روزنامه کائنات
3

اقتصاد

1402 سه‌شنبه 12 ارديبهشت - شماره 4351

رییس سازمان هواپیمایی:

اشکال هواپیمای بومی را رفع کردیم

 رییس سازمان هواپیمایی درباره ابهامات ایجاد شده در مورد موتوری که به رهبری نمایش داده شد و گفته‌هایی مبنی بر اینکه این قطعه موتور هواپیما نبود، تاکید کرد: در همان بازدید اعلام شد که این نمونه‌ای از موتور هواپیما است و نه خود موتور هواپیما و هم موتور هواپیما مورد تست قرار گرفت.
محمد محمدی‌بخش با بیان اینکه شرایط تحریمی در صنعت هوانوردی نباید فراموش کنیم، اظهار داشت: اما صنعت هوانوردی در همین جنگ ترکیبی اقتصادی و تحریمی مسیر پیشرفت را طی می‌کند و امسال پربارتر از سالهای گذشته خواهد بود.
وی درباره ساخت هواپیمای ایرانی و ابهامات درباره ساخت هواپیمای بومی با توجه به ساخت ناموفق هواپیمای ایران ١۴٠ گفت: این هواپیمای بومی اشکالاتی داشت و که این اشکال برطرف شده و نظارت سختگیرانه‌ای بر فرایند‌های ساخت داریم و تنها در صورت اطمینان پیدا کردن از استاندارد بودن آن مجوز پرواز صادر خواهد شد و مردم هم در آن شرایط به آن اعتماد خواهند کرد.  رییس سازمان هواپیمایی در پاسخ به سوال ایلنا درباره ابهامات ایجاد شده در مورد موتوری که به رهبری نمایش داده شد و گفته‌هایی مبنی بر اینکه این قطعه موتور هواپیما نبود، تاکید کرد: در همان بازدید اعلام شد که این نمونه‌ای از موتور هواپیما است و نه خود موتور هواپیما و هم موتور هواپیما مورد تست قرار گرفت. محمدی‌بخش با اشاره به برنامه‌های سازمان هواپیمایی و دولت برای صنعت هوانوردی اظهار داشت: صنعت هوانوردی وابسته به اقلیم و تعداد فرودگاه و جمعیت کشور به ۵۵٠ فروند هواپیما نیاز دارد که برای تحقق این هدف‌گذاری و بهبود شرایط ناوگان چهار سیاست تعیین و تبیین شده‌ که یکی از این سیاست‌ها افزایش تاب‌آوری صنعت هوانوردی در مقابل تحریم‌ها از طریق بازگشت هواپیماهای زمینگیر به مدار بوده‌است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ٣٣٠ فروند هواپیمای زمینگیر در ناوگان وجود دارد، گفت: از این تعداد هواپیمای زمینگیر ١۶ فروند هواپیما بیش از ١٠ سال است که زمینگیر بوده، ۶٨ فروند هواپیما کمتر از ١٠ سال و بیشتر از ۵ سال زمینگیر بوده و ٣٩ فروند هواپیما هم بین ٢ تا ۵ سال زمینگیر بوده‌ است. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بخشی از ١٨٠ فروند هواپیما هوایپمای سر خط از این هواپیمای زمینگیر که فعال شده و به مدار برگشتند را تشکیل شده‌اند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری از ورود ۵٠ فروند هواپیما و هلی‌کوپتر در ١٨ ماه اخیر خبر داد و گفت: یکی دیگر از چهار سیاست در نظر گرفته شده ورود هواپیماهای جدید با استفاده از توان بخش خصوصی است که در این مدت بدون اعتبار دولت و با منابع بخش خصوصی ۵٠ فروند هواپیما و هلیکوپتر وارد کشور شده‌است.

‌رئیس‌کل بانک مرکزی:
ورود به بازار غیررسمی ارز معادل پول‌شویی است
 رئیس کل بانک مرکزی گفت: سیاست بانک مرکزی کوچک‌سازی بازار غیر رسمی است، ورود به بازار غیر رسمی معا‌دل پول‌شویی است و موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود.
رئیس‌کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی خطاب به فعالان اقتصادی کشور نوشت: نمی‌توان ارز را از بازار غیررسمی دریافت کرد و همزمان به چشم‌داشت تخصیص ارز منتظر ماند تا مابه‌التفاوت آن را به‌دست آورد.
وی در ادامه نوشت: سیاست بانک مرکزی کوچک‌سازی بازار غیر رسمی است. ورود به بازار غیر رسمی معا‌دل پول‌شویی است و موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود.
بنابراین گزارش، پیش از این نیز، با دستور رئیس‌کل بانک مرکزی تخصیص ارز به شرکت‌های واردکننده ای که قبل از مرحله تخصیص ارز، نسبت به خرید ارز از بازار آزاد اقدام می کنند، ممنوع شده بود.
فرزین طی مکاتبه ای با معاون ارزی این بانک تاکید کرد: در راستای تقویت اقدامات لازم برای مدیریت بازار ارز در بازار غیررسمی و بر اساس اطلاعات کسب‌شده در خصوص نحوه تامین ارز توسط برخی شرکت‌های واردکننده، از این تاریخ به بعد تخصیص ارز به تمام شرکت‌هایی که قبل از مرحله تخصیص، در بازار آزاد ارز خریداری کنند ممنوع است و بدون تایید اینجانب هیچگونه تخصیصی صورت نپذیرد.

دسته چک صیادی برای دارندگان دسته چک قدیمی
 بیش از دو سال است از اجرایی شدن قانون جدید چک می‌گذرد. طبق این قانون، چک‌های جدیدی در اختیار مشتریان بانکی قرار گرفت که صادرکنندگان همزمان با صدور آن در قالب نسخه فیزیکی باید اطلاعات آن را در سامانه صیاد ثبت می‌کردند. از اهداف اصلی این قانون، می‌توان به افزایش اعتبار چک به عنوان ابزار پرداخت وعده‌دار و ایجاد زمینه برای راه‌اندازی چک دیجیتال اشاره کرد. در چارچوب این قانون، خدمات متنوعی از انواع استعلام‌ها برای آگاهی از وضعیت اعتباری صادرکننده چک تا صدور دسته‌چک دیجیتال در بانک‌ها از سوی بانک مرکزی و شبکه بانکی در اختیار مشتریان قرار گرفت.
آمارها نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته و با آغاز اجرایی شدن این قانون، روند چک‌های برگشتی به مبادله‌ای با کاهش بسیاری مواجه شد. بر این اساس درصد تعداد چک های برگشت‌ داده‌شده در فروردین ماه سال 1399 برابر 18.3 درصد و مبلغ این چک‌ها برابر 20 درصد بوده است. این نسبت در آخرین آمار منتشره مربوط به بهمن ماه سال 1401 از لحاظ تعدادی برابر با 7.3 و از لحاظ مبلغی برابر با 9.2 درصد بوده است. دلیل آن نیز سخت‌گیری‌های قانون جدید چک برای صادرکنندگان چک برگشتی بود و آنها از خدمات متنوعی محروم می‌کرد؛ از جمله این موارد عدم امکان افتتاح حساب و صدور کارت بانکی جدید و حتی تمدید تاریخ اعتبار کارت و صدور کارت المثنی، مسدود شدن وجوه تمام حساب‌ها و کارت‌های بانکی متعلق به صادرکننده نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری به میزان مبلغ کسری چک، عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی و عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی است.
در حال حاضر و پس از گذشت بیش از دو سال از اجرایی شدن قانون جدید چک، روند جایگزین شدن چک‌های قدیمی با جدید به سرعت طی شده و بیش از 80 درصد چک های وصول شده در سامانه چکاوک از چک های جدید بوده است.
بر همین اساس معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی در اواخر سال گذشته به برنامه بانک مرکزی برای جمع‌آوری چک‌های قدیمی اشاره کرد؛ برنامه‌ای که براساس آن چک‌های قدیمی از شهریورماه سال جاری با چک‌های جدید جایگزین می‌شوند و چک‌های قدیمی فقط در بانک‌های خودشان قابلیت نقدشدن را خواهد داشت. بنابراین برای بهره‌مندی از مزایای چک‌های جدید، دارندگان چک‌های قدیمی می‌توانند طی ماه‌های آتی به شعب بانک‌های خود مراجعه کرده و دسته چک قدیمی خود را با دسته چک‌ جدید تعویض کنند.

پیامک ثبت و انتقال چکنو فعال شد
 چکنو اولین چک امن دیجیتال کشور و محصول نوین بانک صادرات ایران است که ذی‌نفعان چکنو می‌توانند با ارسال شماره تلفن همراه خود به سرشماره 4040701701، پیامک اطلاع از ثبت یا انتقال چک را دریافت کنند.
به گزارش کائانت و به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، سامانه «پیام ایران» با سرشماره 4040701701 از سوی بانک مرکزی برای انجام فرآیندهای مرتبط با چک‌های صیادی از طریق ارسال پیامک برای آن دسته از مشتریان که به گوشی‌های هوشمند دسترسی ندارند، ایجاد شده و سرویس‌هایی نظیر ثبت، تایید، انتقال، استعلام چک و همچنین ثبت شماره همراه قابل ارائه است. با ثبت و معرفی شماره تلفن‌همراه در سرویس شماره 5 این سامانه، به محض صدور چک برای ذی‌نفع، پیامک ویژه ثبت یا انتقال چک برای وی ارسال می‌شود. در صورتی که ذی‌نفع چک، قصد دریافت پیامک مربوطه را دارد، با یکبار استعلام یکی از چک‌های در وجه خود از طریق این سامانه و ارسال کد تاییدی که در خاتمه عملیات دریافت می‌کند، فرآیند ارسال پیامک برای وی عملیاتی می‌شود. ضمنا امکان تغییر شماره نیز از همین طریق امکان‌پذیر است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه