روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۰ شنبه ۲۶ تير - شماره 3940

اما این فقط یک سند است!

 مهران قاسمی- اگر کشورها مي خواهند که از قافله تکنولوژي ها و دانش پيشرفته و نوين عقب نمانند مي بايست قادر باشند تا تکنولوژي ها و دانش مورد نياز خود را بدست آورند. لذا بايستي تصميماتي اتخاذ کنند که در فعاليتهاي طراحي استراتژي و برنامه ريزي يک سازمان مورد استفاده قرار بگيرد. استراتژي هاي ملي و بنگاهي ويژه در حوزه تحقيق و توسعه، اثري عميق بر وضعيت رقابتي صنعت در هر کشوري دارد.در اين ميان کشورهاي در حال گذار به سمت صنعتي شدن يا به بيان ديگر کشورهاي در حال توسعه، بايستي با استفاده از ابزار تحقيق و توسعه بتوانند قابليتهاي فني و علمي خود را ارتقا داده تا بتوانند فاصله تکنولوژيکي خود با کشورهاي صنعتي را جبران کنند. اما در اين راه مشکلات بسياري بر سر راه کشورهاي در حال توسعه مي باشد که ناشي از يک سري ساختار هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي موجود در اين کشورها مي باشد.
بی گمان به عنوان یک ایرانی آگاه به دارائی ها و ثروت های خدادادی سرزمین خویش بارها و بارها از خود پرسیده ایم که چرا با وجود این همه سرمایه های غنی از چنین جایگاهی در عرصه اقتصادی جهانی برخورداریم و مهمتر آنکه چگونه می شود که کشورهایی با منابع و ثروت های به مراتب کمتر جایگاهی بهتر و روشن تر از ما در رقابت های اقتصادی در سطح جهانی دارند.
اما کشور ما با وجود دریایی از ثروت های رو و زیر زمینی و با وجود موقعیت برتر ژئوپولیتکی و جاذبه های بسیار توریستی و میراث های به جای مانده از روزگاران باستان در زیر پنجه های فقر اسیریم؟این در حالی است که ضریب هوشی این ملت از گذشته تا کنون زبانزد همگان بوده است بایستی این واپس ماندگی را در کدام عوامل باید جستجو کرد؟ مدیریت: شک نیست یکی از مهم ترین دلایل عقب ماندگی تاریخی خود را باید در سوء مدیریت ها جستجو کنیم عنصر گمشده تاریخی ما.با توجه به وضعیت شاخص کیفیت زندگی در ایران که در بین 190 کشور جهان در رتبه ششم از آخر می باشد و آمارهای فاجعه آمیز موجود در زمینه ی مسائل فرهنگی، محیط زیست، اقتصادی، حوادث، علمی آموزشی، فرار مغزها، فرار نخبگان، فرار سرمایه، اعتیاد، جرم و جنایت، طلاق و صدها آمار دیگر که از معتبرترین منابع موجود در ایران تهیه شده است و با وجود نیت خیرخواهانه و همه تلاش ها برای آبادانی کشور آمارها گویای حقیقت تلخ عقب ماندگی فزاینده ایران می باشد و ثابت می کند که نه تنها کشور در مسیر توسعه نمی باشد بلکه هر روز عقب مانده تر از کشورهای دیگر می گردد.مهم ترین عامل داخل در وضعیت فعلی کشور ما نداشتن قدرت تفکر منسجم و علم سازمان یافته است.
تمام مسائل جامعه ی ما- بالاخص عوامل داخلی- به نظر می رسد از اینجا سرچشمه بگیرند که ما در تشخصی مسائل و یافتن راه حل مناسب نقص داریم، یعنی: یک سیستم تفکر سازمان یافته، در بالاترین حد توانائی تفکر و آزاد از قید و بندهای «کاستی» و ارزش ها و هنجارهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی غیرمستدل نداریم، که بتواند مسائل را با عمق تفکر کافی، به طور واقع بینانه و دور از تعصبات بررسی کند.
 گر چه رهبری مذهبی و رئیس جمهور وقت برای این مسئله اهمیت زیادی قائلند، اما با وصف این، هنوز این نیاز در مسئولین و جامعه به اندازه ی کافی ادراک نشده است.جالب اینکه در سند نقشه راه توسعه صادرات کشور علاوه بر آسیب‌شناسی صادرات کشور، نقاط قوت و فرصت‌ها، الزامات تحقق توسعه صادرات و چارچوب مفهومی برای تعیین سیاست‌های مختلف اثرگذار بر توسعه صادرات مورد بررسی قرار گرفته و بر ضرورت تعیین متولیان امر در هر یک از سطوح سیاستی و تعیین اهم وظایف و انتظارات از آنها تاکید شده است.
همچنین در این سند، افزایش تاب‌آوری اقتصاد در مقابله با آثار ناشی از تحریم، حمایت از تولید رقابت پذیر صادراتی، توسعه صادرات خدمات فنی – مهندسی و گردشگری، بهره وری بیشتر از ظرفیت‌های مناطق آزاد و بازارچه‌های مرزی در راستای توسعه صادرات، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.از دیگر مواردی که در سند نقشه راه توسعه صادرات کشور تاکید شده است، می‌توان به توسعه صادرات صنایع پایین‌دستی و تبدیلی و اجتناب از خام فروشی و تشویق صادرات کالای ساخته شده به جای صادرات مواد اولیه، ایجاد و گسترش خوشه‌های صادراتی، چابک سازی فرایندهای صادراتی و ارتقای نظامات پشتیبان صادرات اشاره کرد.
در این سند بر تحقق اهداف نقشه راه توسعه صادرات در سطوح کلان، کارکردی، عمومی و همچنین الزام اجرای نقشه راه نیز تاکید شده است.اما این فقط یک سند است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه