روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ شنبه ۲۹ آبان - شماره 4021

مشکل آبریز زاینده‌رود در سه استان چهارمحال‌و بختیاری، اصفهان و یزد حل می شود؛

مطالبات مردم و معاون اول پاسخگو

 دیروز مردم و کشاورزان اصفهان با حضور در کنار پل خواجو دغدغه‌های خود در خصوص احیای دائمی زاینده‌رود را بیان کردند و از مسؤولان خواستند تا نسبت به مشکلات زاینده‌رود رسیدگی کنند.
از صبح دیروز چندین هزار نفر از کشاورزان و مردم اصفهان  در بستر زاینده رود و کنار پل تاریخی خواجو تجمع کردند.
کشاورزان اصفهان که از روزهای گذشته با برپایی چادر در بستر خشک زاینده‌رود مطالبات خودشان در خصوص تعین تکلیف وضعیت کشت پاییزه را مطالبه می‌کردند.
مردم اصفهان با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی تنها مطالبه خود را زاینده‌رود عنوان کردند و نسبت به احیای زاینده‌رود، رفع مشکلات آلودگی و فرونشست تاکید کردند.
اصفهانی‌ها اعلام کردند اجازه سوءاستفاده به دشمنان برای بهره‌برداری از مطالبات‌شان را نخواهند داد و صرفا مطالبه آن‌ها مسائل آب و کشاورزی است.
در این تجمع کشاورزان خودشان میدان‌دار بودند تا کسی نتواند از مطالبات به حق آنها سوءاستفاده کند. از نکات قابل توجه در نظر گرفتن انتظامات برای مراسم و تقدیر از مردم برای حمایت از کشاروزان بود.
گفتنی است، در سال‌های گذشته به دلیل فقدان بارش‌ها و سوءمدیریت در مدیریت صحیح منابع آب زاینده‌رود حجم آب سد زاینده‌رود به 179 میلیون متر مکعب رسیده است و آنگونه که مدیر بهره‌برداری سد اعلام کرده در صورت عدم مدیریت مصرف و ادامه بارش‌ها به صورت فعلی حجم سد تنها جوابگوی 2 ماه آینده مردم اصفهان خواهد بود.
  مخبر: دولت به جد دنبال حل مشکل زاینده‌رود است
در همین راستا معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت به جد دنبال حل مشکل زاینده رود است، گفت: از نزدیک وضعیت زاینده‌رود و مناطق کشاورزی استان را دیده‌ام و می‌دانم که شرایط سختی است.
محمد مخبر روز جمعه در گفت وگوی تلفنی و زنده با مردم اصفهان که از شبکه خبر پخش شد، از وفاداری مردم استان اصفهان در جنگ و در همه صحنه های انقلاب تشکر کرد و افزود: مردم اصفهان همواره در همه شرایط در صحنه دفاع از انقلاب حضور داشتند.
وی تصریح کرد: امسال خشکسالی وضعیتی پیش آورده که در اکثر استان های کشور دچار مشکل هستیم به شکلی که رییس جمهوری در طول همین یک ماه گذشته دو بار شورای عالی آب را برگزار کرد. آیت الله رئیسی در دو ماه گذشته هم مرتب شرایط آب کشور را دنبال می کرد و امروز هم به شدت پیگیر وضعیت آبی در استان اصفهان بود.
معاون اول رییس جمهوری گفت: به وزیر نیرو و جهاد کشاورزی دستور دادم که به سرعت مشکل آبریز زاینده‌رود در هر سه استان چهارمحال‌و بختیاری، اصفهان و یزد را تدبیر و این مساله را به هر نحوی که می شود، مدیریت کنند تا بتوانیم این دوره سخت را پشت سر بگذاریم.
مخبر با بیان اینکه واقعا دنبال حل مشکل هستیم، افزود: من شرایط مردم اصفهان را درک می کنم و خودم در بین این عزیزان در شرق اصفهان حضور داشتم و شرایط سخت آنجا را دیده ام. این سه استان دچار مشکل هستند. ما هم به جد دنبال این هستیم که انشالله با هر وسیله ای که هست مشکل این استان ها به ویژه مردم اصفهان حل شود.
وی گفت: انشاالله جلساتی شنبه برگزار می شود و نتایج این جلسات را به اطلاع مردم خواهیم رساند. وزیران هم دارند روی موضوع کار می کنند و طرح های مختلفی را بررسی کرده اند و پیشنهادهایی دارند که بعد از اتمام بررسی‌ها، اقدام خواهیم کرد.
معاون رییس جمهوری همچنین دیروز، در یک دستور ویژه به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی خواستار رسیدگی فوری به حل مشکل آبریز زاینده‌رود در هر سه استان چهارمحال‌و بختیاری، اصفهان و یزد شد.
مخبر به وزیران نیرو و جهادکشاورزی دستور داد در اسرع وقت برای حل مشکل آبریز زاینده‌رود در هر سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد اقدام کنند.تعداد بسیاری از کشاورزان و مردم اصفهان، روز جمعه در جوار پل خواجو تخصیص آب برای کشت پاییزه را از مسوولان مطالبه کردند. اجرای عدالت در توزیع حقابه و اجرای طرح‌های احیای زاینده‌رود از طریق مجاری قانونی از دیگر مطالبات کشاورزان است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه