روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۷ بهمن - شماره 4307

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد؛

توسعه همکاری های اقتصادی مشترک ایران و زیمبابوه

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری تجاری و اقتصادی با جمهوری زیمبابوه آمادگی کامل دارد.
سیدصولت مرتضوی در نشست وزرای نهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و زیمبابوه فزود: همین رویکرد مشترک در مجامع بین‌المللی عامل اصلی توسعه سطح روابط دو کشور است.
وی بر اعزام شرکت‌های تجاری و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نمایشگاه همکاری اقتصادی زیمبابوه تاکید کرد.
مرتضوی با یادآوری سفر مقام معظم رهبری به کشور زیمبابوه در دوره ریاست‌جمهوری ایشان، تأکید کرد: این سابقه تاریخی نشان‌دهنده اهمیت توسعه روابط کشورهای ایران و زیمبابوه است.
وزیر تعاون با بیان اینکه باید تعارفات دیپلماتیک کنار گذاشته شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با جمهوری زیمبابوه را دارد و باید به سمت مرحله اجرا و عملیات توافقات شکل گرفته حرکت کنیم.
مرتضوی با اشاره به حضور بانوی اول و همسر رئیس‌جمهور کشور زیمبابوه در اجلاس زنان تأثیرگذار ایران گفت: این سفر مقدمه‌ای برای گسترش همکاری ایران و زیمبابوه در حوزه‌های توانمندسازی و خودکفایی حوزه زنان است.
وی از طراحی و اجرای مبادله تهاتری و حذف دلار آمریکا از مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور خبر داد و گفت: افزایش ۹۰۰ درصدی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در سال‌های آینده دنبال می‌شود.
مرتضوی با بیان اینکه مبادلات تجاری سالیانه ۵۰۰ میلیون دلاری بین ایران و زیمبابوه هدف‌گذاری شده است، گفت: به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران از حمایت‌های کشور زیمبایوه در حوزه‌های هسته‌ای، حقوق بشری و دفاع از ملت فلسطین در مجامع بین‌المللی تشکر می‌کنم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که ایران از برنامه اصلاحات اقتصادی چشم‌انداز ۲۰۳۰ کشور زیمبابوه حمایت می‌کند، تصریح کرد: محصول خودروی ایرانی «تارا» و جواهرات به کشور زیمبابوه صادر می‌شود.
وی تأکید کرد: پیشرفت‌های ایران اسلامی پس از انقلاب، الگوی مناسبی برای کشورهای مستقل جهان است.
مرتضوی با تقدیر از روحیات انقلابی و استقلال‌طلبانه کشور زیمبابوه گفت: اگر بر شعار «ما می‌توانیم» تکیه کنیم، می‌توان به پیشرفت بزرگی دست یافت.
وی با ابزار خرسندی از برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور پس از وقفه ۷ ساله اظهار کرد: این اجلاسیه از ۱۲ بهمن‌ماه همزمان با چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مقامات عالی کشور زیمبابوه آغاز شده است که‌ امیدواریم به دستاوردهای مناسبی دست یابیم.
*اعزام هیات‌های تجاری به دو کشور
فردریک شاوا، وزیر امور خارجه و تجارت بین‌الملل جمهوری زیمبابوه در این نشست سفرهای هیئت‌های تجاری و اقتصادی را کلید تقویت روابط دو کشور دانست و گفت: یکی از نمودهای سطح بالای روابط دو کشور ایران و زیمبابوه سفر هیئت‌های تجاری، نمایندگان مجلس و بانک مرکزی این کشور در سال‌های اخیر است.
وی با ابزار قدردانی از حمایت‌های ایران در دوره استقلال کشور زیمبابوه افزود: روابط زیمبابوه و ایران بعد از انقلاب سال ۵۷ در حوزه‌های انرژی، صنعت، کشاورزی، انتقال تجربیات و سلامت توسعه مناسبی پیدا کرده است که فرصت افزایش آن نیز وجود دارد.
شاوا، یکی از چالش‌های اصلی اقتصادی این کشور را خلاء حضور سرمایه‌گذاران عنوان کرد و گفت: برنامه پایدار اقتصادی زیمبابوه از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است که مهم‌ترین سرفصل آن توسعه همکاری تجاری و اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری با کشور دوست ایران است.
وی از شرکت‌های تجاری و اقتصادی ایران برای بهره‌مندی از فرصت سرمایه‌گذاری کشور زیمبابوه دعوت و اضافه کرد: اجلاس کمیسیون مشترک ایران و زیمبابوه، مهم‌ترین قالب همکاری‌های دو کشور است. وزیر امور خارجه و تجارت بین‌الملل زیمبابوه تأکید کرد: راهبردهای همکاری‌های چندجانبه ایران و زیمبابوه تدوین می‌شود.
وی تحریم‌های ظالمانه غرب و آمریکا فرصتی برای پیشرفت کشور خود دانست و اظهار کرد: کشور زیمبابوه با الگوگیری از ایران توانست به خودکفایی حرکت کند.
وزیر امور خارجه و تجارت بین‌الملل زیمبابوه با گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در جنبش انقلابی مردم ایران در سال ۱۳۵۷ و در روزهای پرهیاهوی مبارزات علیه رژیم ستمگر شاهنشاهی، در سفارت زیمبابوه در تهران حضور داشتم و از نزدیک شاهد آن اتفاقات و پیروزی نهایی انقلاب مظلومان بودم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه