاطبان حرف آن خبرنگار و امثال او را پذیرفتند بدون اینکه عکس، فیلم یا سندی برای گفته یا به عبارت بهتر، ادعاهایش ارائه دهد؟ پاسخ روشن است؛ او در میدان حضور داشت. می دوید، تصویربردار هم به دنبال او. برخی مواقع هم از دور، تصویری بسته نشان می دادند و روایت می کردند، طوری که فکر می کردی خودشان قبلاً آنجا بوده اند و حالا برای ارائه گزارش برگشته اند. هیجانی در رفتار او و دیگر خبرنگاران غربی بود که یک تصور را در ذهن مخاطب، ایجاد می کرد. اینکه اوضاع وخیم است و جان خبرنگار در خطر! بنابراین خواه ناخواه در ذهن خودش تخفیف قائل می شد و کمتر به دنبال اسناد بود. از طرفی جملات و چینش صحنه روایت به نحوی بود که فرد شوکه می شد. به خبرنگار اعتماد می کرد، بدون اینکه سندی برای گفته ها به او ارائه شود.
بازی رسانه ای به سبک غرب!
کمی بعد، آتش و طغیان عواطف خوابید. این پرسش مطرح شد که رسانه های غرب چرا برای ادعاهایشان مستنداتی ارائه نمی کنند؟ فیلم، عکس یا هر چیزی که خبر را از شایعه دور کند؟ اوایل تلویحاً صحبت هایی مبنی بر در نظر گرفتن سلامت روان مخاطب و پرهیز از خشونت تصاویر مطرح شد. خیلی زود اما این حنا رنگ باخت. عواطف مخاطب جریحه دار شده و به دنبال مستندات بود تا در دعوای بین «حق و باطل» بتواند موضع درست را انتخاب کند. اینجا پای یک دروغ دیگر به ماجرا باز شد؛ هوش مصنوعی! عکسی از لاشه سوخته شده یک سگ، آن هم مربوط به چند سال قبل نشان داده و ادعا شد که جنازه سوخته انسان است. تصاویر و فیلم هایی از این دست هم، مدتی مخاطب را به خود سرگرم کرد و برای اسرائیل وقت خرید.
ثبت نام ۶۵ داوطلب برای انتخابات مجلس خبرگان
سخنگوی ستاد انتخابات کشور از ثبت نام ۶۵ داوطلب تا ظهر روز سوم ثبت نام انتخابات خبرگان رهبری خبر داد.
محسن اسلامی گفت: «تا ساعت ۱۳:۳۰ روز سه شنبه، ۶۵ داوطلب برای ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده اند. بیشترین ثبت نام در حوزه انتخابیه استان تهران انجام شده است.»
ثبت نام از داوطلبان این انتخابات از روز ۱۴ آبان آغاز شده و تا ساعت ۱۸ روز ۲۰ آبان ادامه دارد. داوطلبان برای ثبت نام باید به فرمانداری های سراسر کشور یا وزارت کشور مراجعه کنند. در فرمانداری قم و وزارت کشور این امکان وجود دارد که داوطلبان برای هر حوزه انتخابیه ثبت نام کنند.
داوطلبان باید سطح چهار حوزه را و حداقل ۴۹ سال سن داشته باشند. اصل شناسنامه عکسدار، اصل کارت ملی، اصل مدرک سطح چهارحوزه، دو قطعه عکس ۴×۶ و تکمیل پرسشنامه اعلام داوطلبی باید توسط داوطلبان در زمان ثبتنام ارائه شود.
بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم:
یارانهای شدن قبض آب و برق مراکز فرهنگی هنری
نمایندگان مجلس با نظر مساعد دولت با محاسبه هزینه انشعاب و مصرف آب، برق و گاز مراکز فرهنگی - هنری، سینمایی، قرآنی، کتابفروشی و غیره با تعرفه فرهنگی موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی به بررسی موادی از لایحه برنامه هفتم توسعه ارجاعی از کمیسیون تلفیق با موضوع فصل «ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه» پرداختند.
حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در موافقت با بند «ب» اصلاحی ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم ارجاعی از کمیسیون تلفیق مجلس گفت: «در این بند حمایت مادی و معنوی از فعالان فرهنگی و هنری است. اینکه در مباحث فرهنگی کوتاهی کرده ایم، شکی در آن نیست و باید سال ها قبل برای بحث فرهنگ مجلس و دولت های گذشته ورود می کرده اند اما در برنامه هفتم احکامی آمده که می تواند برخی مشکلات را حل کند خصوصا در حوزه فرهنگ عمومی.» احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به نمایندگی از کمیسیون تلفیق گفت: «در این حکم مجموع داده های افراد و اطلاعات اشخاص قابل دسترسی است و اساسا نیازی به داده های شخصی افراد نداریم. این حکم ایجاد یک سامانه رصد و پایش کلان داده های اجتماعی و الگوهای سبک زندگی خانواده است که ضرورت دسترسی به یک سایت جامع داده ها را نشان می دهد.» در ادامه بند «ب» اصلاحی ماده ۷۸ لایحه برنامه هفتم توسعه ارجاعی از کمیسیون تلفیق مجلس به رأی گذاشته شد که به تصویب نمایندگان مجلس رسید. سپس نمایندگان به بررسی بند «ح» ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه ارجاعی از کمیسیون تلفیق مجلس پرداختند. در ادامه با درج عبارت «تهیه آیین نامه مربوطه ظرف ۶ ماه از سوی دولت» این بند با موافقت دولت و کمیسیون تلفیق مجلس به رأی گذاشته و تصویب شد که به شرح زیر است: «هزینه های انشعاب و مصرف آب، برق و گاز مراکز فرهنگی، هنری، قرآنی، رسانه ای، سینمایی، مطبوعاتی و تبلیغی - دینی، بسیج و شتاب دهنده های صنایع خلاق فرهنگی - اجتماعی، انتشاراتی در بسترهای مختلف، کتابفروشی، سالن های نمایش فیلم و تئاتر دارای مجوز از مراجع ذی صلاح مشروط به رعایت قوانین و مقررات پلیس اماکن عمومی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مادامی که فعالیت و استحقاق آنها مورد تأیید مراجع ذی صالح باشد. همچنین مشروط به رعایت الگوی مصرف، بر اساس تعرفه فرهنگی (آموزشی) محاسبه می شود.»