یک بررسی از آمار سینما در بهار؛
سرتیپی: کمدیها دیگر «شانه تخممرغی» نیستند
علی سرتیپی با اشاره به اینکه فروش فیلم «فسیل» امیدواری را در زنده بودن سینما ایجاد کرده است، تاکید کرد که دیگر دوران فیلمهای کمدی «شانه تخممرغی» تمام شده است.
در پایان فصل بهار میزان فروش سینما با اکران حدود ۲۰ فیلم، به بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان رسید و استقبال علاقهمندان به سینما از فیلمهای روی پرده سینماداران را به سال پررونق امیدوار کرده است؛ هرچند در میان فیلمهایی که تاکنون اکران شدهاند اختلاف بسیار زیادی میان فیلم اول گیشه فروش و دیگر فیلمها وجود دارد و همین نکته سبب شده برخی اهالی سینما و کارشناسان تاکید کنند که نباید به این آمار دلخوش بود.
علی سرتیپی - مدیرعامل دفتر پخش فیلمیران و سینمادار - با ارائه گزارشی بیان کرد: سال ۱۴۰۲ با اکران چهار فیلمِ «فسیل»، «غریب»، «عروس خیابان فرشته» و «بچههای طوفان» و سه فیلم «ملاقات خصوصی»، «بخارست» و «چپ راست» از سال گذشته آغاز شد تا جمعاً هفت فیلم در نوروز امسال روی پرده سینماها باشند. در روزهای پایانی فروردین هم پنج فیلم «جنگ جهانی سوم»، «آهنگ دو نفره»، «بابا سیبیلو»، «دسته دختران» و «سه کام حبس» به جمع اکران نوروز اضافه شدند تا فیلمهای اکرانشده در اولین ماه سال به عدد ۱۲ برسد و در نهایت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به تماشای فیلمها نشستند و فروش فروردین از ۸۳ میلیارد تومان گذشت.
او یاداوری کرد: در اردیبهشتماه فقط فیلمِ «یقهسفیدها» به چرخه اکران اضافه شد و جمع فروش در این ماه از ۱۰۷ میلیارد تومان عبور کرد و ۲ میلیون و ۴۲۶ هزار نفر فیلمها را تماشا کردند تا گیشه سینماها در اردیبهشت با افزایش تقریبا دوبرابری تماشاگر نسبت به فروردین روبهرو شود. در آخرین ماه فصل بهار و در اواسط خرداد نیز هفت فیلم «شهر هرت»، «کت چرمی»، «مصلحت»، «عروسی مردم»، «نگهبان شب»، «تصور» و «ارثیه فامیلی» اکران شدند و ۲ میلیون و ۱۵۷ هزار نفر هم در این ماه به سینما رفتند تا جمع فروش خرداد ۸۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان باشد.
او با اشاره به اینکه سینما در بهار امسال ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تماشاگر داشت تا با فروشی معادل ۲۷۸ میلیارد فصل را به پایان برساند، گفت: آمار گیشه نسبت به سال گذشته که سه میلیون و ۹۳۹ هزار تماشاگر بود، رشد چشمگیری داشته و این میزان در ماههای آینده با فیلمهای دیگری که در راه اکران هستند میتواند ادامه داشته باشد.
سرتیپی با اشاره به فروش «فسیل» افزود: به نظر میرسد به زودی فروش این فیلم از ۲۰۰ میلیارد تومان هم عبور میکند و میتواند جزء پنج فیلم پرمخاطب بعد از انقلاب باشد. همه اینها امیدواری را برای زنده بودن سینما در صنف نگه میدارد.
او در پاسخ به اینکه برخی معتقدند با رونق فیلمهای کمدی و افزایش تولیدات در این ژانر سینمایی که به نام اجتماعی شناخته میشود بیشترین ضربه را خورده و همین الان هم خیلی از صاحبان این فیلمها نسبت به وضعیت سانسهای نمایش آثار خود گله دارند، گفت: واقعیت ماجرا این است که مردم از هر فیلمی لذت ببرند آن را بیشتر مورد توجه قرار میدهند. این اتفاق فقط درباره فیلمهای کمدی صادق نیست چون فیلمی مثل «ملاقات خصوصی» هفت ماه است که روی پرده مانده و همچنان از سینماها سرویس میگیرد. از سوی دیگر یکسری فیلم کمدی هم در حال اکران هستند که ۱۰ میلیون تومان هم نفروختهاند.
سرتیپی ادامه داد: فیلمهای کمدی بعد از دوران کرونا سینما را نجات دادند و به بهتر شدن روحیه مردم هم کمک کردند. در ماههای آینده هم چند فیلم کمدی دیگر ساختهشده توسط فیلمسازانی همچون کیانوش عیاری و محسن امیریوسفی روی پرده میآیند که همگی کمدیهای خوبی هستند و به نظرم تغییری که در این نوع فیلمها میبینیم این است که دیگر اصطلاحا «شانه تخممرغی» نیستند و اگر مردم واقعا لذت نبرند، آنها را تماشا نمیکنند.
«لوک بسون» از اتهام تجاوز جنسی گریخت
دادگاه عالی تجدید نظر فرانسه درخواست بازگشایی پرونده تجاوز جنسی علیه «لوک بسون» کارگردان معروف فرانسوی را رد کرد.
به گزارش گاردین، دادگاه عالی تجدید نظر فرانسه درخواست برای بررسی مجدد پرونده تجاوز جنسی علیه «لوک بسون» کارگردان فرانسوی را رد کرد و به یکی از پرسر وصداترین پروندههای مطرحشده در جنبش #MeToo این کشور علیه تجاوز جنسی پایان داد.
«ساند ون روی» بازیگر هلندی-بلژیکی در ماه می سال ۲۰۱۸ «لوک بسون» کارگردان فیلمهایی چون «عنصر پنجم» و «حرفهای» (لئون) را به تجاوز در طول یک رابطه دوساله متوالی متهم و علیه او شکایت کرد.
دادستانها در فوریه ۲۰۱۹ این پرونده را به دلیل کمبود شواهد متوقف کردند و پس از طرح اتهامات جدید توسط «ون روی» دادگاه تجدیدنظر نیز این پرونده را در ماه می سال گذشته مختومه کرد.
حالا خبرگزاری فرانسه خبر داده که دادگاه عالی استیناف این کشور که آخرین راه برای پروندههای جنایی محسوب میشود اعلام کرده هیچ دلیلی برای توجیه درخواست تجدیدنظر در مورد احکام قبلی وجود ندارد.
«ون روی» در واکنش به این رای در توییتر خود نوشت: «دادگاه عالی تجدید نظر تصمیم گرفته است به درخواست من رسیدگی نکند و این بدان معناست که قوه قضاییه فرانسه بار دیگر از بررسی شواهد موجود در این پرونده خودداری میکند. من این پروندهها را پیگیری خواهم کرد و درخواستی را به دادگاه حقوق بشر اروپا ارائه خواهم کرد».
وکیل «لوک بسون» این ادعاها را رد کرده و گفته که تصمیم دادگاه عالی تجدید نظر، تمام فرآیندهای پنج سال گذشته را پایان میدهد که او را بیگناه میدانست.
«لوک بسون» پیشتر اعتراف کرده است که با «ساند ون روی» که نقشهای کوچکی در فیلمهایش «تاکسی ۵» و «والرین و شهر هزار سیاره» ایفا کرده، رابطه داشته است. «ون روی» شکایت اولیه را برای تجاوز جنسی در ماه می ۲۰۱۸ چند ساعت پس از ملاقات با «بسون» ارائه کرد و دو ماه بعد نیز شکایت دیگری را برای سایر تجاوزهای جنسی علیه این سینماگر فرانسوی مطرح کرد.
حداقل سه زن دیگر اتهامات آزار و اذیت جنسی را علیه «لوک بسون» مطرح کردهاند که او آنها را رد کرده است.
«لوک بسون» در سال ۱۹۸۸ با فیلم علمی-تخیلی «عنصر پنجم» موفق به کسب جایزه سزار، اسکار سینمای فرانسه شد اما بیشتر برای ساخت فیلم معروف «لئون:حرفهای» با بازی «ژن رنو» و «ناتالی پورتمن» محصول سال ۱۹۹۴ شناخته میشود. همچنین فیلم «آبی بیکران» ساخته دهه ۱۹۸۰ میلادی «بسون» یکی از فیلمهای کلاسیک سینمای فرانسه محسوب میشود.
«آخرین نبرد»، «مترو» و «نیکیتا» از دیگر فیلمهای این کارگردان ۶۴ ساله فرانسوی هستند.