روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ شنبه ۲۶ اسفند - شماره 4566

سبک زندگی سالم


  منصور ابهری- طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی منظور از زندگی سالم وضعیتی است که فرد از نظر جسمی، روحی و اجتماعی در سلامت کامل باشد. به بیان دیگر تمامی اقدامات، مراحل و فعالیت‌هایی که انسان برای رسیدن به سلامت جسمی و روحی خود انجام می‌دهد، تعریف حقیقی زندگی سالم است.
جسم و روح مکمل یکدیگرند و سلامت روح هم به اندازه جسم مهم است. اکثر مردم تصور می‌کنند سبک زندگی سالم و شاد فقط رژیم غذایی منظم، ورزش روزانه و پرهیز از مصرف سیگار و مشروبات است. در حالی که لزوما اینطور نیست و فرد زمانی می‌تواند ادعا کند دارای سبک زندگی‌ سالم و شاد است، که راهکار‌هایی مثل مثبت اندیشیدن، حفظ آرامش، ایجاد رابطه خوب با دیگران، پرهیز از استرس کاذب و… را هم برای سلامت روح و روان خود انجام دهد.
شاید این سوال حداقل یک بار برای هر کسی پیش بیاید که چرا باید بر سلامت جسم و روان اینقدر تاکید می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت ما فقط یک بار فرصت زندگی کردن داریم و سلامت روح و جسم ما کیفیت همین فرصت محدود را رقم می‌زند.
آمارها نشان می‌دهند که سالانه تعداد زیادی از انسان‌ها به بیماری‌های قلبی و عروقی، روحی و روانی، دیابت و سرطان مبتلا می‌شوند. از سویی تعداد بالای افراد بیمار در یک جامعه موجب افسردگی و عدم پیشرفت کل جامعه می‌شود. پس هرکس با مراقبت از خودش به عنوان عضوی از جامعه، می‌تواند کل جامعه را نیز از آسیب‌های متعددی نجات دهد.
بهتر است بدانید که سبک زندگی هر فرد، بر عادات، پوشش، روابط اجتماعی، تغذیه، پیروی از مد و سایر مؤلفه‌های زندگی او تأثیر به سزایی دارد. در اینجا با بیان یک مثال ساده، کاملا متوجه می‌شوید که سبک زندگی چیست. فرض کنید برای اولین بار به منزل فردی که به تازگی با او آشنا شده اید، دعوت می‌شوید. شما دو نفر، طی چند تجربه مشترک، به این نتیجه رسیده‌اید که می‌توانید دوستان خوبی برای هم باشید.
هنگامی که وارد منزل او می‌شوید، از چیدمان منزل و نحوه پذیرایی او، به سبک زندگی او در زمینه توجه به سلامت جسمی، تغذیه و نحوه برقراری ارتباط او با دیگران پی می‌برید. همچنین، مواد غذایی داخل یخچال دوستتان، نشان دهنده این است که تا چه حد به زندگی سالم و سلامت جسمی خود و خانواده اش اهمیت می‌دهد.
در مورد خود شما هم همین طور است. کیفیت خوابتان نشان دهنده سبک زندگی سالم یا ناسالم شما است. یعنی اگر خواب کافی ندارید و در طول روز دچار خستگی مفرط، بی حالی و کسالت هستید؛ نشان دهنده این است که به ورزش، تغذیه سالم و حتی سلامت روان خود اهمیت کمی می‌دهید و متأسفانه دارای سبک زندگی ناسالم هستید.
در واقع، ما در این مثال‌های ساده، گستره سبک زندگی و عوامل متعدد تأثیرگذار بر آن را خاطر نشان کردیم.
حتما شما هم این تجربه را داشته‌اید که ناگهان خودتان را در میانه انجام کاری بیابید که الویتتان نبوده است! از سوی دیگر اتفاقی که به موازات همین تجربه در حال رخ دادن است تیک نخوردن برنامه‌های مهم و الویت‌های اصلیتان است. همین یک اتفاق به ظاهر ساده، در صورت تکرار زیاد می‌تواند احساس شما را نسبت به خودتان منفی کند، رسیدن به اهدافتان را به تاخیر بیندازد و استرستان را چند برابر کند.
خوشبختانه برنامه‌ریزی کردن یک مهارت است که به کمک مطالعه کتاب‌های ارزشمند برنامه‌ریزی، می‌توان آن را کسب کرد و بهبود بخشید. کتاب برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال اثر رایدر کارول یکی از بهترین کتاب‌ها برای سر و سامان بخشیدن به اهداف و برنامه‌های روزانه زندگی هر کسی است.

 

رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛
نهایی شدن اساسنامه دارورسانی درِ منزل
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اساسنامه تحویل دارو درِ منزل نهایی شده، گفت: به محض اینکه سامانه این خدمت آماده شود، اطلاع‌رسانی لازم در مورد آن صورت می‌گیرد.
دکتر حیدر محمدی درباره برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان غذا و دارو برای سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: اگر درباره سیاست‌های کلان سازمان غذا و دارو سخن بگوییم، باید به این موضوع اشاره کرد که برنامه‌های استراتژیک سازمان به دو بخش «کوتاه‌مدت» و «بلندمدت» تقسیم می‌شود.
وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار می‌گیرد، ادامه داد: سازمان غذا و دارو در نظر دارد به منظور افزایش و رشد تولید دارو بر شرکت‌های دانش‌بنیان متمرکز شود.  سبد دارویی کشور باید توسعه یابد و داروهای جدید تولید می‌شود.
رئیس سازمان غذا و دارو افزود: همچنین تولید چند داروی «بایوتک» و تولید داروی بیماران SMA را مدنظر قرار داده‌ایم. راه‌اندازی دومین پالایشگاه خون در کشور نیز کلید می‌خورد. تولید داروی بیماران SMA، تولید چند داروی بایوتک، کلید خرودن پالایشگاه خون و توسعه سبد دارویی کشور جزو خبرهای خوب سال آینده به حساب می‌آید.
محمدی درباره آخرین وضعیت اساسنامه دارورسانی درب منزل خاطرنشان کرد: اساسنامه تحویل دارو در درب منزل نهایی شده و به محض اینکه سامانه این خدمت آماده شود، اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه