روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۱ شنبه ۸ بهمن - شماره 4301

مجلس باید آمادگی قانونگذاری برای رخدادهای نو را داشته باشد

اگر کشوری بدون آمادگی وارد آینده شود قطعا بازنده است

 مدیر گروه آینده پژوهی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئله‌های نو و جدیدی که احتمال دارد در آینده ایجاد شود را باید تبدیل به مسائل امروز جامعه کنیم گفت : جامعه باید سیاست‌گذاری‌های لازم را برای حل این مسائل ارائه دهد. و مجلس باید بر این مسائل نظارت و برای آنها قانون‌گذاری کند.
حجت الاسلام دکتر احمد کوهی در حاشیه برگزاری رویداد ملی « نوآیند « در دانشگاه شیراز گفت: این رویکرد در قالب رویداد ملی نوآیند دیده شده است ، هدف رویداد نوآیند این است که مسئله‌های نو و جدیدی که احتمال دارد در آینده ایجاد شود را تبدیل به مسائل امروز جامعه کند. نوآیند رویداد کشف مسئله‌های نوپدید آینده است؛ بر اساس رویداد نوآیند از ظرفیت نخبگانی کشور در فرآیند قانونگذاری و سیاستگذاری بیش از پیش بهره گرفته می‌شود.مدیر گروه آینده پژوهی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این رویداد یک رویداد رقابتی است و تیم‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند تا بهترین حدس و پیش بینی را از مسئله آینده داشته باشند. کوهی به بیان محورهای این رویداد پرداخت و گفت: مسائل نوپدید در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، حکمرانی و نظام اداری، آموزش، انرژی، زنان و خانواده، عمران و شهرسازی، بهداشت و درمان، حقوقی و قضایی، رسانه و فضای مجازی، امنیت ملی و سیاست خارجی، صنعت و معدن، کشاورزی، آب و محیط زیست از محورهای این رویداد به شمار می‌رود. وی عنوان داشت: متقاضیان می‌توانند برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر به سایت Noayandevent.ir مراجعه و ایده خود را در رابطه با مسئله آینده طرح کنند. او با اشاره به اینکه این رویداد از ماه گذشته آغاز شده و اختتامیه آن در اسفندماه برگزار می‌شود، گفت: در حال حاضر آخر هفته‌های نوآیندی در حال برگزاری است که بخشی از این برنامه‌ها در شهرهای مختلف برگزار می‌شود. کوهی یادآور شد: برنامه‌ای که روز پنجشنبه ۶ دی‌ماه در شیراز برگزار شد یک آخر هفته نوآیندی بود و هدف این برنامه این است که روش‌های آینده پژوهی را در قالب رویدادی یک روزه ارائه دهد؛ تیم‌ها روش‌های آینده پژوهی را اجرا می‌کنند، کلان‌روندها را ارائه می‌دهند و در نهایت به مسئله‌های نوپدید می‌رسند.
مجلس باید آمادگی قانونگذاری برای مسایلی که در آینده احتمال وقوع دارد را داشته باشد
وی اضافه کرد: تیم‌های شرکت کننده مسئله نوپدیدی که به نظرشان مهم و جذاب است را در پایان ارائه خواهند داد و پس از داوری برخی از این ایده‌ها برگزیده خواهند شد. حجت‌الاسلام کوهی ادامه داد: برگزیدگان مستقیم و بدون داوری مجدد به رویداد نهایی دعوت می‌شوند و مابقی شرکت کنندگان و کسانی که موفق به شرکت در این رویداد نشدند می‌توانند از طریق سایت رویداد ثبت نام و ایده‌های خود را در این سایت ثبت کنند. دبیر رویداد نوآیند استقبال شیرازی‌ها از این رویداد را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: این رویداد در شیراز با استقبال قابل توجهی رو به رو شد و یکی از بهترین آخر هفته‌هایی بود که در این مدت برگزار کردیم؛ سطح شرکت کنندگان هم بسیار بالا بود و مشارکت خوبی از سوی آنها صورت گرفت. البته نظرسنجی از شرکت‌کنندگان خواهیم داشت اما آن گونه که به نظر می رسد شرکت کنندگان از این رویداد رضایت داشته‌اند.
اگر کشوری بدون آمادگی وارد آینده شود قطعا بازنده است
دکتر جعفر قادری نماینده شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مسائل و موضوعاتی که در کشور باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد این است که باید شرایطی فراهم شود تا از تحولات آینده عقب نمانیم؛ باید کشور را متناسب با نوآیندها و تغییر و تحولات آینده در حوزه‌های مختلف مجهز کنیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه