روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۹ دي - شماره 4065

بهترین سبک زندگی

  علی سروری قمی- ضرورت شکل گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می سازد.مفهوم سبک زندگی از جمله مفاهیم علوم اجتماعی است که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ هزاران سال است که انسان‌ها کوشیده‌اند روش زندگی خود را بشناسند و مدیریت کنند و حتی دولت‌ها تلاش می‌کنند بر روی روش زندگی مردمان خود تأثیر بگذارند؛ اما تعریف سبک زندگی و مفهوم سازی در مورد آن نسبتاً جدید است.سبک زندگی به معنای شیوه زندگی خاص یک فرد، گروه، یا جامعه است؛ سبک‌های زندگی مجموعه‌ای از ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر چیزی را در برمی‌گیرد و می‌تواند به علایق، نظرات، رفتارها و جهت‌گیری رفتاری یک فرد، گروه یا فرهنگ اشاره کند. سبک زندگی افراد و راهی که برای خود انتخاب می‌کنند، ارتباط عمیقی با موفقیت آنان در زندگی دارد.
می بایست معنای سبک زندگی را درست تبیین کرد. سبک زندگی فقط قالب زندگی نیست. سبک زندگی قالب و محتواست. روح و جسم زندگی است. ظاهر و باطن زندگی است. سبک زندگی عبارت است از: اولا نگاه به زندگی و عالم هستی(یعنی افکار و عقاید) ثانیا احساس نسبت به زندگی که همان حب و بغض ماست نسبت به افراد نسبت به افعال و نسبت به اشیاء. ثالثا سبک زندگی یعنی برنامه ها و روش ها و رفتارهای ما. مجموعه اینها را می گوئیم سبک زندگی. نگاه، ناشی از افکار و باورهاست، و حب و بغض ها، ناشی از احساسات و علاقه هاست، و برنامه ها و روشها و رفتارهای زندگی.
حصول اخلاقی و ارزش های انسانی در تمامی زمان ها و مکان ها یکسان و نامتغیر است. فطرت و سرشت آدمی در همۀ ادوار تاریخ، اصول ثابت اخلاقی داشته و پذیرش انسان ها را نسبت به آنها نهادینه کرده است. هنگامی که قرآن به موحدان و حق جویان سفارش می کند که پیامبر گرامی اسلام را الگوی رفتاری خود قرار دهید «و لکم فی رسول الله اسوة حسنة لمن کان یرجوا الله و الیوم الآخر و ذکر الله کثیراً» چه جای تردید است که زنان و مردان مسلمان باید از پیامبر الگو گرفته و اصول کلی رفتاری را از اول شخصیت بزرگ اسلام فرا بگیرند. همانطور که نمی توان الگو بودن پیامبر اسلام و سفارش قرآن در این زمینه را مختص به زمان و مکان خاص دانست، پایبندی ‍یامبر نیز به آن اصول و کیفیت برخوردشان با موانع و عمل به آنها برای همه انسانها الگو است.
تحقق سبک زندگی اسلامی یکی از ضرورت های اساسی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. این امر خود مستلزم توجه جدی اندیشمندان مسلمان به موضوع سبک زندگی و راه های وقوع آن در فرد و اجتماع است. یکی از مسائل مهم برای رسیدن به این امر توجه به مبادی و مبانی سبک زندگی اسلامی است؛ زیرا سبک زندگی اسلامی تنها با تحقق این مبانی واقع شده و دوام پیدا خواهد کرد.
در واقع سبک های زندگی الگوهایی برای کنش هستند که مردم را از هم متمایز می کنند. سبک های زندگی کمک می کنند تا آنچه را مردم انجام می دهند و چرایی آن و معنایی که برای آنها و دیگران دارند را درک کنیم؛ به عبارت دیگر اصطلاح شیوه زندگی به روش زندگی مردم اشاره داشته و بازتابی کامل از ارزش های اجتماعی، طرز برخورد و فعالیت ها می باشد.
سبک زندگی یعنی انتخاب روش و شیوه صحیح برای زندگی که ضمن تامین خواسته‌های معنوی و مادی انسان، در نهایت زمینه‌های رضایت و خشنودی خداوند متعال را نیز فراهم آورد؛ و این مهم جز با انتخاب الگویی جامع و حامل فضایل و ارزش‌ها در زندگی تحقق نخواهد پذیرفت. این الگوی متعالی در تاریخ پر شکوه اسلام موجود است، الگویی که به راستی راهبر و راهگشا بوده و همواره انسان را به سوی معیار‌ها و ساختار‌های وجودی خویش فرا می‌خواند.
اصول اخلاقی و ارزش‌های انسانی در تمامی زمان‌ها و مکان‌ها یکسان و نامتغیر است. فطرت و سرشت آدمی در همۀ ادوار تاریخ، اصول ثابت اخلاقی داشته و پذیرش انسان‌ها را نسبت به آن‌ها نهادینه کرده است. همانطور که نمی‌توان الگو بودن پیامبر اسلام و سفارش قرآن در این زمینه را مختص به زمان و مکان خاص دانست، پایبندی پ‍یامبر نیز به آن اصول و کیفیت برخوردشان با موانع و عمل به آن‌ها برای همه انسان‌ها الگو است.
تحقق سبک زندگی اسلامی یکی از ضرورت‌های اساسی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. این امر خود مستلزم توجه جدی اندیشمندان مسلمان به موضوع سبک زندگی و راه‌های وقوع آن در فرد و اجتماع است. یکی از مسائل مهم برای رسیدن به این امر توجه به مبادی و مبانی سبک زندگی اسلامی است؛ زیرا سبک زندگی اسلامی تنها با تحقق این مبانی واقع شده و دوام پیدا خواهد کرد.
بخشنامه جدید آموزش و پرورش
 درباره برگزاری «حضوری» کلاس‌های درس
  وزارت آموزش و پرورش پیرو برگزاری «حضوری» کلاس‌های درس و به ویژه امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس وابسته به وزارت آموزش و پرورش، ابلاغیه‌ای صادر کرد.
حجت الله الماسی، سرپرست دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش در بخشنامه‌ای خطاب به اعضای شورای معاونان، مدیران آموزش و پرورش استان‌ها و دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی اعلام کرد: «به پیوست تصویر نامه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستادملی مقابله با کرونا مبنی بر تاکید ستادمدیریت کرونا و ابلاغ ریاست جمهوری به برگزاری حضوری کلاس‌های درس و امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس وابسته به وزارت آموزش و پرورش، جهت استحضار و اقدام لازم ابلاغ می‌شود.»
در متن نامه وزیر کشور که روز ۲۶ دی ماه خطاب به وزیر علوم، وزیر بهداشت، وزیر آموزش و پرورش و رئیس دانشگاه آزاد، ارسال شده است نیز آمده است: «پیرو مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغ ریاست جمهوری، کلاس‌های درس تمام دانشگاه‌های وابسته به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و مدارس وابسته به وزارت آموزش و پرورش به ویژه برگزاری امتحانات و دفاع پایان نامه‌های تحصیلی باید به صورت «حضوری» برقرار شود.»
رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی (استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی) ضروری و الزامی است و مسئولان دانشگاه‌ها و روسای ادارات کل آموزش و پرورش و مدیران مدارس در سراسر کشور موظف به اجرای ابلاغیه هستند و باید گزارش تحقق مصوبه به قرارگاه عملیاتی ستادملی مقابه با کرونا اعلام شود.»

«فرار از خانه» و «طلاق»  روی میز معاونت زنان
 معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با بیان اینکه بررسی آسیب‌های متوجه زنان در دستور کار معاونت امور زنان قرار دارد، گفت: از جمله این آسیب‌ها اعتیاد، خودکشی، فرار از خانه و طلاق است که مشخصا مورد توجه ما است. برای طلاق برنامه مدونی داریم که در خصوص اعتبارات آن نیز صحبت کرده‌ایم. این اعتبارات برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته می‌شود و برنامه ما این است که «مشاوره خانواده» از ابتدای زندگی زوجین تا چهار سال اول زندگی که طبق آمار اغلب طلاقها در این سالها رخ می‌دهد، برای زوجین در نظر گرفته شود.
انسیه خزعلی در نشست خبری ستاد بزرگداشت هفته مقام زن و روز مادر که روز گذشته (۲۸ دی) در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، با تبریک این روز اظهار کرد: حذف معاونت امور زنان و خانواده از شورای عالی انقلاب فرهنگی در حد پیشنهاداتی است که در شورا آورده می‌شود اما قطعی نیست. باید منتظر نظر مقام معظم رهبری باشیم؛ قطعا با توجه به شناختی که از مقام معظم رهبری داریم این اتفاق نخواهد افتاد.
* معاونت زنان بدنبال تکمیل و اجرای شاخص‌های «عدالت جنسیتی»
وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر شائبه‌های ایجاد شده در خصوص عدم توجه دولت سیزدهم به اجرای عدالت جنسیتی و شاخص‌های تصویب شده در این خصوص در دولت پیش، ادامه داد: عدالت جنستی در دستور کار دولت سیزدهم و جزء قانون برنامه ششم قرار دارد. آنچه مد نظر ما هست عدالت فراگیری است که تنها معطوف به جنس زن نمی‌شود بلکه شامل فرزندان و تمام اعضای خانواده می‌شود. در حال کار بر روی شاخص‌های عدالت جنسیتی تصویب شده در دولت پیش هستیم تا این شاخص‌ها را کامل‌تر کرده و اجرایی کنیم.
* اقدامات دولت سیزدهم برای زنان ورزشکار بی‌سابقه است
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در خصوص فعالیت‌های انجام شده دولت سیزدهم برای زنان، تصریح کرد: به گفته خود ورزشکاران زن، حرکتی که در دولت سیزدهم برای ورزشکاران خانم انجام شد بی‌سابقه در ورزش بانوان بوده اما نمی‌دانم چرا این حرکت‌های خوب دیده نمی‌شود.
* آزادی بانوان زندانی با جرائم غیرعمد به مناسبت روز مادر
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته مقام زن و روز مادر در ادامه درباره برنامه‌های هفته زن افزود: خبر خوش برای زنان را ان شاءالله رئیس جمهوری در روز زن خواهند داد، اما به مناسبت هفته و روز زن، آزادسازی بانوان زندانی جرام غیر عمد و حمایت از بانوان زندانی و خانواده‌هایشان در دستور کار است.
* زنان کارمند با ابلاغ وزارت کشور می‌توانند در روز زن «مرخصی تشویقی» بگیرند
به گزارش ایسنا، خزعلی در ادامه با اشاره به پویش «حس خوب» که از سوی وزارت کشور و به مناسبت روز زن برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در این پویش کارمندان زن دولت با ابلاغ وزارت کشور می‌توانند مرخصی تشویقی گرفته تا این روز را به همراه خانواده در بوستان‌ها و پارک‌ها حضور داشته و برنامه‌های متعددی را داشته باشند و به نوعی حس خوبی را تجربه کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه