روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۸ مهر - شماره 3766

مُهر نژادپرستی روی کارتون‌های معروف قدیمی

 به چند کارتون قدیمی شرکت والت دیزنی از جمله «گربه‌های اشرافی» و «دامبو» به دلیل وجود مضامین توهین‌آمیز نژادی و قومیتی، برچسب هشدار اضافه شد.
به گزارش بیزینس اینسایدر، شرکت والت دیزنی که در سال‌های اخیر به‌خاطر صحنه‌های جنجالی در فیلم‌های قدیمی اش هدف انتقادات قرار گرفته به تازگی از افزودن پیام هشدار به برخی از فیلم های موجود در سرویس پخش اینترنتی دیزنی پلاس (Disney Plus) خبر داد.
این پیام بینندگان را آگاه می‌کند فیلمی که قرار است تماشا کنند حاوی کلیشه‌های نژادی و صحنه‌هایی است که در راستای تصویرسازی منفی از مردم و فرهنگ‌های دیگر قرار دارند. این برچسب به ۶ کارتون معروف و قدیمی گربه‌های اشرافی، پیتر پن، دامبو، کتاب جنگل، بانو و ولگرد و خانواده دکتر ارنست اضافه شده است.   
با به راه افتادن جنبش ضدنژادپرستی جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد (Black Lives Matter)، دیزنی نیز حرکتی با عنوان داستانها اهمیت دارند (Stories Matter) را آغاز کرد که اضافه شدن برچسب هشدارآمیز به این کارتون‌ها بخشی از آن است.
پایگاه اینترنتی شرکت دیزنی در توضیح برچسب‌گذاری کارتون پیتر پن (۱۹۵۳) می‌نویسد: این فیلم تصویری کلیشه‌ای از بومیان آمریکا ارائه می‌دهد که نه دربردارنده تنوع موجود در بین این مردمان است و نه سنت‌های اصیل فرهنگیشان.
در پیتر پن این گروه در قالب شخصیت‌هایی نشان داده می‌شوند که با زبانی نامفهوم صحبت می‌کنند و مکررا از آنها به عنوان سرخپوست یاد می‌شود که لفظی توهین‌آمیز است (سرخپوست یا همان redskin در فرهنگ لغات معاصر آمریکایی به عنوان واژه‌ای توهین‌آمیز برای اشاره به مردمان بومی آمریکا ذکر شده است). پیتر و پسران گمشده شامل رقص، کلاه و دیگر استعارات اغراق‌شده است که نوعی تمسخر و سوءاستفاده از فرهنگ و تصویر مردم بومی آمریکا به حساب می‌آید.
دیزنی در مثالی دیگر به صحنه‌ای از کارتون دامبو اشاره می‌کند؛ در این صحنه گروهی کلاغ ترانه‌ای می‌خواند که به قوانین تفکیک نژادی موسوم به قوانین جیم کرو اشاره دارد و مهر تاییدی است بر کلیشه‌های ضدسیاهپوستی.
این شرکت فیلمسازی می‌گوید به جای حذف چنین صحنه‌هایی از آرشیو فیلم‌های خود، دست به این نوع برچسب‌گذاری زده است تا گفتمانی درباره کلیشه‌های مضر برقرار شود و اصلاحات لازم در تولیدات آینده صورت گیرد.
متولیان دیزنی می‌گویند: برخی از جوامع به طور کلی حذف یا فراموش شده‌اند و ما متعهدیم صدای داستان‌های آنان نیز باشیم.
گفتنی است پیش از این نیز در جریان اعتراضات جنبش «زندگی سیاهان مهم است» نمایش برخی از فیلم‌های سینمایی که رنگ و بوی نژادپرستی داشته باشند در سراسر جهان ممنوع شده بود و یا «جان ریدلی» نویسنده فیلمنامه «۱۲ سال بردگی» از خلق یک مجموعه چهار جلدی از کتابهای مصور «بتمن» خبر داد که قهرمان آن به احتمال پنجاه درصد رنگین‌پوست خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه