روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ دوشنبه ۳۱ خرداد - شماره 3922

علیه آلودگی میترا کمالوند

استراتژی‌ها و تکنولوژی‌های مختلفی برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد. ابتدایی‌ترین مرحله، استفاده صحیح از زمین و برنامه‌ریزی کاربری آن و تعیین و طراحی زیرساخت‌های حمل و نقل می‌باشد. در اکثر کشورهای توسعه یافته، برنامه‌ریزی کاربری اراضی بخش مهمی از سیاست‌های اجتماعی است که تضمین می‌کند از زمین با بهره‌وری مناسب، به نفع اقتصاد و جمعیت گسترده‌تر استفاده می‌شود و همچنین حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته شده‌است.
در جهان سالیانه ۷ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که ۹۰ درصد آنها در کشورهای توسعه یافته هستند. در برخی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می‌دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر به‌طور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس، سکته قلبی، و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.
قرار گرفتن در معرض ذرات معلق زیر ۲٫۵ میکرون (PM2.5) بدون هیچ گونه محافظی، می‌تواند مساوی با کشیدن چندین سیگار در روز باشد،و می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد.
آلودگی هوا به روش‌های گوناگونی می‌تواند آثار زیانبار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسان‌ها بگذارد. تأثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است. آسیب‌پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از دیگران است. کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند.
معمولاً میزان آسیب بستگی به میزان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی زیانبار مانند تماس با آلاینده‌ها و غلظت مواد شیمیایی دارد. صدمات ریوی ناشی از هوای آلوده به اوزون، خطری است که هر ۳ نفر از ۵ نفر با آن روبرو هستند.
متخصصان معتقدند که موادی که از طریق هوای آلوده وارد محیط می‌شوند دارای ترکیباتی هستند که باعث نابودی بافت‌های مختلف بدن خواهد شد. این مواد از طریق ریه، پوست، مخاط بدن، مخاط چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارش، وارد بدن شده و باعث تخریب سلول‌های بدن می‌شود. در واقع تجمع این مواد در بدن هنگام آلوده بودن هوا به دلیل داشتن اکسیژن ناپایدار و واکنش با یک سلول، آن را اکسید می‌کند.
ویتامین ای از ویتامین‌های محلول در چربی است که همچون ویتامین ث خاصیت آنتی‌اکسیدان دارد و اثر شیمیایی مخربی را که آلودگی هوا بر بافت‌های بدن وارد می‌کند را از بین می‌برد.
آلودگی هوا زمانی اتفاق می‌افتد که حجم زیادی از ذرات یا مواد مضر از قبیل گازها، ذرات و زیست‌مولکول‌ها وارد اتمسفر کرهٔ زمین شود. آلودگی هوا مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی است که غلظت آن به محدوده مضر برای انسان رسیده‌است که می‌تواند هم در داخل ساختمان و هم در خارج ساختمان باشد. آلودگی هوای داخل ساختمان به دلیل سوزاندن منابع سوخت جامد - مانند هیزم، ضایعات محصولات کشاورزی و سرگین - برای پخت‌وپز و گرمایش ایجاد می‌شود. سوزاندن چنین سوخت‌هایی، به ویژه در خانوارهای فقیر، می‌تواند منجر به آلودگی هوا و در نتیجه بیماری‌های تنفسی گردد که می‌تواند باعث مرگ زودرس افراد شود. سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوای داخل ساختمان را «بزرگترین خطر بهداشت محیطی در جهان» نامیده‌است. آلودگی هوای خارج از ساختمان عامل افزایش چندین علت اصلی مرگ‌ومیر در جهان، از جمله سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های تنفسی، مانند آسم است.
آلودگی هوا می‌تواند باعث افزایش بیماری‌ها در انسان یا گرمایش کرهٔ زمین گردد.بر اساس گزارشی از سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا در سال ۲۰۱۲ باعث مرگ هفت میلیون انسان در سراسر جهان شده‌است.مقداری از آلودگی هوا از منابع طبیعی مانند فعالیت آتشفشان‌ها، و اکثر آلودگی هوا ناشی از فعالیت‌های انسانی مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی یا فعالیت‌های کشاورزی می‌باشد. از سال های دهه ۴۰ هجری شمسی، عده ای از متخصصین حوزه محیط زیست در مورد شهرهای بزرگ ایران خبر از آلودگی هوای پایدار داده بوده اند. در شهرهای بزرگی همچون تهران، تبریز و … این مسئله بسیار موجب نگرانی همه ما شده است. اما بهتر است این موضوع را نیز بدانید که آلودگی هوا موضوعی جهانی است که در تمام دنیا یکی از مسائل مورد بحث شده است. هرگونه تغییر فیزیکی، بیولوژیکی یا شیمیایی در هوا ممکن است به عنوان آلودگی نامیده شود. عوامل اصلی آلودگی هوا متفاوت است و این اتفاق زمانی رخ می دهد که گازهای مضر، گرد و غبار، دود و … وارد جو شود. این قضیه باعث می شود که زندگی گیاهان، حیوانات و انسان ها به دلیل کثیف شدن هوا با مشکلات متعددی روبرو شود.

در جلسه کمیته نگهداشت منطقه 12 تأکید شد:
سامانه 137، دیده‌بان مدیران شهری در سنجش رضایتمندی شهروندان
 شهردار منطقه 12 با تأکید بر اهمیت نقش سامانه 137 در فهم بازخورد میزان رضایتمندی شهروندان از اقدامات مدیریت شهری از تشکیل جلسه کمیته نگهداشت این منطقه خبر داد.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 12، علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه ضمن قدردانی از اقدامات کارکنان سامنه 137 در پاسخ‌گویی و پیگیری درخواست‌های مردمی، بر اهمیت وجود این سامانه در اعتمادسازی تأکید کرد و گفت: باید توجه داشت وجود سامانه‌ 137، تأثیری دوسویه در اداره امور شهری دارد؛ هم فضایی برای شناخت درخواست‌های مردم از مدیریت شهری به وجود می‌آورد که توجه به این درخواست‌ها به‌یقین در کسب اعتماد و رضایتمندی شهروندان مؤثر است و هم بدنه مدیریت شهری با علم به اینکه جزبه‌جز فعالیت‌ها و اقداماتشان را مردم رصد می‌کنند، می‌کوشند هوشیارانه‌تر و با دقت بیشتری در این حیطه عمل کنند. وی موضوع نگهداشت شهر را از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایف مدیریت شهری توصیف کرد و افزود: بدیهی است شهر بدون کار مشارکتی با مردم عملاً اداره نمی‌شود و این به آن معناست که اگر هم در کاری موفقیتی حاصل می‌شود، به‌طور قطع با مشارکت مردم بوده و از این رو باید مسؤولان مستقیم شهر و ساکنان و شهروندان آن به دنبال ایجاد و گسترش این مشارکت باشند. جلسه کمیته نگهداشت منطقه با حضور محمدرضا ندرلو، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه، شهرداران نواحی 6 گانه، مسؤولان 137 هر ناحیه در سوله بحران منطقه و با موضوع گزارش مقایسه‌ای پیام‌های 137 در این جلسه ندرلو هدف از برگزاری جلسه را بررسی وضعیت نگهداشت منطقه از منظر پیام‌های 137، وی با اشاره به پروژه‌های محلی کوچک‌مقیاس، برنامه‌های زیباسازی و فضای سبز محدوده منطقه افزود: این موضوعات، از اولویت‌های ما در حوزه خدمات شهری و محیط زیست منطقه است و از مهم‌ترین برنامه‌ریزی‌های ما در این معاونت به شمار می‌رود.

فعالیت پلیس اطفال در پایتخت
 فرمانده انتظامی تهران بزرگ آخرین وضعیت فعالیت پلیس اطفال در مجموعه پلیس پایتخت را تشریح کرد.
سردار حسین رحیمی درباره فعالیت پلیس اطفال گفت: اگر  شهروندان در مجموعه فرماندهی انتطامی تهران بزرگ به کلانتری‌ها مراجعه کنند، تقریبا در تمام کلانتری‌های ما پلیس اطفال فعال شده و به امورات مربوط به نوجوانان یا اطفال در همان بخش رسیدگی می‌شود.
وی ادامه داد: در دادسرا هم بخش ویژه‌ای وجود دارد که تمام این پرونده‌ها به آنجا ارجاع شده و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. از این رو هماهنگی خوبی میان پلیس و دستگاه قضایی در این زمینه وجود دارد. رحیمی درباره لایحه مربوط به پلیس اطفال نیز گفت: کارهای قانونی و تشریفاتی این لایحه در حال انجام است و پس از تصویب و اجرا قطعا می‌تواند کمک زیادی به پلیس کند. رییس پلیس پایتخت درباره جرائم در حوزه اطفال و نوجوانان نیز اظهارکرد: در حوزه اطفال و نوجوانان ما افزایش جرائم نداشتیم اما می‌توان گفت که جرائمی وجود دارد که افراد زیر ۱۸ سال مرتکب آن می‌شوند. مواردی نظیر مشارکت در کیف قاپی، خرده فروشی و ... از جمله این جرائم است، اما تعداد آن قابل توجه نیست.  

شرایط و نحوه استفاده از مرخصی زایمان ۹ ماهه
 معاون اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به تصویب و اجرایی شدن مرخصی زایمان زنان بیمه شده از شش به ۹ ماه، درباره جزئیات بهره‌مندی از این مصوبه توضیح داد.
محمد بایندریان در این باره اظهار کرد: اگر مادری بخواهد از این مرخصی استفاده و غرامت ایام بارداری دریافت کند لازم است به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی https://eservices.tamin.ir مراجعه کرده و در بخش امور بیمه شدگان/ درخواست مرخصی زایمان، مدارکش را بارگذاری کند. وی افزود: مدارک لازم شامل گواهی پزشک معالج، تصویر شناسنامه مادر و گواهی ولادت یا شناسنامه فرزند متولد شده است. معاون اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه اگر مادری در حین استفاده از مرخصی شش ماهه باشد و بخواهد تا ۹ ماه در مرخصی بماند باید چه اقداماتی انجام دهد و آیا لازم است مجدد گواهی پزشک دریافت و پروسه قبلی را طی کنند؟ گفت: خیر، نیازی به اخذ مجدد گواهی پزشک و بارگذاری در سامانه خدمات غیرحضوری نیست. بایندریان ادامه داد: برخی بانوان به علت شرایط کاری که دارند تمایلی ندارند از مرخصی ۹ ماهه استفاده کنند. اختیار در این باره با مادر است. اگر بانوی بیمه شده‌ای قصد داشته باشد مرخصی شش ماهه‌اش را تا ۹ ماه ادامه دهد باید به شعبه تامین اجتماعی خود مراجعه کرده و در واحد امور بیمه شدگان درخواستی ارائه دهد تا غرامت ایام بارداری‌اش تا ۹ ماه اجرایی شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه