روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۸ آذر - شماره 4260

بازی ایران و امریکا فراتر ازیک مسابقه روز رویارویی بزرگ

  ایران- آمریکا؛ برای سومین بار در تاریخ و در سومین بازی خود در گروه b بیست‌ودومین دوره جام جهانی فوتبال، به مصاف یکدیگر خواهند رفت. ورزشگاه ۴۰ هزار نفری الثمامه دوحه، ساعت ساعت ۲۲:۳۰ امروز یک از سیاسی‌ترین بازی‌های تاریخ را به نام خود ثبت خواهد کرد؛ همانند ورزشگاه ژرلان لیون فرانسه که در سال ۱۹۹۸ میزبان «بازی قرن» بود.
شاید بازی روز سه‌شنبه، آن‌چنان که گرگ برهالتر، سرمربی تیم ملی فوتبال آمریکا می‌گوید، برای آن‌ها چندان ربطی به سیاست نداشته و فقط نقش تعیین‌کننده بازی برای صعود، مسابقه را برایشان حساس و رقابتی کرده باشد، اما برای ایران و جامعه سیاست‌زده ایرانی، این تنها یک بازی ورزشی حساس برای صعود نیست.
سال‌ها تنش سیاسی در مناسبات میان تهران و واشنگتن، سال‌ها سر دادن شعار مرگ بر آمریکا در گردهمایی‌های حکومتی، افزایش تنش‌ها میان دو کشور در نتیجه بن‌بست در مذاکرات برجامی و البته موضع‌گیری‌های شدیداللحن مقام‌های سیاسی آمریکایی، در ارتباط با ناآرامی‌های اخیر ایران همه و همه موجب شده که بازی روز سه‌شنبه برای ایرانیان معنایی فراتر از یک مسابقه حساس ورزشی داشته باشد.
بازی سوم میان ایران و آمریکا دوئلی واقعیست که برای هر دو تیم حکم مرگ و زندگی را دارد. ایران در بازی نخست، با پذیرش شکست ۶ بر ۲ مقابل انگلستان، بدترین رکورد نتایج خود در ادوار جام جهانی را ثبت کرد، اما یوز‌ها در بازی دوم در مسابقه‌ای نفس‌گیر، اژد‌های ولزی را با گل مغلوب کردند تا امیدهایشان برای صعود از دور مقدماتی به اوج برسد.
در مقابل آمریکایی‌ها در بازی نخست مقابل ولزی‌ها با تساوی یک بر یک متوقف شدند و در بازی دوم هم مقابل انگلستان به تساوی بدون گل رضایت دادند. حالا آمریکایی‌ها برای صعود، تنها به بُرد در بازی سوم نیاز دارند و حتی در صورت تساوی باید با قطر خداحافظی کند. در سوی مقابل، حتی یک تساوی هم می‌تواند حکم صعود ایران را امضا کند فقط به شرطی که ولزی‌ها، انگلستان را مغلوب نکنند، اما پیروزی ایران مقابل آمریکا، به معنای صعود قطعی خواهد بود.
امیدوارم خاطره جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه تکرار شود
دیروز معاون حقوقی رئیس‌جمهور اقدام فدراسیون فوتبال آمریکا علیه ایران را غیر اخلاقی خواند و تأکید کرد «آمریکایی‌ها باید هزینه رفتار غیرحرفه‌ای و غیرقانونی خود در قبال کشورمان را پرداخت کنند». «محمد دهقان» در واکنش به اقدام غیرحرفه‌ای و خصمانه فدراسیون فوتبال آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در انتشار پرچم جعلی کشورمان در سایت این فدراسیون گفت: کاری که آمریکایی‌ها کردند خلاف اخلاق و قواعد بین‌المللی است که باید با آن برخورد قانونی شود و با توجه به ضمانت اجرایی مهمی که از سوی فیفا پیش‌بینی شده و مراجع حقوقی ذی‌ربط در حال پیگیری هستند تا آنها هزینه رفتار غیرقانونی خود را پرداخت کنند.
در پی انتشار پرچم جعلی ایران در سایت فدراسیون فوتبال آمریکا و بیانیه این فدراسیون درباره دلیل این اقدام تأمل برانگیز، فدراسیون فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای رسمی به فیفا از آمریکایی‌ها شکایت کرد و خواستار رسیدگی جدی فدراسیون بین‌المللی فوتبال به این تخلف آشکار شد.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگو، سومین دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی قطر در برابر آمریکا را مهم دانست و گفت: همه ملت ایران به تیم ملی افتخار می‌کنند و همه بازیکنان را فرزندان خود می‌دانند و بُرد شیرین برابر تیم ملی ولز مایه خوشحالی میلیون‌ها ایرانی شد.
به گفته دهقان، نه تنها ایرانیان، بلکه صدها میلیون نفر از ملیت‌های دیگر بابت پیروزی ایران خوشحال شدند که بخشی از این شادمانی به‌خاطر این بود که تیم ملی ایران متعلق به کشوری اسلامی است و کشورهای مسلمان نیز از موفقیت‌های ملت ایران خوشحال شدند؛ همچنین تیم ایران تیمی آسیایی‌ست و از این جنبه نیز بُرد ایران نه تنها مردم قاره آسیا بلکه ملت‌های زیر ستم آمریکا و انگلیس را بیشتر شاد کرده است.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه تیم ملی کشورمان فردا در سومین دیدارش با تمام قوا در میدان مسابقه حاضر خواهد شد، گفت: این حق بازیکنان ایرانی‌ست که با غیرت و روحیه‌ای که دارند، حریف آمریکایی را مغلوب کرده و از پیشِ رو بردارد و امیدواریم با کسب یک موفقیت چشمگیر دیگر، موجب شادی و سربلندی کشور، ملت و خود و خانواده‌شان شوند و برگ دیگری در تاریخ افتخارات ایران اسلامی ثبت کنند.
ایران – آمریکا به روایت آمار
تیم ملی فوتبال آمریکا با ارزش ۳۶۵ میلیون یورو، پانزدهمین تیم با ارزش جام تخمین زده می‌شود. «یانکی‌ها» با سابقه ۱۰ دروه حضور، یازدهمین تجربه خود در جام جهانی را تجربه و با میانیگن ۲۵.۲ دومین تیم جوان جام محسوب می‌شوند. در مقابل، تیم ملی ایران با ۵۳ میلیون یورو، پنجمین تیم ارزان جام جهانی به شمار می‌رود یوز‌های ایرانی در شمشین حضور خود در جام جهانی، با میانگین سنی ۲۸.۹ سال، مسن‌ترین تیم جام نیز به شمار می‌رود. در آخرین رتبه‌بندی فیفا، آمریکا در رتبه شانزدهم و ایران جایگاه بیستم برترین تیم‌های ملی جهان قرار دارند. نظرات کارشناسی نیز از شانس برابر دو تیم برای پیروزی و صعود حکایت دارد، اما باید چشم‌ها ورزشگاه الثمامه دوحه دوخت و دید در سیاسی‌ترین بازی جام چه تیمی پیروز دوئل خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه