روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ شنبه ۲۹ خرداد - شماره 3920

تاثیر انتخابات بر احیای برجام؛

دور هفتم دور پایانی است!


 دیروز محمود واعظی با بیان اینکه حمایت مردم اقتدار و همبستگی ما را نشان می‌دهد که در این شرایط مهم است، خاطرنشان کرد: ما دشمنانی مانند رژیم صهیونیستی و آمریکا داریم که حضور گسترده مردم توطئه‌های آنها را خنثی می‌کند.وی دربار مذاکرات وین نیز ابراز داشت: خوشبین هستم به اینکه بعد از انتخابات بسیاری از مسایل که در سه سال گذشته به دلیل جنگ اقتصادی و فشار حداکثری بوده، رفع می‌شود. مذاکرات وین نتایج خوبی داشته است و مذاکرات به خوبی در حال انجام است. بعد از انتخابات موضوعات مهم بین‌المللی حل خواهد شد و مردم آینده بهتری از نظر رفاه و اداره کشور خواهند داشت.واعظی ادامه داد: آخرین تماسی که ما از وین داشتیم این بود که گام‌های خوبی در این چند روز گذشته برداشته شده و کشورهای ۵+۱، اروپا و چین مصمم هستند و مسئولان‌شان مصاحبه کردند و گفته‌اند با توجه به گام‌هایی که برداشته شده امیدوارند آنچه که باقی مانده هم برطرف کنیم و تحریم‌ها برداشته شود.
واقیت این است که ادامه مذاکرات هسته‌ای برخلاف برخی پیش بینی‌ها از دور پنجم گذر کرد و از روز شنبه ۲۲ خردادماه وارد دور ششم شد. اما آیا انتخابات تاثیری بر این مرحله از مذلکرات خواهد داشت؟ ششمین دور از مذاکرات در حالی این روزها برقرار است که به رغم امیدواری‌ها برای دستیابی به نتیجه اما گویا هنوز موضوعاتی حل نشده باقی مانده‌اند که ناظران امکان برگزاری دور هفتم را دور از ذهن نمی‌دانند.دور هفتمی که بعد از نتایج آرای ریاست جمهوری در ایران برگزار می شود.
«سید عباس عراقچی» رییس تیم مذاکره کننده کشورمان در وین بعد از شروع دور ششم مذاکرات گفت که «به شخصه فکر نمی‌کنم که ظرف هفته جاری ما بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم و تصور من این است که حداقل یک بار دیگر ما باید جمع بندی مذاکرات را به پایتخت‌ها منتقل کنیم. لذا من در این دوره مذاکرات هم فکر نمی کنم به جمع بندی نهایی برسیم.»
«میخائیل اولیانوف» رییس تیم مذاکره کننده روسیه نیز که پیشتر امید زیادی برای دستیابی زودهنگام به توافق داشت، روز نخست از سرگیری مذاکرات احتمال داد که دست‌کم به دو هفته زمان برای دستیابی به توافق نیاز باشد.
این درحالی است که «انریکه مورا» معاون سیاسی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را بر عهده دارد، اظهار کرد انتظار دارد که دو طرف در این دور از مذاکرات به توافق برسند و هدف یافتن راه‌های نزدیک شدن به توافق نهایی در روزهای آینده است.
* بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌ایم
 عباس عراقچی رئیس هیأت مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین به شبکه الجزیره گفت: «پیشرفت خوب و ملموسی در موضوعات مختلف در مذاکرات وین حاصل کرده‌ایم. معتقدیم که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌ایم.» وی در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران نیز گفت که این انتخابات تأثیری بر روند مذاکرات ندارد و تیم مذاکره کننده صرف نظر از سیاست داخلی به مذاکره ادامه خواهد داد.
«عباس عراقچی» رئیس هیأت مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین به شبکه الجزیره گفت که به فضل رفتار ایران بوده که توافق هسته‌ای همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.
او در خصوص روند مذاکرات گفت: «پیشرفت خوب و ملموسی در موضوعات مختلف در مذاکرات وین حاصل کرده‌ایم. معتقدیم که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌ایم، اما هنوز برخی موضوعات اساسی وجود دارد که باید در خصوص آن‌ها مذاکره کرد.
این دیپلمات ارشد ایرانی تأکید کرد که همه طرف‌ها باید اقدامات سختی را در پیش بگیرند و ایران این تصمیم دشوار را پیش از این گرفته و علی‌رغم خروج آمریکا از توافق، به آن پایبند مانده است و اگر اکنون توافق هسته‌ای به حیات خود ادامه می‌دهد، این به فضل رفتار ایران بوده است.
رئیس هیأت مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران نیز گفت که این انتخابات تأثیری بر روند مذاکرات ندارد و تیم مذاکره کننده صرف نظر از سیاست داخلی به مذاکره ادامه خواهد داد.
عراقچی تأکید کرد که تیم ایرانی اگر به توافق خوبی با طرف‌های دیگر برسد، آن را خواهد پذیرفت، اما در غیر این صورت نه با دولت فعلی و نه با دولت آتی توافقی در کار نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه