روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت - شماره 4582

افزایش ۱۱۹ هزار میلیاردی اعتبارات رفاهی در بودجه


  نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه ۱۴۰۳ کل اعتبارات بخش رفاهی ۶۲۶ همت در نظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته ۱۱۹ همت افزایش یافته است.
علی‌اصغر باقرزاده ، درباره اعتبارات حوزه زیرساخت‌های فنی و تخصصی بخش سلامت در بودجه ۱۴۰۳ اظهار داشت: کل اعتبارات بخش سلامت در بودجه حدود ۴۰۹ همت است که نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد رشد کرده است.
وی افزود: در بودجه سال جاری ۲۲.۸ همت اعتبار تملک دارایی شامل ۲۱.۵ همت اعتبار ارزش افزوده و ۷.۷ همت اعتبار پیوست یک برای طرح‌های بهداشتی و عمرانی اختصاص یافته است؛ همچنین در بخش دانشجویی ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به تغذیه دانشجویی تعیین شده که نسبت به سال قبل رشد حدود ۶۶ درصد را تجربه کرده است.
این نماینده مجلس درباره اعتبارات بخش رفاه در بودجه ۱۴۰۳، توضیح داد: کل اعتبارات بخش رفاهی حدود ۶۲۶ همت در نظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته ۱۱۹ همت افزایش یافته است؛ همچنین، اعتبارات بنیاد شهید از ۷۲ همت به ۸۷ همت (۲۱ درصد رشد)، اعتبارات بهزیستی از ۱۹ همت به ۲۵ همت (۳۲ درصد رشد) و اعتبارات کمیته امداد از ۱۴.۹همت به ۱۸ همت (۲۱ درصد رشد) افزایش یافته است.
باقرزاده افزود: تفاوت در رشد این دو نهاد به دلیل اضافه شدن ۱۵۰ هزار معلول خیلی شدید است که قبلاً یارانه نگهداری در منزل را نمی‌گرفتند و همچنین افزایش اعتبار کمک هزینه معلولین شدید موضوع ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولین است.
وی در پاسخ به اینکه در بخش رفاهی بودجه، برای صندوق‌ها چه میزان اعتبار تخصیص داده شده است، گفت: اعتبارات صندوق‌ها از ۳۳۰ همت با ۲۲.۵ درصد رشد به ۴۰۵ همت افزایش یافته است، البته کل مصارف صندوق‌ها حدود ۵۱۳ همت است که قاعدتاً باید ۱۰۸ همت را از محل کسور و عواید سرمایه‌گذاری بیاورند و چون قادر به تامین سهم آورده خود نیستند همواره دولت ۹۰ تا ۹۲ درصد مصارف صندوق‌ها را از بودجه عمومی پرداخت می‌کند.

 

نشست‌ نقش آیت‌الله خامنه‌ای
در حفظ و اعتلای ارتش برگزار شد
 نشست «قله‌های امید و افتخار» با محوریت بررسی نقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و فرماندهی معظم کل قوا در حفظ و اعتلای ارتش صبح دیروز، دوشنبه، ۳ اردیبهشت در دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد. در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا صفایی نخستین رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، امیر سرتیپ اسماعیل سهرابی رئیس ستاد مشترک ارتش در دفاع مقدس، امیر سرتیپ سید حسام هاشمی رئیس پیشین دفتر عمومی ح فاظت اطلاعات نیروهای مسلح و دریادار سجاد کوچکی فرمانده اسبق نیروی دریایی ارتش حضور داشتند.

 مخبر در بازدید از نمایشگاه
دستاوردهای کارآفرینان نوجوان:
کشور در وضعیتی است که چشم‌انداز روشنی برای توسعه دارد
  نخستین رویداد کارآفرینی دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.
محمد مخبر صبح دیروز در این رویداد، با تأکید بر اینکه نیروهای نخبه، خلاق و کارآفرین سرمایه اصلی کشور هستند، گفت: «نقطه تحول اقتصادی کشور و تحقق شعار سال با تکیه بر کارآفرینان و نسل جوان کشور محقق می‌شود.»
وی با قدردانی از اقدامات و تلاش‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) در راستای توانمندسازی و حمایت از مددجویان و به‌ویژه با تمرکز بر دانش‌آموزان و نسل جوان تحت پوشش این سازمان، گفت: «کشور ما از ظرفیت‌های خدادادی و منابع طبیعی بسیاری برخوردار است اما مزیت بزرگ‌تر و ارزشمند‌تر حضور همین نیروی جوان و تحصیل‌کرده است که به‌عنوان یک قوه پیشران، ظرفیت‌های کشور را شکوفا می‌سازد. با توجه به تغییر رویکرد اقتصاد جهان به سمت اقتصاد دیجیتال، امروزه شاهد هستیم برخی از کارآفرینان و سرمایه‌داران بزرگ جهان از نسل نوجوان هستند و مقتضیات اقتصاد دیجیتال چنان است که سن و تحصیلات نمی‌شناسد و با بهره‌گیری از خلاقیت فردی می‌توان به نتایج بزرگ دست یافت.»
وی با تأکید بر اهمیت تربیت نیروی کارآفرین، مستعد و خلاق در کشور، افزود: «در جلسه‌ای با اتاق بازرگانی بر این مهم تأکید شد که باید هنرستان‌ها در کنار کارخانه‌های بزرگ کشور تأسیس شوند تا دانش‌آموزان ضمن تحصیل، در محیط واقعی و عملی هم آموزش‌های لازم را در کارخانه‌ها و صنایع فراگیرند.»
 مخبر خطاب به دانش‌آموزان هنرستانی و کارآفرینان جوان، تأکید کرد: «شما می‌توانید نقطه تحول کشور باشید و قطعا جهش تولید با فعالیت بخش خصوصی و نخبگان محقق می‌شود. تلاش‌ها و حرکت چند سال گذشته کمیته امداد با توجه به منویات مقام معظم رهبری، تمرکز بر توانمند‌سازی‌ مددجویان بوده است و در این مسیر تبدیل مددگیرنده به مددکننده الگویی است که باید در سرتاسر کشور دنبال شود. دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور اعتقاد و ایمان محکمی به فعالیت‌های کمیته امداد دارند و دولت خود را موظف به پشتیبانی از این سازمان مردمی در راستای کاهش فقر و محرومیت در کشور می‌داند.» مخبر با اشاره به اقدامات و تلاش‌های دولت برای رفع مشکلات اساسی در کشور در دو سال گذشته ادامه داد: «دولت توانست به دستاوردهای مهم اقتصادی ازجمله نیل به رشد نقدینگی 24درصدی، کاهش بیکاری و تورم و همچنین رشد اقتصادی مثبت پس از چندین دوره رشد منفی، دست یابد و معتقدیم کشور در وضعیتی است که چشم‌انداز روشنی برای توسعه دارد.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه