روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ دوشنبه ۴ مرداد - شماره 3946

طرح تحدید اینترنت نمایندگان مجلس به کجا رسید؟

دور از چشم مردم

 مجلس شورای اسلامی در هفته جاری روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه جلسه علنی خواهد داشت و امروز در صحن مجلس شورای اسلامی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» بررسی می‌شود.
* طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی اشکالات متعددی دارد
نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، با وجود جنبه‌های مثبت، با اشکلات متعددی مواجه است که رفع آن به بررسی دقیق، کارشناسی و واقع‌بینانه نیاز دارد.
حسین نوش‌آبادی اظهار داشت: امروز استفاده از اینترنت و فعالیت در فضای مجازی به یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر زندگی و کسب و کار مردم تبدیل شده است و نظام تلاش دارد تا با سیاستی راهبردی، ایجاد اشتغال مناسب و حذف مقررات زائد و دست و پاگیر را در پیش گیرد. وی افزود: یکی از مسائل مهم در حوزه فضای مجازی، ساماندهی پیام‌رسان‌ها، تلاش برای نظم‌دهی به تنظیم مقررات در فضای مجازی، حمایت از خدمات و کسب‌وکارهای داخلی، ایجاد انگیزه صیانت از حقوق کاربران و حریم شخصی آنها و نیز تلاش برای پیشگیری از بروز تخلفات و برخی کوتاهی‌ها در حفاظت از اطلاعات خصوصی یا محرمانه به عنوان یک ضرورت جدی است.
عضو ناظر مجلس در کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از نکاتی مثبتی برخوردار است ولی در عین حال اشکالات متعددی دارد که رفع آن بررسی دقیق‌تر، کارشناسی تر و واقع بینانه نیاز دارد که نمایندگان مجلس در حال پیگیری آن هستند. وی تصریح کرد: اینکه بر اساس این طرح همه سرویس‌های مهم از پیام رسان گرفته تا جویش گر و میزبانی داده‌ها اعم از داخلی و خارجی، باید مجوز فعالیت را در ایران دریافت کرده و متعهد به رعایت تکالیف و الزامات قانونی شوند، اقدامی درست و منطقی است. نوش‌آباد اظهار داشت: در مقابل، اجرای چنین اقدام مهمی، به دوراندیشی و واقع بینی بیشتری نیاز دارد و صورت بی توجهی و کم دقتی، این طرح نیز به سرنوشت ده‌ها طرح دیگر دچار می‌شود.
وی ادامه داد: بی شک اینترنت و فضای مجازی مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر زندگی روزمره و کسب‌وکار همه مردم ایران است و سیاست راهبردی نظام، مبتنی بر تسهیل کسب و کار و حذف قوانین و مقررات زائد و دست و پا گیر است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی گفت: این که چنین موضوع مهم و تأثیرگذاری فقط در جمع معدود اعضای یک کمیسیون و دور از چشم مردم، رسانه‌ها و نهادهای مدنی مورد بررسی قرار گرفته، سوالی است که باید در روزهای آینده با بررسی های تخصصی و جامع، شفاف‌سازی شده و به اطلاع مردم رسد. تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در دستور کار این هفته جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
* نبرد با آسیاب بادی!
احمد زیدآبادی در یادداشتی نوشت: روزنامۀ کیهان و سید حمد خاتمی امام جمعۀ موقت تهران خواستار «بومی کردن اینترنت» در ایران شده‌اند. اگر از آنها پرسیده شود که آیا منظورشان از این حرف، «محدود کردن اینترنت و دسترسی عموم به آن» است، فوری تکذیب می‌کنند و مدعی می‌شوند که: نخیر! کاملاً به عکس! منظورمان تسهیل دسترسی عموم به اینترنت است!
افکار عمومی، اما منظور آن‌ها را بهتر درک می‌کند! آن‌ها خواهان محدودسازی شدید در این زمینه‌اند تا نظر آن بخش از اصلاح‌طلبانی را که می‌گفتند در صورت یکدست شدن قدرت، اصولگرایان ابتدا اینترنت را محدود و به تدریج پیاده رو‌ها را نیز برای تفکیک زن از مرد، دیوار‌کشی می‌کنند، به اثبات برسانند! این نوع حرف‌ها و توصیه‌ها اگر تاکنون نشانی از جنگ قدرت در بین جناح‌های حاکم داشت، از این پس عوارضش دامن دولت سید ابراهیم رئیسی را خواهد گرفت؛ دولتی که با اقیانوسی از معضلات و گرفتاری‌های خرد و کلان روبروست؛ بنابراین اگر آقای رئیسی علاقه‌ای به اسیر شدن در این قبیل چالش‌های نهایتاً بی‌حاصل و بی‌نتیجه ندارد، بهتر است در همین ابتدای کار، تکلیفش را با این قبیل توصیه‌های مشکل‌آفرین روشن کند. بار‌ها گفته شده است که ستیز و مقابله با تکنولوژی بی‌ثمر است و در حکم نبرد با آسیاب بادی است! جهان به زودی شاهد توسعۀ اینترنت ماهواره‌ای خواهد بود، پدیده‌ای که نه کنترل‌پذیر و نه قابل محدود سازی است. بنابراین، تجربۀ تلخ و زیانبار مقابله با نوار کاست، دستگاه ویدئو، دیش ماهواره... و سرانجام تن دادن به همۀ آن‌ها پس از تحمیل هزینه‌های سنگین روانی و فرهنگی به جامعه و برانگیختن خشم عموم را در مورد اینترنت تکرار کردن، نشانی جز تداوم لجبازی به قصد تخریب اعصاب ملت ندارد!
افزون بر این، در حالی که اعتراضات مردمی به عوارض ناشی از بی‌برنامگی و ناشیگیری در امر توسعه، این روز‌ها در شهر‌های مختلف کشور جریان دارد، توصیه به محدود کردن اینترنت جز ریختن بنزین بر آتش خشم عموم تفسیر دیگری هم دارد؟

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه