روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ دوشنبه ۲۲ اسفند - شماره 4330

رییس سازمان بورس:

ارزش معاملات بورس کالا به هزار همت رسید

 رییس سازمان بورس اظهار داشت: هزار همت ارزش مبادلات بورس کالا بوده و همچنین در طول یک سال گذشته ١١٠ میلیون تن کالا در بورس کالا معامله شده است.
مجید عشقی  در مراسم افتتاح مراسم معاملات شمش طلا ‌در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران با بیان اینکه توانستیم در زنجیره ابزارهای سرمایه‌گذاری مربوط به طلا که یکی از ابزارهای جذاب محسوب می‌شود اقدام جدیدی را اضافه کنیم، اظهار داشت: از سالیان گذشته در بازار سرمایه در حوزه‌های مختلف این ابزار راه اندازی شده و یکی از حلقه‌های مفقوده شمش طلا بود توانستیم به این مرحله برسیم که معاملات شمش طلا را افتتاح کنیم.
وی ادامه داد: بورس کالا به عنوان بازار شفاف در سالیان گذشته نقش مهمی در مبادلات کالاها به ویژه کالاهای واسطه‌ای را بازی کرده و در حوزه پتروشیمی، فلزی نقش محوری داشته که این نقش خود را ایفا کرده است.
رییس سازمان بورس با بیان اینکه به رکوردهای خوب در بورس کالا دست یافتیم، تاکید کرد: هزار همت ارزش مبادلات بورس کالا بوده و همچنین در طول یک سال گذشته ١١٠ میلیون تن کالا در بورس کالا معامله شده است.
عشقی افزود: مبادله کالا در بورس کالا منافع زیادی دارد از جمله اینکه معاملات کاملا قابل ردیابی است و دو طرف عرضه و تقاضا قابل نظارت هستند و ابزار قوی در دست سیاست‌گذار محسوب می‌شود که با توجه به آمار بورس کالا بتواند برای آینده برنامه‌ریزی کند. همچنین بورس کالا به به عنوان دماسنج عمل می‌کند با ابزارهای مختلف می‌تواند به مدیریت بازار کمک کند.
رییس سازمان بورس با بیان اینکه از ابزار بورس کالا می‌توان برای برای تنظیم بازار کالاها استفاده کرد، اظهار داشت: همکاری‌های خوبی با ذی نفع‌های این بازارها انجام شده و اخیرا انتشار اوراق سلف سکه بانک مرکزی راه اندازی شد و بخشی از نیاز بازار را پاسخ داد و همچنین فروش سکه از طریق بورس کالا انجام شد.
عشقی با اشاره به راه اندازی معاملات شمش طلا در بورس کالا گفت: با توجه به مشکل در معادن طلا درخواست زیادی در بازار طلا داشتیم و به همین دلیل ابازار شمش طلا در بورس کالا راه اندازی شد که مردم بتوانند از طریق بورس کالا بر روی قطعات یک گرمی طلا سرمایه گذاری کنند.
وی با بیان اینکه بازارهای غیر رسمی لطمات غیرقابل جبرانی را به اقتصاد وارد می‌کنند، ادامه داد: این ابزار کمک می‌کند مردم هم بتوانند از طریق بازار رسمی در بازار طلا سرمایه گذاری کنند و این ابزار نه تنها به نفع مردم است بلکه به تنظیم بازار و به ذخایر طلا هم کمک می‌کند. از سوی دیگر در بازارهای رسمی به راحتی می‌توان نظارت داشت و داد و ستدها قابل رصد هستند.
رییس سازمان بورس با تاکید براینکه گواهی سپرده شمش به عنوان دارایی سرمایه‌ای امکان توثیق را دارد، گفت: خریداران می‌توانند از این گواهی سپرده به عنوان وثیقه استفاده کنند.
عشقی ادامه داد: از دیگر مزیت‌های این ابزار جمع آوری نقدینگی مردم برای حفظ سرمایه و دارایی‌هایشان است.
وی همچنین با اشاره به عرضه خودرو در بورس گفت: در روال قیمت گذاری در خودرو در نهایت دود آن چشم مصرف کننده رفته و از سوی دیگر باعث شده بود که خودروساز هم نتواند تولیدات با کیفیت به مردم ارائه دهد و همچنین تولیدات کاهش یافته بود. هدف این بود که از نحوه قیمت گذاری در بازار فاصله بگیریم از این رو اصلاح قیمتی که در دو سال گذشته در حال انجام است، اتفاق بیفتد هم مصرف کننده و هم تولید کننده می تواند منتفع شوند.
رییس سازمان بورس تاکید کرد :برای توسعه این حوزه از وزارت صمت درخواست کردیم که در نحوه قیمت گذاری جدید شرکت های خودروساز زیان نکنند و سود منطقی داشته باشند تا بتوانند محصولات بهتری در اختیار مردم بگذارند.
وی همچنین با اشاره به راه اندازی صندوق کالایی در بازار سرمایه گفت: فعالیت صندوق کالایی فلزی مطرح شده که بحث این است که برای اینکه بتوانیم کالاهایی که برای مردم جذاب است را به آنها ارائه کنیم این اقدام را در قالب صندوق‌های که انجام دهیم و یونیت‌های آن را عرضه کنیم و مردم بتوانند از این اقدام استفاده کنند.
عشقی ادامه داد: همچنین امکان توثیق گواهی سپرده شمش طلا بعد از عید وجود دارد .

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه