روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت - شماره 4583

نمایش توان فنی و مهندسی در سریلانکا

خلاقیت ایرانی در پروژه چندمنظوره اومااویا


  سفر امروز رئیس جمهور کشورمان به سریلانکا به دعوت رئیس جمهور این کشور انجام می شود و نشان دهنده اراده طرفین مبنی بر ادامه همکاری های متقابل و گسترش و تعمیق روابط میان تهران و کلمبو است. جمهوری اسلامی ایران در گذشته در پروژه های دفاعی با سریلانکا همکاری کرده و در حال حاضر نیز در صدور خدمات فنی و مهندسی (پروژه انتقال آب و تولید برق) به سریلانکا کمک می کند.
در جریان این سفر قرار است که پروژه فنی - مهندسی مذکور توسط رئیس جمهور محترم افتتاح شود که می تواند پیام مهمی را در خصوص توانایی های فنی و صنعتی کشورمان به سایر بازیگران منطقه ای و بین المللی منتقل کند.
پروژه چندمنظوره اومااویا در جنوب شرقی کشور سریلانکا و در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت این کشور واقع شده و شامل دو سد به نام‌هاي پوهولپولا و دایرابا، نیروگاه برق‌آبی ۱۲۰ مگاواتی زيرزميني در عمق ۷۵۰ متري زمين مشتمل بر ۲ واحد توربين پلتون، ۲۸ کیلومتر تونل‌هاي انتقال آب و دسترسي، سه شفت عمودي جمعاً به طول ۸۴۵ متر، ۲۳ كيلومتر خط انتقال برق (شامل ۶۴ دكل خرپايي و ۳ دكل منوپل) و يك مجموعه كليدخانه است. هدف از اجرای اين پروژه، انتقال حداقل ۱۴۵ میلیون متر‌‌مکعب آب در سال از مناطق پربارش به مناطق كم بارش پايين دست، تامين آب شرب ساكنين منطقه و آبیاری پنج هزار هکتار از اراضي كشاورزی مناطق پايين دست و همچنين تولید حداقل۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی برق‌آبي در سال است. هزينه اجراي اين طرح بيش از نيم ميليار دلار بوده كه بيش از ۹۰ درصد آن توسط دولت سري‌لانكا تامين شده است.
پروژه چندمنظوره اومااویا نماد توان خدامات فنی و مهندسی کشور است، پروژه ای که تا کنون ۱۳ مقاله مهندسان آن در كنگره‌های جهانی تونل در سال‌هاي ۲۰۱۶ در آمریکا؛ ۲۰۱۷ در نروژ؛ ۲۰۱۹ در ایتالیا و ۲۰۲۰ در مالزی، چاپ و ارائه شده است و ۱۱ مقاله نيز در بخش‌هاي مختلف در كنگره جهانی تونل ۲۰۲۲ در كشور دانمارك پذيرش شده‌اند.
در اوج فعاليت‌هاي اجرايي اين پروژه ۱۸۰۰ نفر مشغول به فعاليت بودند كه ۴۰۰ نفر آن متخصصين ايراني و ۱۳۷۰ نفر از كشور سري‌لانكا و ديگر نفرات از ساير كشورها بوده‌اند. از آنجا كه بسياري از تجهيزات مورد استفاده در اين پروژه از ايران تهيه و تامين شده، به صورت مستقيم و غيرمستقيم اجراي اين پروژه سهم بسزائي در اشتغال زائي ميهن عزيزمان داشته است.
ایفای نقش شركت‌‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی در محدوده اجراي پروژه يكي از موضوعات حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است كه اين موضوع در پروژه‌هاي برون مرزي از اهميت بيشتري برخوردار است. انجام وظايف سازمان‌ها در حوزه مسئوليت اجتماعي می‌تواند به نوبه خود متضمن تعامل و تحكیم ارتباط با مردم منطقه شده و زمینه‌ساز پویایی و رشد و شكوفایی شركت‌ها تلقی شود. به همین دلیل در جریان اجراي پروژه اومااويا، گروه فراب با تعهد بي‌پايان نسبت به کیفیت، حفظ و بهبود سلامت، توجه به ایمنی و نگه‌داری از محیط زیست، تلاش و با پایش مستمر عوامل محیطی زیان‌آور در کارگاه و انجام اقدامات اصلاحی اثربخش، تا حد زیادی رضایت ساکنین مناطق سریلانکا را نسبت به مسائل زیست محیطی به همراه آورد و از بروز بسیاری از چالش‌ها و مشكلات جلوگیری كرد. گروه فراب در حوزه مسئولیت اجتماعی دست به فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه نیز مانند ساخت جاده دسترسی و تأمین آب برای مردم محلی سریلانکا زد و در راستاي اين اقدامات نشان عالي مسئوليت اجتماعي در سال ۱۴۰۱ به گروه فراب اهدا شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه