روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۱ ارديبهشت - شماره 3895

عضو کمیسیون عمران مجلس:

به یک طرح جامع مدیریت تامین آب حداقل تا سال ۱۴۲۰ نیاز داریم

 عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش مصارف آب در حوزه صنعت، کشاورزی و مصارف خانگی، تاکید کرد: بهترین اقدامی که می تواند ما را از این وضعیت خارج کند بحث شیرین سازی آب دریا است.
احمد دنیا مالی با اشاره به راهکارهای تامین منابع آبی کشور و اعمال مدیریت صحیح در این حوزه، بیان کرد: در ابتدا باید بگویم که ما با چند چالش جدی مواجه هستیم. یکی از این چالش ها بحث های محیط زیستی است که در سطح دنیا مطرح هست و ما شاهد گرمتر شدن زمین و توسعه مناطق خشک در دنیا هستیم. از سوی دیگر دستبردهایی که انسان در طبیعت دارد از دیگر عواملی است که منجر به کاهش منابع آبی می شود.
وی در ادامه اظهار کرد: همچنین کاهش نزولات آسمانی که هر کشور و منطقه ای به نوعی با آن مواجه هست. از طرف دیگر جمعیت در دنیا رو به افزایش است اما یکی از برجسته ترین نکاتی که ما باید به آن توجه کنیم نوع زندگی مردم است. مردم آب بیشتری را برای گذراندن امورات روزمره خود مصرف می کنند؛ بنابراین زمانی که ما همه اینها را در کنار هم بگذاریم متوجه می شویم که تراز منابع و مصارف ما با یکدیگر یکسان نیست. این مسئله هم در دنیا وجود دارد و هم در کشور ما. البته شدت این مسئله در کشور ما جدی تر است؛ چراکه ما کشور خشک تری بوده و منابع آبی محدودتری داریم.
نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برآیند نیم قرن گذشته نشان می دهد که سطح سفره های آب زیرزمینی به شدت پایین رفته و از طرف دیگر با تخلیه روستاها شاهد توسعه کویرها و خشک شدن قنات ها هستیم. ما در گذشته حدود ۷000 رشته قنات داشتیم اما کمتر از ۱۵۰۰ رشته قنات در کشور وجود دارد. همه این عوامل با پروژه های سدسازی که ما داشتیم و صرف منابع آبی برای کشاورزی و افزایش مصارف آب شرب مردم منجر به وضعیت کنونی شده است.
وی در ادامه تاکید کرد: ما از جمعیت ۳۵ میلیونی به جمعیتی حدود ۸۰ میلیون رسیده ایم؛ با این پیش فرض که جمعیت ۷۵ درصدی روستایی ما به شهری تبدیل شده و تنها ۲۵ درصد جمعیت روستایی داریم. حال ما برای تامین منابع آبی جمعیت کشور باید همچنان چشم بدوزیم به آسمان و از خدا بخواهیم با بارش خشکسال ما را رفع کند؛ قطعا اینگونه نیست. ما باید یک برنامه مستقلی برای تامین آب در سطح ملی داشته باشیم. طبیعتا بحث هایی نظیر صرفه جویی از سوی مردم و یا مدیریت مصرف آب کشاورزی مطرح شده که در جای خود درست بوده و باید انجام شود.
دنیا مالی افزود: اما از نظر بنده ما باید منابع جدید را وارد چرخه کنیم. متاسفانه یکسری مقاومت هایی در این حوزه وجود دارد. شاید این کار باید از بیست سال قبل آغاز می شد. خوشبختانه ما چه در شمال و چه در جنوب منابع آبی دریاها را داریم. بهترین کاری که می تواند ما را از این وضعیت خارج کند بحث شیرین سازی آب است. مصارف ما چه در حوزه صنعت و چه در حوزه کشاورزی و چه در حوزه مصارف خانگی روبه افزایش است. ما بایستی متناسب این مصارف منابع جدید وارد چرخه کنیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به راهکارهای کشورهای توسعه یافته برای تامین منابع آبی، بیان کرد: کشورهای توسعه یافته در بحث شیرین سازی وارد شده اند. در بحث شیرین سازی صعودی ها در رتبه اول هستند و بعد آمریکایی ها قرار دارند. ما نیز جزء ۱۰ کشور اول هستیم اما تاسیساتی که ما داریم کوچک مقیاس است که غیر اقتصادی می باشد. شاید برای برخی از روستاهایی که کنار آب هستند اقتصادی باشد اما برای کلان کشور نیاز داریم که چند پروژه ملی تعریف کنیم و تاسیساتی ایجاد کنیم که هر کدام بتواند ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد متر مکعب آب شیرین برای ما تامین کند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما با این اقدام می توانیم از کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی جلوگیری کنیم. ما مجبور هستیم و باید به طور جدی در مورد حفاظت از سفره های آب زیرزمینی برنامه ریزی کنیم. بنده اعتقاد دارم ما باید یک طرح جامع برای مدیریت تامین آب را حداقل برای سال ۱۴۲۰ تعریف کنیم تا اگر جمعیت ما به ۱۰۰ میلیون افزایش یافت غصه آب صنعت، کشاورزی و شرب مردم را نداشته باشیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه