روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۰ بهمن - شماره 4303

سرمایه‌گذاری هزار میلیارد دلاری در انرژی پاک

 بحران انرژی و اقدامات سیاستی کمک کرد سرمایه‌گذاری جهانی در منابع انرژی کم آلاینده در سال ۲۰۲۲، به رکورد ۱.۱ تریلیون دلار صعود کند و پول هزینه شده در گذار انرژی، برای نخستین بار با سرمایه‌گذاری در تامین سوخت‌های فسیلی برابری کرد.
گزارش جدید شرکت تحقیقاتی «بلومبرگ نیو انرژی فاینانس» نشان داد با وجود محدودیت‌های زنجیره تامین، تورم رو به رشد، افزایش نرخ بهره و موانع اقتصاد کلان، سرمایه‌گذاری‌های جهانی در گذار انرژی طی سال میلادی گذشته، ۳۱ درصد افزایش یافت و به رکورد ۱.۱ تریلیون دلار رسید.
این شرکت تحقیقاتی برآورد کرد سرمایه‌گذاری‌های جهانی در سوخت‌های فسیلی (شامل بخشهای بالادستی، پایین دستی، میان دستی و تولید برق با استفاده از سوخت فسیلی) در سال ۲۰۲۲، به ۱.۱ تریلیون دلار رسید که مشابه میزان پولی است که در فناوری گذار انرژی از جمله تولید نیروی تجدید پذیر، ذخیره‌سازی انرژی، جذب و نگه‌داری کربن، هیدروژن، برقی‌سازی حمل و نقل، گرمایش برقی و مواد پایدار، هزینه شده است.
در گزارش شرکت «بلومبرگ نیو انرژی فاینانس» آمده است: برای نخستین بار است که سرمایه‌گذاری جهانی در گذار انرژی، با سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی برابر شده و این اتفاق، با وجود رشد سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی که ناشی از بحران انرژی سال میلادی گذشته بود، روی داده است.
آلبرت چیونگ، مدیر تحلیل جهانی در «بلومبرگ نیو انرژی فاینانس» در این باره گفت: یافته‌های ما به هرگونه بحث درباره این که چطور بحران انرژی بر استفاده از انرژی پاک تاثیر گذاشته است، خاتمه می‌دهد. بحران انرژی به جای این که باعث کندی سرمایه‌گذاری در گذار انرژی شود، باعث شد تا این سرمایه‌گذاری به رکورد جدیدی افزایش پیدا کند زیرا کشورها و شرکت‌ها همچنان به اجرای برنامه‌های گذار انرژی ادامه می‌دهند. با وجود بزرگترین افزایش سالانه در سرمایه‌گذاری در انرژی پاک، سرمایه‌گذاری بسیار بیشتری نیاز است تا جهان در مسیر دستیابی به آلایندگی صفر در بلندمدت قرار گیرد.
تحت سناریوی آلایندگی صفر این شرکت، جهان باید به طور میانگین سالانه ۴.۵۵ تریلیون دلار تا پایان دهه جاری هزینه کند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، آژانس بین‌المللی انرژی اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد با ورود جهان به عصر صنعتی جدید، تحت سناریو آلایندگی صفر تا سال ۲۰۵۰، مجموع سرمایه گذاری در فناوری‌ها و زیرساخت انرژی پاک، باید بیش از ۴.۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۳۰ باشد.

هزینه گزاف موفقیت اروپا برای فرار از کمبود انرژی
 جنگ در اوکراین در سال میلادی گذشته، واردات گاز روسیه به اتحادیه اروپا را شدیدا محدود کرد و قیمت این سوخت فسیلی را بالا برد و درنتیجه، مصرف‌کنندگان و شرکت‌های این بلوک ناچار شدند سریعا راه‌هایی برای استفاده بهینه‌تر از انرژی پیدا کنند اما موفقیت در صرفه‌جویی در مصرف گاز، واقعیت تلخ دیگری برای صنعت اروپایی را پنهان کرد.
آمار کمیسیون اروپا نشان می‌دهد اتحادیه اروپا ۴۱۲ میلیارد متر مکعب گاز در سال ۲۰۲۱ سوزاند. طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، میزان مصرف گاز اروپا در سال میلادی گذشته، حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب معادل ۱۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافت. بخشی از این کاهش به دلیل تلاش خانواده‌ها و شرکت‌ها برای اجتناب از دریافت قبوض سنگین گاز بود.
بررسی آمار مترهای هوشمند توسط شرکت سازنده ترموستات آلمانی «تادو» نشان داد ۷۶ درصد از خانوارهای اروپایی، دمای داخلی را به میزان یک درجه در نوامبر و دسامبر کاهش دادند. در آلمان، تلاش برای یافتن راه‌های موثرتر برای تامین گرمایش ساختمان‌ها، به افزایش ۵۳ درصدی فروش پمپ‌های حرارتی نسبت به سال پیش منجر شد. دمای معتدل زمستان هم به این صرفه جویی در مصرف گاز کمک کرد. با این حال، همه صرفه جویی‌ها به رفتار سبزتر محدود نبود. طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، حدود نیمی از کاهش تقاضا برای گاز ( ۲۵ میلیارد متر مکعب)، صنعتی بود. شرکت‌ها به منابع انرژی آلاینده‌تری مانند نفت کوره یا گاز نفتی روی آوردند که هر دوی آنها از تابستان سال ۲۰۲۱،  ارزان‌تر از گاز بودند.
حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب صرفه‌جویی دیگر معادل یک دهم از کل کاهش مصرف، مربوط به تعطیلی یا کاهش تولید شرکت‌ها در کارخانه‌های متکی به گاز بود. این کاهش تولید به خصوص برای تولیدکنندگان مواد شیمیایی مانند باسف (BASF) و تولیدکنندگان کود مانند «یارا اینترنشنال»، صادق بود. طبق آمار انجمن بین‌المللی کود، حدود سه چهارم از تولید آمونیاک اروپا در اوت سال گذشته متوقف شد و حدود ۴۰ درصد در اکتبر، همچنان غیر فعال بود. تولید صنایع انرژی‌بر فولاد و آلومینیوم در اروپا طی ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۲، به میزان ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.
بر اساس گزارش رویترز، چنین صرفه جویی‌هایی خطرناک هستند زیرا ممکن است به افت همیشگی تولید اقتصادی منتهی شود. چشم انداز از سرگیری تولید چندان خوش‌بینانه به نظر نمی‌رسد. اگر دمای زمستان به میانگین سردتر سال‌های گذشته برگردد، اروپا به ۱۱ میلیارد متر مکعب گاز بیشتر برای گرم کردن مناسب ساختمان‌ها نیاز خواهد داشت. این قاره همچنین ممکن است لازم باشد  ۱۲ میلیارد متر مکعب گاز اضافی به اوکراین و مولداوی برای کمک به این کشورها برای پر کردن مجدد مخازن ذخیره‌سازی گاز که ممکن است تا مارس خالی شود، صادر کند. با طولانی شدن جنگ، صنایعی که مصرف گاز بالایی دارند، به تقلا خواهند افتاد.

افزایش قیمت بنزین و دیزل در پاکستان
 وزارت دارایی پاکستان پس از سقوط شدید ارزش ارز این کشور، اعلام کرد قیمت هر لیتر بنزین و دیزل، به میزان ۳۵ روپیه (۰.۱۴۰۰ دلار) افزایش پیدا خواهد کرد.
این تصمیم در آستانه سفر هیات صندوق بین‌المللی پول به پاکستان گرفته شده است که در جریان آن، پیرامون نهمین بازبینی متوقف شده برنامه تامین مالی فعلی این کشور مذاکره خواهد شد.
روپیه پاکستان پس از حذف سقف قیمتی که دولت با وجود مخالفت صندوق بین المللی پول گذاشته بود، هفته گذشته ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داد.
اسحاق دار، وزیر دارایی پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: امیدوار است اعلام این خبر به شایعات درباره افزایش زیاد قیمت یا کمبود عرضه بنزین در شبکه‌های اجتماعی، پایان دهد. این افزایش به توصیه مقامات نفت و گاز به دلیل هزینه بالاتر خرید انرژی در بازار جهانی انجام شد.
وی در ادامه افزود: ما باید افزایش قیمت بین‌المللی نفت و افت ارزش روپیه را در نظر بگیریم. این افزایش به توصیه رگولاتوری نفت و گاز که اعلام کرده است به دلیل انتظار برای افزایش قیمت‌ها، گزارشهایی از کمبود ساختگی و احتکار سوخت وجود دارد، بلافاصله انجام شده است.
رویترز گزارش کرده بود مقابل بعضی از جایگاه‌های سوخت، صف‌های طولانی تشکیل شده و مردم، به دلیل این شایعه که قیمت‌ها به زودی افزایش پیدا می‌کند، باک خودروهایشان را پر از سوخت می‌کردند.
بر اساس گزارش رویترز، سقوط ارزش روپیه، هزینه واردات کالا به پاکستان را افزایش داده است. بخش بزرگی از هزینه واردات پاکستان مربوط به انرژی است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو:
آب و برق مناطق زلزله‌زده خوی وصل است
 مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: در کل با توجه به اینکه حجم خرابی زیاد بوده است در شبکه‌های فشار ضعیف که ساختمان ریزش کرده منجر به شکستگی پایه‌ها شده است.
سیداعتضاد مقیمی درباره وضعیت اتصال آب و برق در مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی اظهار داشت: در حال حاضر برق تمامی شهر و مناطق روستایی وصل شده و مشکلی نیست. فقط در مناطقی که احیانا ریزش وجود داشته بابت جلوگیری از به مخاطره افتادن جان مردم ما را از اتصال برق منع می‌کند.
وی افزود: در شبکه‌های فشار متوسط و فوق توزیع و انتقال مشکلی نداریم و وارد مدار شده‌اند و فیدرهای بیرون از شهر برق برقدار شدند، در شبکه‌های فشار ضعیف داخل شهر در برخی مناطق معذوریت وصل داریم زیرا اگر برقرار شوند احیانا برای مردم خطرناک باشند بنابراین با ملاحظات ایمنی نسبت به اتصال شبکه اقدام می‌کنیم.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: در کل با توجه به اینکه حجم خرابی زیاد بوده است در شبکه‌های فشار ضعیف که ساختمان ریزش کرده منجر به شکستگی پایه‌ها شده است.
وی بیان داشت: مامورین در حال اصلاح هستند و مشکل عمومی وجود ندارد، در مناطق روستایی هم تدارک لازم دیده شده و تعداد زیادی اکیپ از استان آذربایجان غربی و استان‌های همجوار به منطقه اعزام شدند و مشغول برطرف کردن مشکل هستند.
مقیمی تاکید کرد: غیر از محدوده کوچکی تحت پوشش شبکه فشار ضعیف بقیه مناطق برقدار هستند. در کل از نظر ما وقتی شبکه فشار متوسط و قوی برقدار است، فقط در مناطقی که معذوریت داریم قطعی داریم و مشکل محدوده فشار ضعیف نیز تا بعد از ظهر برطرف خواهد شد.
زلزله ۵.۹ ریشتری شهرستان خوی در عمق ۷ کیلومتری زمین و در ۶ کیلومتری شهرستان خوی رخ داده است. کانون این زلزله در ۱۱۷ کیلومتری ارومیه و ۱۳۴ کیلومتری شهر تبریز بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه