روزنامه کائنات
6

انرژی

1401 يکشنبه 14 اسفند - شماره 4325

رئیس امور کارت در سامانه هوشمند سوخت پاسخ داد؛

مزایای کارت هوشمند سوخت چیست؟

 رئیس امور کارت در سامانه هوشمند سوخت، ماجرای سوختگیری با کارت سوخت و مراحل صدور از زمان ثبت درخواست تا تحویل به متقاضی را شرح داد و گفت: فارغ از ویژگی‌های فنی ساخت تراشه که با تکنولوژی‌های خاص و چالش‌های فنی زیادی تولید و به ایران وارد می‌شود، خوشبختانه با بهبود فرآیندها، دانش بومی و استفاده بهینه از منابع، حتی تحریم‌ها مانع از تأمین و تحویل کارت به مردم عزیز کشورمان نشده است.
محمد شکیبازاد با اشاره به اینکه همواره صدور کارت سوخت خودروهای عمومی و نفت‌گازسوز در کمترین زمان و با اولویت صادر و تحویل می‌شود، درباره کارت سوخت خودروهای شخصی نیز گفت: با توجه به مشکلات موجود از تمامی امکانات استفاده شده و درخواست‌هایی که تا ابتدای بهمن ماه در دفاتر پلیس ثبت شده صادر و آماده تحویل است.
وی به مزایای کارت هوشمند سوخت نسبت به دیگر کارت‌ها از جمله کارت بانکی اشاره کرد و گفت: بر اساس معماری پیاده‌سازی شده، کارت هوشمند سوخت قابل کپی کردن نیست و در صورت قطعی بسترهای ارتباطی به صورت غیربرخط نیز برای سوختگیری قابل استفاده است که این یکی دیگر از مزیت‌های توزیع هوشمند و بدون وقفه سوخت است.
رئیس امور کارت در سامانه هوشمند سوخت با بیان اینکه درخواست‌های تولید کارت دو دسته است؛ گفت: دسته اول پس از تولید خودرو در کارخانه است که اصطلاحاً کارت‌های نوشماره نامیده می‌شود، اطلاعات وسائط نقلیه نوشماره از طریق پلیس راهور فراجا مستقیماً برای صدور کارت هوشمند سوخت ارسال می‌شود.
شکیبازاد افزود: پس از تولید خودرو، پلاک‌گذاری و صدور برگ سبز، به صورت هفتگی اطلاعات و مشخصات خودروهای نوشماره به کارخانه صدور کارت هوشمند سوخت ارائه و تولید کارت سوخت انجام و سپس به سایت پاکت‌گذاری ارسال می‌شود. در مرحله پاکت‌گذاری آخرین آدرس مالک استخراج که این نکته حائز اهمیت و توجه مالکان خودرو است که آدرسی که روی پاکت چاپ می‌شود همان آدرس موجود در برگ سبز خودرو است که لازم است هموطنان عزیز آدرس خود را به روز کنند. به روز کردن آدرس برگ سبز هم در مراکز پلاک‌گذاری انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه فرآیند تحویل به این شکل است که بعد از پاکت‌گذاری کارت‌ها، توزیع و تحویل کارت‌ها توسط شرکت پست انجام می‌شود. شایان توجه است در زمان تحویل باید در حضور مأمور پست در پاکت توسط مالک باز شود و تطابق مشخصات مندرج بر روی کارت با مشخصات مالک انجام شود؛ در صورت وجود مغایرت یا مشکل دیگر کارت به مأمور پست عودت داده می‌شود که این مورد خیلی کم و نادر است، گفت: ضمن اینکه به پست الزام شده که دریافت وجه در زمان تحویل، باید از طریق پوز بانکی انجام و به مالکان خودرو نیز توصیه شده که به مبلغ روی پاکت توجه داشته باشند و صرفاً همان مبلغ را از طریق پوز واریز کنند.
رئیس امور کارت در سامانه هوشمند سوخت ادامه داد: دسته دوم، صدور کارت المثنی است، مالکین برای ثبت اطلاعات نیاز به مراجعه به سازمان یا مرکز خاصی ندارند و برای درخواست المثنی نیز باید با در دست داشتن مدارک هویتی مالک و وسیله نقلیه به یکی از دفاتر خدمات کارت هوشمند سوخت (مراکز پلیس+۱۰)  مراجعه کنند و توصیه ما این است که با توجه به محدودیت‌ها در تأمین کارت، پس از مطمئن شدن از مفقود شدن درخواست المثنی ثبت شود.
شکیبازاد با بیان اینکه در مواردی ممکن است کارت سوخت شهروندان در جایگاه جامانده باشد که جهت بهبود فرآیند پس از شناسایی اطلاعات، این کارت‌ها توسط کارمندان جایگاه در سامانه جی‌تی‌اس (سامانه برخط اعلام خرابی تجهیزات جایگاه‌ها) ثبت و امکان جستجو در لیست کارت‌های جامانده از طریق آدرس www.scs.niopdc.ir (https://scs.niopdc.ir/) میسر و مدام اطلاعات کارت‌های جامانده توسط اپراتور در این سامانه به روز می‌شود، اظهار کرد: زمانی که مطمئن شدیم که کارت پیدا نمی‌شود مالک باید با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ که در کل کشور بیش از هزار دفتر پلیس وجود دارد، مدارک هویتی، مدارک ماشین و بیمه‌نامه را ارائه و در صورتی که مالک نیست باید با وکالت‌نامه اقدام کند. پس از استعلام و تائید، کارت قبلی ابطال و سهمیه کارت به کارت جدید منتقل خواهد شد.
وی تاکید کرد: با توجه به سیاست‌گذاری‌ها در هر جایگاهی تعدادی کارت‌ آزاد (اضطراری) قرار دارد تا در مواقع خاص استفاده شود که متاسفانه مصرف‌کنندگان پس از اتمام سهمیه یارانه‌ای از کارت‌ آزاد استفاده می‌کنند درصورتی که اعتبار نرخ دوم در کارت‌های هوشمند شخصی نیز وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه