روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت - شماره 4582

هوشیاری در جنگ روایت و ادراک‌سازی


  سرانجام پس از اقدام حماقت‌آمیز رژیم غاصب صهیونیستی در ۱۳ فروردین که به کنسولگری کشور جمهوری اسلامی ایران در دمشق حمله و هفت نفر از سربازان جان بر کف ملت ایران را شهید کرد، بزرگ‌ترین حمله موشکی و پهپادی تاریخ ایران، بلکه بزرگ‌ترین حمله پهپادی و موشکی جهان از سوی غیورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرزمین‌های اشغالی رقم خورد.
این همان وعده صادقی بود که فرزندان غیور وطن به سگ هار غرب در منطقه داده بودند و عملیات‌شان نشان داد در وعده آنها تخلف راه ندارد؛ اما نگاهی به واکنش‌های تحیرآمیز و بازتاب‌های وسیع به این پیروزی کم‌نظیر که از منظرهای مختلف راهبردی و تاکتیکی آثار و دستاوردهای آن قابل تحلیل است، نشان می‌دهد اگرچه عملیات نظامی عملاً مطابق با اعلان جمهوری اسلامی ایران به اتمام رسیده است، اما نبرد دیگری که از مدت‌ها قبل آغاز شده بود و تلاش می‌کرد با صحنه‌آرایی دروغین و ترسیمی دن‌کیشوت‌وار از توانمندی‌ها و امکانات غربی و صهیونیستی در پاسخگویی به حمله ایران، عزم راسخ مردان ما را متزلزل کند، در این روزهای پس از حمله مبتنی بر دفاع مشروع و قاطع جمهوری اسلامی ایران نیز ادامه دارد و آن «جنگ روایت‌ها و ادراک‌سازی‌ها» است.
صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها که بازنده میدان جنگ سخت هستند و خود را قادر به برهم زدن توازن وحشت و تهدید شکل‌گرفته به نفع جمهوری اسلامی و جبهه بزرگ مقاومت ضدصهیونیستی نمی‌بینند، تلاش می‌کنند معادله ادراک و فهم افکار عمومی ایران و منطقه را به نفع خود رقم بزنند و جبهه حق و مقاومت را در جنگ برده مغلوبه نشان دهند! چگونه؟ از طریق تکنیک آشنای دروغ‌بافی و اغواگری رسانه‌ای! هدف در این عملیات روانی کهنه نوین‌نما این است که بگویند عملیات ایران واجد ارزشی که می‌گویند، نیست! و به همین دلیل رئیس‌جمهور آمریکا از نتانیاهو خواسته است تا پاسخی به حمله ایران ندهد!
اینجاست که به تعبیر شهید آوینی، نوبت به جهادگران تبیین می‌رسد که کار حسینی مجاهدان عملیات بزرگ علیه صهیونیست‌ها را زینب‌وار تبیین کنند و در عرصه جهاد تبیین با قدرت و توکل بر خداوند قادر متعال وارد شوند و با زبانی لیّن، رسا، اقناع‌گر و استدلال منطقی ارزش‌ها، مختصات، اهمیت، آثار و پیامدهای امنیت‌ساز و هیمنه‌شکن عملیات «وعده صادق» را تبیین کنند و نگذارند خط واداده تحریف و نفاق داخلی با خط سلطه بیرونی دست دهند و این عملیات بزرگ و بی‌سابقه را کم‌ارزش جلوه دهند و با ایجاد رعب و هراس از پاسخ‌های احتمالی بازیگرانی که توان بیرون کشیدن خود از باتلاق غزه و اوکراین را ندارند، بازار و معیشت مردم را به گروگان بگیرند.


سخنگوی وزارت امور خارجه: به هر اقدام متجاوزانه‌ای
 از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد
  سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت:‌ «اگر اقدام متجاوزانه دیگری از هر مبدایی صورت بگیرد یا هر کسی کمکی به رژیم صهیونیستی کند ایران پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهد داد.»
ناصر کنعانی درباره حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران و عملیات وعده صادق گفت: «به‌رغم اقدام حرفه‌ای ایران که اقدام جنایتکار رژیم صهیونیستی را محکوم کردند آمریکا، انگلیس و فرانسه با مداخله در وظیفه شورای امنیت مانع تصویب بیانیه محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی شدند. این حداقل اقدامی بود که شورای امنیت می‌توانست انجام دهد. شورای امنیت نتوانست از عهده وظیفه حداقلی خود برآید. ایران مصمم بود نقض فاحش منشور ملل و مفاد کنوانسیون‌های وین را در دنیا و مجامع بین‌المللی تبیین کند. ایران به‌عنوان دولت متعهد و مسئولیت‌پذیر در تلاش‌های دیپلماتیک ثابت کرد رژیمی که اقدام به تجاوز کرده در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی تنبیه شود.»
به هیچ وجه به‌دنبال دامن زدن به جنگ نیستیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: «ایران این عملیات را در چارچوب حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای انجام داد و به هیچ وجه به‌دنبال دامن زدن به بحران و جنگ در منطقه نیست. هیچ هدف اقتصادی و هیچ‌یک از اهداف مسکونی و یا شهروندان عادی مورد هدف قرار نگرفتند. عملیات پایان یافته است.»
رد ادعاهای مطرح‌شده درباره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشرشده در برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر فعالیت غیرصلح‌آمیز و پشتیبانی نظامی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در مسیر روسیه و منطقه غرب آسیا گفت: «چنین چیزی را قطعا تأیید نمی‌کنم. ما ملتزم به قوانین و مقررات و سازوکارهای بین‌المللی هستیم. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و سایر خطوط هوایی مدنی ایران در چارچوب قوانین و مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی صرفا در راستای انتقال مسافران و محموله‌های تجاری در مسیرهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تحت قوانین حاکمیتی اتحادیه اروپا و دیگر سازوکارهای شناخته‌شده بین‌المللی فعالیت می‌کنند.»
اقدام شرم‌آور برای اتحادیه اروپا
وی درباره نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا و مباحث مطرح‌شده درباره تحریم احتمالی ایران افزود: «درباره برخی تحرکات و اظهارنظرها و نشست‌ها به‌منظور تحریم جدید ایران، اگر چنین اقداماتی را انجام دهند، پاداش به یک رژیم متجاوز است و اقدام غیرقانونی علیه دولتی است که صرفا در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی برای ایجاد بازدارندگی در مقابل یک رژیم متجاوز و ناقض مقرارت بین‌المللی عمل کرده است. اگر چنین اقدامی را انجام دهند، غیرقانونی و در تاریخ اتحادیه اروپا به‌عنوان اقدام شرم‌آور محسوب می‌شود.»
ارسال پیام‌های متعدد از سوی آمریکا
این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: «آمریکا در بازه زمانی دو سه هفته اخیر با توجه به پیچیدگی تحولات در منطقه و متعاقب عزم قطعی ایران برای دادن پاسخ قطعی به متجاوز و اقدام مشروع علیه رژیم صهیونیستی پیام‌های متعددی را از کانال‌های متعدد دیپلماتیک برای ایران ارسال کرده که پاسخ لازم از مسیر همان کانال‌ها داده شد. مهم‌ترین کانال تبادل پیام‌های دیپلماتیک در دو هفته اخیر سوئیس بود و دولت آمریکا از کانال‌های دیگر دیپلماتیک نیز غافل نشد و پیام‌ها و دیدگاه‌هایی را منتقل کرد و پاسخ لازم هم از طریق آن کانال‌ها منتقل شد.
از نظر ایران این عملیات پایان یافته است
وی درباره عملیات وعده صادق گفت: «اکنون ایران به هدفی که لازم بود دست یابد، دست یافت. من موضوع درگیری بین ایران و اسرائیل را به این معنا نمی‌توانم تأیید کنم. ایران به یک اقدام غیرقانونی و تجاوزکارانه و ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک ایران پاسخ مشروع، قانونی و بازدارنده داد و بعد از عملیات اعلام کرد که از نظر ایران این عملیات پایان یافته است، ولی اگر رژیم صهیونیستی خطایی مرتکب شود، پاسخ ایران محکم‌تر و قاطع‌تر خواهد بود.»

در نشست خبری مشترک با اردوغان
السودانی: اجازه نمی‌دهیم از خاک ما
برای انجام عملیات علیه دیگران استفاده شود
  نخست وزیر عراق در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور ترکیه گفت که «تجاوز به حاکمیت کشورمان را نمی‌پذیریم و اجازه نمی‌دهیم که از خاک ما علیه دیگران عملیات انجام شود.»
محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در نشست خبری مشترک با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که در بغداد برگزار شد گفت: توافقنامه‌های مشترک با ترکیه درمورد امنیت، اقتصاد، انرژی و بهبود مدیریت آب امضا کردیم. وی همچنین تاکید کرد که گسترش بحران آب به سود هیچ کس نیست. طبق گزارش الجزیره، السودانی اعلام کرد: یادداشت تفاهم چهارجانبه میان عراق، ترکیه، قطر و امارات درمورد همکاری در پروژه «جاده توسعه» امضا کردیم. پروژه جاده توسعه پل رابطی میان ملت‌های منطقه و فرهنگ‌های آن‌ها به شمار می‌رود و از امنیت و ثبات منطقه حمایت می‌کند. نخست وزیر عراق در بخش دیگری خاطرنشان کرد: امنیت عراق و ترکیه جدایی ناپذیر بوده و بخشی از امنیت منطقه است. تجاوز به حاکمیت عراق را نمی‌پذیریم و اجازه نمی‌دهیم که از خاک ما علیه دیگران عملیاتی انجام شود. السودانی در بخش دیگری نیز تاکید کرد: اوضاع غزه و قدس دلیل تداوم درگیری‌ها در منطقه است و ما خواستار توقف فوری خشونت‌ها و ورود کمک‌ها به غزه هستیم. از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان گفت: عراق کشور همسایه ما است که روابط تاریخی و فرهنگی با آن داریم و قصد آن را داریم که روابط را تحکیم و حقوق همسایگی را به جا بیاوریم. وی با اشاره به اینکه همکاری امنیتی و مبارزه با تروریسم در راس رایزنی‌های امروز ما بود، افزود: بحران آب تاثیرات منفی بر عراق و ترکیه خواهد گذاشت بنابراین همکاری‌های خود برای حفظ منافع مشترک را گسترش خواهیم داد. اردوغان در بخش دیگری تاکید کرد: برپایی دولت فلسطینی کلید صلح در خاورمیانه است و همه طرف‌ها را به ممانعت از گسترش دایره جنگ دعوت می‌کنیم. اتفاقات میان ایران و اسرائیل  خطر گسترش جنگ را افزایش می‌دهد و نگاه‌ها را از رویدادهای غزه منحرف می‌کند. ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا کشتارهای غزه را متوقف کنیم. از امروز به بعد تمام توان خود را برای حمایت از برادرانمان در غزه به کار خواهیم گرفت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه