روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۰ بهمن - شماره 4303

اکران فیلم‌های روی پرده

با شروع جشنواره فجر ادامه دارد؟

 دبیر شورای صنفی نمایش با بیان اینکه بررسی آیین نامه اکران نوروزی و ۱۴۰۲ در هفته‌های آینده جدی‌تر انجام خواهد شد، تاکید کرد که فیلم‌های در حال اکران همزمان با جشنواره فجر و پس از آن هم‌چنان روی پرده باقی می‌مانند.
همایون اسعدیاندرباره جزئیات جلسه یکشنبه نهم بهمن ماه شورای صنفی نمایش بیان کرد: امروز جلسه برگزار شد و فعلاً فیلم جدیدی اکران نخواهد شد اما نمایش فیلم‌هایی که در حال حاضر روی پرده هستند همزمان با برگزاری جشنواره ادامه خواهد داشت و تغییری در برنامه نمایشی آن‌ها به وجود نخواهد آمد.
او ادامه داد: در این جلسه شورا بحث‌هایی درباره آماده‌سازی آیین‌نامه‌ اکران سال۱۴۰۲  مطرح شد تا درباره اکران نوروز و سال آینده بررسی‌های بیشتری را انجام دهیم.
اسعدیان درباره اینکه با توجه به اولویتی که سازمان سینمایی برای اکران سال ۱۴۰۲ براساس فیلم‌های جشنواره فجر در نظر گرفته آیا تاکنون در این زمینه بحثی در شورای صنفی نمایش مطرح شده است یا خیر گفت: فعلاً گفت‌وگو های اولیه درباره آیین‌نامه اکران اتفاق افتاده و بعد از جشنواره هم فیلم‌هایی که الان روی پرده هستند اکران خود را ادامه می‌دهند تا وقتی که فروش نداشته باشند.
او همچنین درباره اینکه آیا قرار است فیلم «نگهبان شب»  با توجه به تیزرهایی که در بعضی سینماها از آن پخش شده، به زودی به اکران برسد؟ گفت: برای اکران «نگهبان شب» تاکنون درخواستی ارائه نشده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی:
شاهد پوست اندازی جشنواره هستیم
 مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر این که در جشنواره تئاتر فجر یک پوست اندازی اتفاق افتاده است، گفت: امسال ۸۶ درصد تمام تولیدات جشنواره شهرستانی هستند. در حالی که در گذشته این‌طور نبود. همچنین امسال نیروهای جوان حضور پررنگ‌تری داشتند.
کاظم نظری که روز شنبه، هشتم بهمن برای تماشای نمایش مضحکه عجایب المخلوقات به تئاتر شهر آمده بود، درباره ارزیابی‌اش از جشنواره بیان کرد: هشت روز پرشوری را پشت سر گذاشتیم و اتفاقات خوبی رقم خورد. در این مدت اجراهای خوبی داشتیم و علاقه مندان هنرهای نمایش سالن های ما را گرم کردند.
وی با اشاره به این‌که جشنواره تئاتر فجر جزو جشنواره های مطرح دنیاست، اظهار داشت: این جشنواره ۴۱ دوره را پشت سر گذاشته پر از تجربه و معرفی است. علاوه بر هنرمندان کشورمان گروه‌های مطرح دنیا هم در جشنواره حضور داشتند و ارتباط خوبی با مردم برقرار کردند.
نظری با اعلام این خبر که ۸۶ درصد تمام تولیدات جشنواره امسال شهرستانی هستند، توضیح داد: امسال نیروهای جوان حضور پررنگی داشتند. در حالی که قبلا بیشتر پیشکسوت ها بودند. الان یک پوست اندازی در جشنواره اتفاق افتاده است و قشر جوان ما بیشتر حضور دارد.
* دل ما با شهرستانی هاست
وی افزود: یکی از ماموریت هایی که خودم برای مرکز هنرهای نمایش طراحی کرده بودم، میدان دادن به نیروهای شهرستانی بود. خودم شهرستانی هستم و تئاتر را در شهرستان شروع کردم. می دانم این بچه ها چقدر زحمت کشیدند که خودشان را عرضه کنند. موظفم به بچه های شهرستان کمک کنم. هرچند می دانم که کاری که باید انجام دهم نیاز به زمان دارد. در این جشنواره ثابت کردیم که دل ما با شهرستانی هاست. اگر در تهران بگردید متوجه می‌شوید، اکثر کسانی که در تهران کار کردند خودشان زمانی شهرستانی بوده اند.
* تئاتر تحریم پذیر نیست
نظری با تاکید بر این که تئاتر تحریم پذیر نیست، بیان کرد: در هر دوره و مقطعی در دنیا هیچ وقت جماعت تئاتری خودش را تحریم نمی کند. همه عزیزانی که نبودند شاید کار نداشتند شاید شرایطش را نداشتند. به هر حال در اتاق ما به روی همه باز است. همه می توانند کار کنند و ما همه حمایت خواهیم کرد.

برای یک عمر فعالیت تاثیرگذار؛
بریتانیایی‌ها به اسپایک لی جایزه می‌دهند
 اسپایک لی با دریافت جایزه فلوشیب انستیتو فیلم بریتانیا (BFI) تجلیل می‌شود.
به گزارش اسکرین دیلی، جایزه فلوشیپ انستیتو فیلم بریتانیا که بالاترین جایزه آکادمی این کشور است به اسپایک لی فیلمساز و کارگردان آمریکایی اعطا می‌شود.
این جایزه در یک رویداد ویژه که ۱۳ فوریه در ساوت‌بانک انستیتو فیلم بریتانیا برگزار می‌شود، به لی اهدا می‌شود. در این رویداد همچنین جلسه پرسش و پاسخ با این فیلمساز به میزبانی تیم ریچاردز رئیس انستیتو فیلم بریتانیا و مدیر اجرایی آن بن رابرتز برگزار می‌شود. پس از آن نیز «تابستان سم» فیلمی که اسپایک لی در سال ۱۹۹۹ ساخته به نمایش درمی‌آید.
لی بیش از ۳ دهه است که به صورت حرفه‌ای مشغول فیلمسازی است و «باید آن را داشته باشد» در سال ۱۹۸۶ و «کار درست را انجام بده» در سال ۱۹۸۹ و «کوکلاکس کلن سیاه» یا «بلک‌ک‌کلنزمن» در سال ۲۰۱۸ که برنده اسکار و بفتا شد از جمله آنها هستند.
این کارگردان در این برنامه همچنین از آرشیو ملی انستیتو فیلم بریتانیا بازدید خواهد کرد. این آرشیو با لی برای چاپ نسخه ۳۵ میلی‌متری فیلم «مالکوم ایکس» وی که محصول سال ۱۹۹۲ است همکاری کرده و فیلم در مراسم سالانه انستیتو فیلم بریتانیا که ژوئن برگزار می‌شود اکران خواهد شد.
چهره‌های مطرح دیگری چون تیلدا سوینتون، مارتین اسکورسیزی، اولیویا کولمن، استیو مک‌کوئین، جودی دنچ، هیو گرانت و کیت بلانشت پیش از این فلوشیپ بنیاد فیلم بریتانیا را دریافت کرده‌اند.
لی گفت احساس خوشبختی می‌کند که طبق عقیده اجدادش یعی «عمل به جای حرف» عمل می‌کند و از انستیتو فیلم بریتانیا تشکر کرد که ادامه میراث خانوادگی‌اش یعنی عشق و صلح را ارج می‌نهد.
انستیتو یا بنیاد فیلم بریتانیا از سال ۱۹۳۳ تاسیس شده و نهادی غیرانتفاعی برای حمایت از گسترش و رشد فیلم و تلویزیون بریتانیاست. آرشیو ملی این نهاد بزرگ‌ترین آرشیو فیلم دنیاست.
اسپایک لی ۶۵ ساله کارگردان برنده جایزه امی و اسکار است و در بیشتر فیلم‌هایش به مسایل نژادی، اجتماعی و سیاسی می‌پردازد. وی سال ۲۰۲۱ رئیس هیات داوران هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن شد و به عنوان نخستین سیاه‌پوست این سمت را بر عهده گرفت. او قرار است به زودی جایزه «یان مک‌للان هانتر» را نیز از سوی انجمن نویسندگان آمریکا دریافت کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه