روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ يکشنبه ۲۰ مهر - شماره 3761

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین:

مشکلات اقتصادی کشور، سیاسی است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: اینکه سیستم بانکی ما با سیستم جهانی ارتباط آن‌چنانی نداشت، درست است؛ اما ۱۴ بانک از تحریم‌ها مستثنا شده بودند که درواقع تمام اقدامات ما در دو سال اخیر توسط آن‌ها انجام می‌شد.
مجید رضا حریری در مورد تأثیر تحریم‌ ۱۸ بانک و موسسه مالی که اخیراً از سوی آمریکا اعمال شد، اظهار داشت: در این مورد باید صبر کرد، به نظر می‌رسد ترامپ آخرین تیرهای ترکش خود را در آستانه انتخابات تخلیه می‌کند تا اگر انتخاب نشود، رفع این موانع برای رئیس‌جمهور بعدی دشوار باشد. البته اگر خودش هم باشد که از این تحریم‌ها بهره خواهد برد، هرچند هر تحریم و محدودیتی با مذاکره و بد بستان برطرف می‌شود و فرقی هم نمی‌کند که طرف مقابل چه کسی باشد. رئیس اتاق بازرگانی ایران چین خاطرنشان کرد: اینکه سیستم بانکی ما با سیستم جهانی ارتباط آن‌چنانی نداشت، درست است؛ اما ۱۴ بانک از تحریم‌ها مستثنا شده بودن که درواقع تمام اقدامات ما در دو سال اخیر توسط آن‌ها انجام می‌شد مثلاً برای همین کانال بشردوستانه ایران و سوئیس یا اینستکس نیاز به ارتباط داشتیم و یا کارهای بانکی ما با اروپا ما هرچند محدود، توسط یکی از این بانک‌ها صورت می‌گرفت. حریری افزود: به‌نوعی این بانک‌ها آخرین روزنه‌ها در ارتباط با سیستم بانکی دنیا بودند. قطعاً سیستم بانکداری ما دراین‌ارتباط با تمام ظرفیت خودکار نمی‌کرد، اما نباید فراموش کرد برای رفع هر تحریم و مانع جدید باید وارد بحث با دنیا شد.
وی در مورد تأثیر این تحریم‌ها باوجود محدودیت‌های مربوط به FATF گفت: موضوع FATF بندی بر پای سیستم بانکی ما است اما مهم‌تر از آن موضوع تحریم است. روابط این دو مانند آن است که دست و پای کسی دربند و درون قفس باشد تا قفس که همان تحریم است برطرف نشود باز شدن بندها تأثیری نخواهد داشت. از همین روی با طرف شدن تحریم‌ها می‌توان روی تأثیر FATF صحبت کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه