روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۸ آبان - شماره 3785

تصادفات؛ دومین علت مرگ بعد از کرونا

 راه، همچنان اصلی‌ترین محور ارتباطی و حمل و نقل در کشور است و علیرغم آنکه خطوط ریلی و ناوگان هوایی در سال‌های اخیر در کشورمان توسعه یافته است، اما همچنان بیش از ۸۰ درصد از حمل و نقل کشور از طریق راه‌های زمینی انجام می‌شود، راه‌هایی که بیشترین قربانیان حمل و نقل را نیز به خود اختصاص داده است. به گزارش کائنات به نقل از ایسنا، گرچه حوادث رخ داده برای هواپیماها یا قطارها با حساسیت بیشتری از سوی افکارعمومی و رسانه‌ها دنبال می‌شود، اما همچنان با اختلاف بسیار زیاد حوادث رخ داده در راه‌ها بیشترین قربانی و مصدوم را به خود اختصاص داده است، به طوریکه طبق آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی در شش ماهه اول سال ۹۹ که با شیوع کرونا نیز همراه بود، ۷۸۹۱ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.
 این رقم گرچه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۹۳۵۷ نفر بود، ۱۵.۷ درصد کاهش داشته است، اما تقسیم آن بر تعداد روزهای سپری شده در نیمه نخست سال ۹۹ به عدد میانگین مرگ روزانه ۴۲ نفر در حوادث جاده‌ای می‌رسد، که آماری تکان‌دهنده است.
در این میان نیز جاده‌های برون شهری همچنان بیش از نیمی از آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده‌اند. یعنی حدود ۵۲۴۲ نفر در محورهای برون شهری جان باخته‌اند و ۲۰۷۵ نفر نیز در مسیرهای درون شهری،  ۵۳۳ نفر هم در مسیرهای روستایی، ۹ نفر در راه‌های اختصاصی و ۳۲ نفر نیز در سایر راه‌ها جان خود را از دست داده‌اند.
به این آمار اگر تعداد مصدومین را نیز اضافه کنیم به عدد هولناک‌تری خواهیم رسید، چراکه تعداد مصدومان حوادث رانندگی در شش ماهه نخست امسال که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، ۱۴۶ هزار و ۶۱۰ نفر است، یعنی روزانه به طور متوسط ۷۸۸ نفر مصدوم حوادث رانندگی در کشور!
اما دلیل وقوع این تصادفات نیز قابل توجه است، به طوریکه سردار سید کمال هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا سرعت، سبقت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو را چهار عامل اصلی وقوع این  تصادفات دانسته و پیش از این نیز به ایسنا گفته بود: ۸۲ درصد تصادفات در شهرها و جاده ها به دلیل این چهارعامل که اتفاقا به راحتی هم قابل پیشگیری است، رخ داده است.
در این میان اما، نباید از سهم ایمنی راه‌ها نیز که قانون نیز آن را مورد توجه قرار داده، غافل شد، راه‌هایی که پلیس راهور می تواند سهم نقص در آن را در شرایط خاص و در تصادفات در نظر بگیرد. تعداد این نقاط فاقد ایمنی که عمدتا تحت عنوان نقاط حادثه‌ساز شناخته می‌شود بنابر گفته سردار هادیانفر ۵۳۰۰ مورد است که حدود ۳۲۰۰ مورد آن راه‌های بین شهری است.
در همین زمینه با سرهنگ ایوب شرافتی، جانشین پلیس راه کشور گفت‌وگو کردیم، او درباره تعداد نقاط ناایمن در جاده‌های کشور به ایسنا گفت: در سال ۹۵ حدود ۳۵۰۰ نقطه ناایمن یا همان حادثه‌ساز در جاده‌های کشور شناسایی شد که با پیگیری‌های پلیس راه و راهداری این نقاط شناسنامه‌دار شدند.
او ادامه داد: از این تعداد حدود ۱۵۸۰ نقطه به عنوان نقاط دارای ضرورت و پرخطرتر شناسایی شده و بنا شد تا در اولویت رفع خطر و معایب قرار بگیرد، ما حتی از این تعداد نیز حدود ۲۵۰ نقطه ویژه را نیز احصا کرده و  این موضوع را به وزارت راه منتقل کردیم که در نهایت حدود ۶۰ نقطه از این تعداد ایمن‌سازی شد.
شرافتی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها باقی مانده است، گفت: اقداماتی مانند آشکارسازی و نصب علائم هشدار دهنده در عمده این نقاط انجام شده، اما لازم است که به شکل اصولی نقاط حادثه خیز در جاده‌ها اصلاح شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت:
بیماران کرونا روی تخت بیمارستان بیمه می‌شوند
 مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با تاکید بر عزم دولت در حمایت از طبقه محروم جامعه گفت: سازمان بیمه سلامت، بیماران کرونایی بدون بیمه را تحت پوشش قرار می دهد.
محمد مهدی ناصحی با اشاره به حمایت های سازمان بیمه سلامت از بیماران کرونایی با هدف ارائه خدمات مناسب و باکیفیت گفت: افراد بسیاری در کشور فاقد هرگونه بیمه درمانی هستند و ممکن است این افراد در دوران شیوع کرونا به این بیماری مبتلا شوند، لذا با هدف کاهش مشکلات بیماران و تسهیل در ارائه خدمات به افراد مبتلا به کرونا، بیماران کرونایی روی تخت بیمارستان بیمه شده و از خدمات مورد نیاز خود در بیمه سلامت استفاده می کنند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا دفترچه های بیمه همگانی به صورت رایگان و بدون انجام ارزیابی وسع در اختیار مردم قرار می‌گیرد، افزود: بی تردید این سیاست بیمه‌ای تا پایان دوره کرونا ادامه داشته و پس از آن طبق برنامه و آیین نامه جدید طرح ارزیابی وسع اصلاح می‌شود.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، وی با تاکید بر لزوم کاهش تردد بیمه شدگان جهت تمدید دفترچه های درمانی در دفاتر پیشخوان گفت: برای تمدید دفترچه های بیمه سلامت در شرایط کرونا به هیچ عنوان نیاز به مراجعه حضوری نیست و این مسئله در ستاد مقابله با کرونا تصویب شده است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، با اشاره به نگاه حمایتی دولت به طبقه محروم جامعه در زمینه ارائه پوشش‌های رایگان بیمه‌ای تصریح کرد: بیمه سلامت با ارائه این راهکار تلاش کرده است تا برای افرادی که از تمکن مالی مناسب برخوردار نیستند، چتر حمایتی مناسبی را تدارک ببیند؛ مشمولان این طرح برای درمان‌های پایه نظیر مراجعه به پزشکان خانواده و مراکز درمانی بخش دولتی می توانند از خدمات بیمه سلامت با تعرفه دولتی استفاده کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه