روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ شنبه ۸ بهمن - شماره 4301

معاون وزیر صمت اعلام کرد؛

رفع تعهد ارزی با واردات شمش طلا برای صادرکنندگان

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برگشت ارز حاصل از صادرات، یکی از مهم‌ترین دغدغه های صادرکنندگان غیرنفتی و غیر فلزی است که رفع این مشکلات با گزینه‌هایی همچون واردات شمش طلا برای صادرکنندگان محصولات غیرخام و نیمه خام در دولت در دستور کار است.
علیرضا پیمان‌پاک در نشست «رفع موانع و بررسی راه های توسعه صادرات صنعت خودرو و قطعه سازی به روسیه» افزود: در یک سال گذشته اقدامات متعددی برای تسهیل و تسریع در صادرات غیرنفتی انجام شده است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت بیان‌داشت: یکی از این راه ها بازگشت ارز به وسیله شمش طلا است که با صادرات خشکبار شروع شده و نخستین محموله صادراتی حوزه کشاورزی و صنایع غذایی به ازای واردات شمش طلا رفع تعهد شده و بانک مرکزی نیز به نرخ روز آن را خریداری می کند. وی ادامه‌داد: برای رفع این مشکل، موضوع «تالار دوم نیما» با نرخ توافقی نزدیک بازار متشکل به عنوان یک راهکار دیگر مطرح شده است که سال گذشته نیز مطرح بود و بخشی از آن عملیاتی شد، اما به‌دلیل برخی مخالفت‌ها در مدیریت قبلی بانک متوقف ماند. اما رئیس کل جدید بانک مرکزی با این فرآیند موافق است که با نرخی نزدیک نرخ بازار متشکل ارزی خواهد بود. وی گفت: فهرست مربوطه به وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی ارسال شده و امیدواریم تا هفته آینده این بازار آغاز به کار کند.
معاون وزیر صمت به کریدور سبز گمرکی نیز به عنوان یک فرصت برای صادرکنندگان ایرانی اشاره و خاطرنشان‌کرد: گمرک ایران و گمرک روسیه تمایل دارد که دایره سبز گمرکی را گسترش دهند. وی ادامه‌داد: صندوق توسعه ملی ۵۰۰ میلیون دلار برای اعتبار خریدار با سود چهار تا ۶ درصد تخصیص داده است که حاضریم بخشی از آن را برای صادرات قطعات خودرو قرار دهیم. پیمان پاک اظهار داشت: همچنین یک میلیارد دلار اعتبار خریدار با نرخ سود سالیانه چهار درصد در «ازبر بانک» روسیه در حال نهایی سازی است.
مسکو پایتخت روسیه با برگزاری نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ از ۳۱ مرداد تا سوم شهریورماه ۱۴۰۱ (برابر با ۲۲ تا ۲۵ اوت ۲۰۲۲) میزبان خودروسازان، قطعه‌سازان و صنعتگرانی از کشورهای روسیه، ایران، ترکیه، چین و برخی دیگر از کشورها بود.
این نمایشگاه با حضور سفیر ایران در روسیه، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و معاون نخست وزیر روسیه افتتاح شد که در محل نمایشگاه‌های بین المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰ شرکت از ۱۸ کشور از جمله چین و ترکیه و در ۳۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه ۱۲ تفاهم نامه همکاری بین شرکت‌های ایرانی و روسی به مبلغ ۷۰۰ میلیون یورو امضا شد.

به‌دنبال بازگشت نرخ بلیت به قبل از افزایش قیمت اتفاق افتاد؛
درخواست ایرلاین‌ها برای کاهش هزینه‌های جانبی
 با بازگشت قیمت بلیت هواپیما به قبل از افزایش ۳۰ درصدی، مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی گفت که شرکت‌های هواپیمایی خواستار کاهش برخی هزینه‌های جانبی شدند.
در روزهای گذشته موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها اجرایی شد و انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که این افزایش قیمت در راستای آزادسازی نرخ بلیت در قانون پنجم توسعه صورت گرفته؛ اما از سوی مسئولان دولتی اینطور واکنش داده شد که اگرچه افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار است، اما شرکت‌ها باید صبر کنند تا زمانی که افزایش قیمت به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد. پس از آن دادستانی که از ابتدا به ماجرا ورود کرده بود، اعلام کرد افزایش قیمتی که از طریق انجمن شرکت‌های هواپیمایی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده مورد تأیید ستاد تنظیم بازار نیست و این اضافه دریافتی حتما باید به مردم و به مسافرین برگردانده شود که در نهایت انجمن هواپیمایی هم کوتاه آمد و گفت شرکت‌های هواپیمایی طبق دستور دادستان، نرخ‌ها را به قبل از افزایش قیمت برگرداندند.
در این راستا حسین مُذنِب، مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی در فضای مجازی نوشت: «با تاکید وزیر راه و شهرسازی برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم و همچنین تذکر دستگاه‌های نظارتی، شرکت‌های هواپیمایی ملزم به برگرداندن نرخ بلیت به قیمت قبل و بازگشت مبالغ اضافه دریافتی شدند. همچنین درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای کاهش برخی هزینه‌های جانبی در حال پیگیری است.»

رئیس کل گمرک اعلام کرد؛
افزایش ۱۰ درصدی صادرات غیرنفتی
 رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از افزایش ۱۰ درصدی صادرات غیر نفتی در ۱۰ ماهه امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته خبر داد و گفت: درآمدهای گمرکی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال آینده افزایش قابل توجهی نسبت به امسال دارد که قابل تحقق است.
محمد رضوانی‌فر در مراسم روز جهانی گمرک که ساعاتی پیش به پایان رسید، اظهار کرد: نگاهی به آمار ۱۰ماهه تجارت خارجی نشان می‌دهد که حجم صادرات غیر نفتی در این بازه زمانی از ۱۰۳ میلیون تومان فراتر رفته و به ۴۵ میلیارد دلار رسیده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته با رشد ۱۲ درصدی مواجه شده است.
وی افزود: همچنین ۳۱ میلیون تن واردات داشته‌ایم که به بیش از ۴۸ میلیارد دلار رسیده و رشد ۱۶ درصدی را نسبت به ده ماهه سال گذشته نشان می‌دهد. متوسط ارزش اقلام صادراتی ۴۴۰ دلار به ازای هر تن و متوسط قیمت اقلام وارداتی ۱۵۷۱ دلار به ازای هر تومان بوده که به ترتیب ۱۵ و ۲۵ درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته افزایش یافته است.
به گفته رئیس کل گمرک عمده مقاصد صادراتی ایران در ۱۰ ماهه امسال به ترتیب چین، عراق، ترکیه، امارات و هند و عمده مبادی ورودی کالا کشورهای امارات، چین، ترکیه، هند و آلمان بوده که آرایش آنها نسبت به ماه گذشته تغییرات چندانی را نداشته است. از سوی دیگر در این بازه زمانی ۱۱ میلیون تُن عملیات ترانزیتی انجام شده که ۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد یافته است. رضوانی فرد اظهار کرد: اینکه درآمد تجارت خارجی ما مثبت ۲۰ میلیارد دلار بوده، نشان می دهد که در ۱۰ ماه گذشته دولت نسبت به سال قبل موفق تر عمل کرده است.
وی همچنین درباره عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران در این بازه زمانی از حیث درآمدی، اعلام کرد: از ۸۸۰۰ کد تعرفه گمرکی ۵۲۵۰ کد تعرفه فعال و بقیه آنها غیر فعال است و در ۱۰ ماهه امسال درآمد گمرکی را از محل حقوق ورودی از ۱۴ هزار میلیارد تومان به ۳۵ هزار میلیارد تومان برسانیم البته هنوز واردات خودرو به صورت کامل محقق نشده و در هفته آینده اتفاق خواهد افتاد. تا کنون ۱۳۰ میلیارد تومان حقوق ورودی خودرو های وارداتی را دریافت کرده‌ایم که امسال پیش‌بینی می‌شود به ۳ هزار میلیارد تومان برسد.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: به نظر می‌رسد درآمد گمرک از محل حقوق ورودی تا پایان امسال به ۶۰ هزار میلیارد تومان برسد و بتوانیم ۷۵ هزار میلیارد تومان هم مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنیم البته در لایحه دو فوریتی که از شهریور ماه به تصویب رسید حقوق ورودی مواد اولیه و کالاهای اساسی را از ۴ درصد به یک درصد کاهش دادیم.
رضوانی فر با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: پیش بینی شده است که ۸۷ هزار میلیارد تومان برای سایر کالاها و ۳۲ هزار میلیارد تومان برای خودروهای وارداتی بتوانیم درآمد گمرکی داشته باشیم و این مبلغ را به خزانه دولت واریز کنیم. همچنین برآورد می‌شود میزان مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. که این اهداف کاملاً قابلیت تحقق دارد. وی درباره تجهیز گمرک و پایانه های گمرکی افزود: اگر در سال آینده بخواهیم حدود ۷۰ دستگاه ایکس ری در مرز های کشور نصب کنیم نیاز به اعتبارات بسیاری داریم که به حدود ۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد البته ایکس ری گمرک ارمنستان در حال حاضر آماده شده و مشکلی ندارد اما از وزارت اقتصاد و امور دارایی می‌خواهیم که در این زمینه کمک بیشتری به گمرک کند.

کاهش فروش جهانی گوشی موبایل رکورد زد
 بنا بر آماری که نشان دهنده ضعیف شدن تقاضای مصرفی و مشکلات بیشتر برای قطبهای تولیدی مانند کره جنوبی و ویتنام است، فروش جهانی تلفن هوشمند در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، با کاهش کم سابقه ای، رو به رو شد.
آمار موسسه تحقیقاتی آی دی سی (IDC) نشان داد فروش جهانی تلفن هوشمند در سه ماهه دسامبر سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱، به میزان ۱۸.۳ درصد کاهش یافت و به اندکی بیش از ۳۰۰ میلیون دستگاه رسید. فروش جهانی تلفن هوشمند در کل سال میلادی گذشته، ۱۱.۳ درصد کاهش یافت که ضعیفترین آمار فروش سالانه در یک دهه گذشته بود. نبیلا پوپال، مدیر تحقیقات در موسسه آی دی سی در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: هیچ وقت چنین کاهش فروش تلفن هوشمند در سه ماهه تعطیلات را مشاهده نکرده بودیم. علاوه بر تورم و ابهامات اقتصادی، قرنطینه کرونا در چین عامل دیگری بود که به صنعت تلفن هوشمند از جمله فروش آیفون اپل ضربه زد. فروش سنگین و تبلیغات در طول این سه ماهه بیشتر از این که به رشد فروش کمک کند، به کاهش موجودی انبار شده شرکتهای سازنده کمک کرد.
 مشکلاتی که در پایگاه تولید اصلی چینی شرکت اپل وجود داشت، نیز روند عرضه آیفون به بازار در سه ماهه دسامبر را مختل کرد. اعتراضات گسترده کارکنان کارخانه فاکسکان در شهر ژنگژو به محدودیت‌های کووید و شرایط زندگی، روند تولید این کارخانه را به مدت چند هفته مختل کرد و با اعتراضات خشونت آمیز در دسامبر به اوج خود رسید.
تلفن هوشمند یکی از بزرگترین اقلام صادراتی کره جنوبی و منبع مهم درآمد برای ویتنام به شمار می رود که سامسونگ الکترونیک، در هر دوی این کشورها، کارخانه هایی  را اداره می کند.
سامسونگ در سه ماهه گذشته، بزرگترین کاهش سود این شرکت در بیش از یک دهه اخیر را گزارش کرد که عمدتا ناشی از کاهش تقاضا برای نیمه رسانه ها بود. نقشی که این شرکت به عنوان تامین کننده بزرگ تراشه حافظه و نمایشگر برای صنعت تلفن هوشمند دارد، باعث شده است از رکود این صنعت آسیب بیشتری ببیند. بر اساس گزارش بلومبرگ، فروش دستگاه‌های موبایل همواره معیار سنجش تقاضا برای تراشه‌ها محسوب می‌شود. بانک توسعه کره پیش بینی کرد فروش تلفن هوشمند کره جنوبی پس از کاهش ۲.۱ درصدی در سال میلادی گذشته، احتمالا امسال تنها ۰.۷ درصد رشد می کند. صادرات تراشه از این کشور احتمالا در سال ۲۰۲۳، به میزان ۹.۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا خواهد کرد و روند بهبودی تقاضا تا پیش از پایان امسال پیش بینی نمی شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه