روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۷ شهريور - شماره 3974

نتایج آماری که هرگز عمومی نشد

 شهریار عباسی از نتایج پژوهشی که آمار آن هرگز منتشر و عمومی نشده می‌گوید و خطاب به مسئولان فرهنگی تاکید می‌کند که ادبیات ابزار تبلیغ نیست.
این داستان‌نویس درباره وضعیت فرهنگ و ادبیات و به طور خاص احوال ادبیات داستانی در دولت دوازدهم اظهار کرد: از اساسی‌ترین مشکلات ما در حوزه فرهنگ و ادبیات نداشتن اطلاعات و آمار است که بدانیم در کجا ایستاده‌ایم، البته این نه وظیفه نویسنده است، نه وظیفه کتابفروش و نه حتی رسانه. این وظیفه نهادهای رسمی است که در این زمینه مسئولیت دارند. و البته اگر که ما یک کشور با نهادهای مدنی درست و حسابی بودیم، وظیفه آن‌ها هم بود.
او سپس با بیان این‌که جهان امروز، جهان داده‌ها و دیتابیس‌ها است، افزود: اما ما این‌ داده‌ها را نداریم و ارزیابی وضعیت بر اساس حدسیات و گمان است، در حوزه‌های دیگر هم همین است.
شهریار عباسی در ادامه از نتایجی گفت که تا کنون منتشر نشده و بیان کرد: ما سال گذشته در خانه کتاب و ادبیات ایران کار کوچکی بر روی ادبیات داستانی سال ۹۸ انجام دادیم که اطلاعاتش در آن‌جا موجود است، اما ریز آن اطلاعات را هنوز منتشر نکرده‌اند. هر چند آن هم برای یک سال است اما به موضوعاتی مثل این‌که چه تعداد کتاب منتشر شده، کیفیت‌ها چطور بوده، نویسندگان ما در چه سنی کتاب‌ها را نوشته‌اند، جنسیت نویسندگان، موضوعات مورد توجه و ... پرداخته شده است. من طراح این طرح بودم و تعدادی نویسنده و منتقد هم در این طرح شرکت کردند و به این پرسش‌ها پاسخ دادند. در نهایت، نتایج این کار جالب بود.
این نویسنده افزود: هر چند من معتقد بودم نتایج کامل این پژوهش باید به رسانه‌ها برود اما تصمیم این‌که برود، با من نبود. تا حالا هم تشخیص نداده‌اند که منتشر شود. یکی از دلایل آن هم این بود که قرار شده بود این آمار در اختتامیه جایزه «جلال» ارائه شود، حتی ما برای آن انیمیشن هم ساختیم. اما چون این جایزه سال گذشته به شکل عمومی برگزار نشد، امکان انتشار این آمار میسر نشد، پس از آن هم دیگر هیچ وقت عمومی نشد. هر چند آقای سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و آقای محسن جوادی (معاون فرهنگی وزارت ارشاد) خیلی از انجام این تحقیق حمایت کردند.
عباسی با ارائه این آمار بیان کرد: ما در آن تحقیق به این نتیجه رسیدیم که مقدار بسیار زیادی از داستان‌های ما در شهرهای بزرگ و به خصوص در تهران اتفاق افتاده‌اند که نتیجه‌گیری من به عنوان یک محقق از این امر چند دلیل بود؛ نویسندگان ما در تهران و شهرهای بزرگ ساکن هستند و عمدتا راجع‌به شهر خودشان می‌نویسند. بنابراین ما یک مشکل خیلی مهم داریم، نتوانسته‌ایم ادبیات و فرهنگ ادبیات مکتوب داستانی را به شهرهای کوچک و روستاها گسترش دهیم تا از دل آن‌ها هم قصه و داستان بیرون بیاید. نکته دیگر هم این است که نویسندگان ما که ساکن شهرهای بزرگ و پایتخت هستند، حاضر نشدند بروند و جاهای دیگر را هم تجربه کنند و داستان بنویسند. در حالی که من قبلا از آقای دولت‌آبادی شنیده بودم که برای یکی از رمان‌هایش چندهزار کیلومتر سفر رفته است. اما نویسنده امروز ما این‌طور نیست. البته که تجربه‌های زیسته هم خیلی مهم هستند اما اگر نویسندگان از خانه و شهر خود بیرون نیایند، این تجربه زیسته خیلی محدود می‌شود.
او در عین حال گفت: داستان‌های بومی و اقلیمی در دهه‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ خیلی بیشتر هستند؛ به این علت که هم نویسندگان بیشتر ساکن این اقلیم‌ها بودند و هم این‌که به اقلیم‌های مختلف می‌رفتند و داستان‌ها را از آن‌جا بیرون می‌کشیدند. و تعداد خیلی کمی از داستان‌ها در تهران و شهرهای بزرگ اتفاق می‌افتادند.
شهریار عباسی به بخش دیگری از نتایج این پژوهش اشاره و اظهار کرد: تعداد نویسندگان زن به نسبت بالا است؛ به‌خصوص بین سنین ۳۰ تا ۴۰ سال، تعداد نویسندگان زن نسبت به نویسندگان زن حدود ۵۰ ساله رشد کرده و این نشان می‌دهد نویسندگان زن زیادی وارد عرصه داستان‌نویسی شده‌اند، به نحوی که حتی تعداد نویسندگان زن به نسبت نویسندگان مرد به نصف، نصف نزدیک شده است و در مجموع نسبت به نسل پیش خیلی بیشتر شده‌اند.
او سپس به شرح ادامه نتایج پرداخت و بیان کرد: شاخص دیگر این بود که نویسندگان ما به چه موضوعاتی می‌پردازند که در این تحقیق مشخص شد مسائل اقتصادی، شکاف بین نسل‌ها، مهاجرت و ... موضوعات مهمی برای آن‌ها هستند. نتایج خوش‌بینی و بدبینی داستان‌نویسان با در نظر گرفتن این‌که پایان‌بندی ادبیات به چه شکل است اما خلاف آن‌چه بود که من فکر می‌کردم. در داستان جهان‌بینی نویسنده که خیلی مهم است، عمدتا در پایان‌بندی داستان مشخص می‌شود. چون در جهان‌بینی، مهم‌ترین پرسش این است که نتیجه زندگی و جهان چه خواهد شد. در داستان هم جهان‌بینی نویسنده در پایان‌بندی مشخص می‌شود. پایان‌بندی‌های تلخ، ناامیدکننده و پوچ به ادبیات مدرن مربوط می‌شود

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه