روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۷ شهريور - شماره 3974

جزئیات یک مزایده بزرگ

 مدیرعامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی درباره مزایده ۴۰ بنای تاریخی توضیح داد و از مزایده خانه سرهنگ ایرج در آینده نزدیک و آخرین وضعیت واگذاری خانه جلال آل احمد و تالار آیینه‌خانه سعادت‌خواه سخن گفت.
هادی میرزائی ـ مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی ـ درباره مزایده اخیر این صندوق گفت: ۴۰ بنا از ۱۳ استان در این مرحله به میزان ۱۹۰ میلیارد تومان جذب سرمایه مستقیم برای مزایده گذاشته شده که در دو مرحله، مزایده انجام می‌شود. این میزان جذب سرمایه صرفا برای مرمت بناها است و هزینه تجهیز درنظر گرفته نشده است. آن‌چه به عنوان ثروت میان نسلی برای ما باقی می‌ماند حفاظت از این بناها است.
او افزود: بناهایی از جمله «خانه سرهنگ ایرج» از تهران در مرحله بعد به مزایده می‌رود. همچنین درباره تعدادی از بناها مثل «کوشک ناصرالدین میرزا پاکدشت» که در سال‌های قبل واگذار شده بود، با توجه به عدم توانایی سرمایه‌گذار در احیاء، نسبت به خلع ید او اقدام شده و در دستور کار واگذاری قرار گرفته است.
خانه معبودی تبریز، کاروانسرای جانانلو کلیبر و مجموعه کردشت جلفا (استان آذربایجان شرقی)، خانه شریعت، خانه خادم‌باشی و خانه آصف (استان اردبیل)، خانه نجفی، عمارت هفته و عمارت حاج رییس بوشهر و قلعه زائر خضرخان تنگستان (استان بوشهر)، غار کتله خور گرماب، چلپی اوغلو سلطانیه و حمام سالار سلطانیه (استان زنجان)، رباط سنگ بست فریمان و کاروانسرای مهر سبزوار (استان خراسان رضوی)، ساختمان بهداری سراوان، قلعه ناصری ایرانشهر، خانه زعیم ابوئی و ساختمان دادگستری و گاراژ ملک زاهدان و بانک ایران و انگلیس زابل (استان سیستان و بلوچستان)، هتل آپادانا مرودشت، کازرونیان و عطروش شیراز (استان فارس)، عمارت مشیر دیوان و خانه پیرمرادی سنندج (استان کردستان)، حمام حاج شهباز خان، خانه حاج آخوند و خانه رنده‌کش (استان کرمانشاه)، کاروانسرای چشمک و کاروانسرای گوشه و خانه پور ابوالقاسمی خرم‌آباد و خانه مستجاب الدعوه بروجرد (استان لرستان)، کاروانسرای کهک دلیجان و کاروانسرای خشکه رود ساوه (استان مرکزی)،  خانه ضرابی و حمام ارامنه با عنوان مجموعه هگمتانه (استان همدان) و کاروانسرای شمش مهریز و خانه آقایی‌ها (استان یزد) مجموعه‌هایی هستند که به گفته میرزائی در این دوره به مزایده گذاشته شده‌اند و پاکت‌های آن‌ها در دو مرحله بازگشایی و ارزیابی می‌شوند.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی در ادامه گفت: از این مجموعه، هشت بنا با قابلیت جذب سرمایه ۶۶ میلیارد تومان به مناطق روستایی و محروم اختصاص دارد که حدود ۳۴ درصد از مبلغ کل سرمایه‌گذاری این فراخوان است. همچنین پنج مجموعه در حوزه شهری با کاربری «خلاق» تعیین کاربری شده است که شامل گاراژ ملک زاهدان، خانه نجفی بوشهر، عمارت مشیر دیوان کردستان، خانه زعیم ابوئی زاهدان و حمام حاج شهباز خان کرمانشاه است. دو مجموعه با کاربری گردشگری سلامت، بهداشت و درمان که شامل ساختمان بهداری سراوان و مجموعه کردشت در جلفا است، به منظور مرمت و احیاء و جلب سرمایه‌گذار به فراخوان گذاشته شده است.
میرزائی گفت: مدت زمان بهره‌برداری از بناهای تاریخی یکی از دغدغه‌های فعالان و علاقه‌مندان میراث فرهنگی بود که تا قبل از این، میانگین آن ۲۵ سال بود، اما پس از مطالعات فنی، اقتصادی و انطباق با نظامات و دستورالعمل‌ها، میانگین سن بهره‌برداری در فراخوان جدید به ۱۵ سال تقلیل یافته است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه