جامعه
در دهه ۷۰ پروژه پایانه شرق کلید خورد، قرار بود پایانه ای باشد بزرگ با امکانات لوکس برای مسافرانی که از شمال و شرق کشور وارد تهران شده یا خارج می شوند، به همین علت کار ساختش را در اراضی مجاور جاده دماوند در مساحتی حدود ۳۰ هکتار آغاز کردند، پایانه شرقی که روزگاری نه چندان دور جزو پروژههای پر طمطراق شهرداری تهران بود، این روزها حال خوبی ندارد و خاک میخورد تا بلکه مدیریت شهری تدبیر کند و آن را افتتاح کند. مطالعات و کار اجرایی این پایانه شروع شد و آنگونه که مدیران اسبق شهرداری مدعی هستند با پیشرفت بیش از ۹۰ درصد تحویل مدیریت سابق شهرداری داده شد تا با تکمیل، از آن استفاده کنند؛ اما چهار سال گذشت و خبری از افتتاح و بهره برداری نبود حتی این عدم افتتاح صدای محسن هاشمی رئیس سابق شورای شهر تهران را نیز در آورد و با کنایه به اینکه پایانه تبدیل به لانه کبوتر شده گفته بود: معمولا بخشهایی از پروژههای عمرانی را افتتاح میکنند و بعد از افتتاح نسبت به تکمیل مابقی ابعاد آن اقدام میکنند، من از این مجموعه بازدید کردم و به نظرم ساختمان اصلی ترمینال شرایط مناسبی برای افتتاح دارد. وی همچنین اظهار کرده بود که میتوان سالن اصلی ترمینال را افتتاح کرد و مابقی فضاها نیز به نوبت به بهرهبرداری برسد و در ادامه گفته بود که با وجود اعلام مدیران شهری قبلی مبنی برپیشرفت۹۹ درصدی این پروژه برخیها میگویند این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که البته از نظر من میتوان در همین حد نیز از ترمینال شرق بهرهبرداری کرد و در نهایت باید حناچی و معاون حمل و نقل در این خصوص تصمیمگیری کنند. در حالی هاشمی توپ را به زمین شهردار و معاونیش می اندازد که آنها نیز در یک جلسه ای در شورا برای افتتاح این پروژه نتوانستند به جمع بندی نهایی برسند و حتی پیشنهاد تغییر کاربری یا کاربری مختلط را پیشنهاد دادند ، بگونه ای که صبوری معاون فنی و عمرانی شهرداری وقت پیشنهاد می دهد: پارک سرخه حصار با ۶۶۰ هکتار مساحت، به مدت ۳۰ سال در اختیار شهرداری تهران گذاشته شده است و میتوان با یک ساماندهی درست و با استفاده از ظرفیت محل ترمینال شرق جدید، این مجموعه را به یک مجتمع فرهنگی و فراغتی بزرگ در شرق تهران تبدیل کنیم و به عنوان یک مرکز توریستی فعال باشد. در این جلسه مصطفی کاظمی مدیر کل دفتر شهردار تهران نیز پیشنهاد بازطراحی کاربری این پایانه را داده و افزوده بود: با توجه به بررسیهای انجام شده با احتساب قیمت زمینهایی که باید خریداری شود پایانه شرق نیازمند هزار میلیارد تومان است و آیا واقعا صلاح است که در این شرایط مالی این کار صورت گیرد؟ و در نهایت مقرر شده بود که حداکثر ظرف مدت یک ماه کارشناسان کمیسیونهای شورا و معاونین مربوطه در شهرداری یک بازنگری در مورد پیشنهاد پایانه شرق با محوریت سرمایه گذاری و تلفیق برنامههای حمل و نقل و فرهنگی ارائه دهند. به گزارش ایسنا، هرچند یک ماهی که در نظر گرفتند هیچ وقت سر نرسید و با اتمام مدیریت شهری و تحویل آن به مدیران جدید مسئله پایانه شرق همچنان در محاق ماند؛ اما هفته گذشته باز هم بحث پایانه شرق و تعیین تکلیف آن مطرح شد به طوریکه ناصر امانی در صحن علنی شورای شهر در باب خاک خوردن پایانه شرق تذکر می دهد و می گوید: پایانه شرق با وجود هزینههای میلیاردی هنوز به بهره برداری نرسیده و رها شده است و این مجموعه در حال خاک خوردن است که باید شهردار و شورا برای آن اقدامی عاجل داشته باشد، پیشرفت فیزیکی این پروژه در حد ۹۵ درصد بود اما الان تخریب شده و این چهارسال رها شده و نباید اجازه دهیم که بیشتر از این تخریب شود چراکه به دلیل رهاشدگی «عقب رفت» داشته است. امانی با بیان اینکه پایانه شرق جزو پروژه هایی است که خیلی راحت می شود با صرف هزینه ای افتتاح کرد ادامه می دهد: مدیران پیشین می خواستند این پایانه را شهربازی کنند که به نتیجه نرسید؛ اما این ظلم در حق مردم است که هزینه های میلیاردی رها شده است و الان بخاطر چندمیلیارد تومان معطل مانده است.