روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ يکشنبه ۲۰ مهر - شماره 3761

امیدها برای استقرار صلح دائمی در جنوب قفقاز؛

گام اول برداشته شد

ارمنستان و جمهوری آذربایجان همانطور که اعلام کرده بودند، رژیم آتش بس را حوالی ظهر امروز به وقت محلی، اگرچه شکننده، به اجرا گذاشتند که این امر می تواند گامی امیدوار کننده برای پرهیز از تبدیل شدن احتمالی جنگ قره باغ به جنگی منطقه ای و حفظ صلح و امنیت در منطقه باشد، نکته ای که در صریحترین موضع گیری رئیس جمهوری کشورمان برآن تاکید شد. به گزارش کائنات به نقل از ایرنا، دو هفته پیش بود که نخستین شعله های درگیری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ زبانه کشید و دوطرف با انواع سلاح های سبک و سنگین به نبرد با یکدیگر پرداختند. در این نبرد شماری از دو طرف کشته یا زخمی شدند و به شهرها و روستاها خسارت هایی وارد شد.
ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم کردند. جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی کشورها، خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شد و از سوی دیگر، طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در این منطقه شد.
در پی این بحران بود که جامعه بین المللی برای برقراری  آتش بس و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان وارد عمل شد و از دو طرف خواست تا اختلافات خود را از طریق گفت وگو و به شیوه ای مسالمت آمیز حل و فصل کنند.
ایران از جمله کشورهای پیشگام برای تلاش جهت برقراری آتش بس در منطقه قره باغ بود و در همین راستا، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه بر خواست ایران برای آتش بس فوری در منازعه قره باغ تاکید کرد و گفت که ایران خواستار آتش‌بس فوری، احترام به تمامیت ارضی آذربایجان و گفت‌گوهای سیاسی زمان دار است.
خطیب زاده با تاکید بر اینکه ایران آماده تلاش برحل منازعه قره باغ است، ابراز داشت: ایران طرحی با جزییات را آماده کرده است که با مشورت هر دو طرف، پیگیری می‌شود. امیدواریم طرفین از ادامه جنگ اجتناب کنند. حقوق اصلی مبنی بر عدم تعرض بر غیرنظامیان را رعایت کرده و متوجه باشند ایران نمی‌تواند درگیری‌ در مرزهای خود را تحمل کند. با دقت به دوستان خود در هر دو کشور گفته‌ایم مراقبت لازم را داشته باشند.
خطیب‌زاده گفت: دسترسی یکسانی به خاطر سیاست‌های درست قبلی وجود دارد و هم با کنشگران منطقه‌ای در ارتباط باشیم. طرحی را آماده‌ کردیم و امیدواریم به این جنگ هرچه زودتر پایان دهیم که در چارچوب حفظ تمامیت ارضی آذربایجان، خروج نیروهای نظامی و آغاز مذاکرات است.
برخی دیگر از کشورها نیز ابتکار عمل و پیشنهادهای برای حل و فصل درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و برقراری آتش بس بین دوطرف ارایه کردند که روسیه از جمله این کشورها بود.
روسیه که به عنوان یکی از سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از دو دهه پیش برای حل مساله قره باغ تلاش می کند، بار دیگر برای توقف جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان وارد عمل شد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پنچشنبه گذشته از وزیران امور خارجه دو کشور برای رایزنی درباره صلح در قره باغ دعوت کرد که به مسکو سفر کنند.
پوتین از طرف های مناقشه قره باغ دعوت به توقف اقدامات جنگی برای اهداف انسانی و مبادله اسرا و تخلیه اجساد سربازان کشته شده از میدان جنگ کرد.
در نهایت، ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه از اعلام آمادگی وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از رایزنی های فشرده پوتین برای حضور در نشست مسکو به منظور حل و فصل بحران قره باغ خبر داد.
در همین پیوند، کاخ کرملین اعلام کرد که پوتین پس از چند بار گفت وگوی تلفنی با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان خواستار توقف اقدامات جنگی در منطقه مناقشه قره باغ با اهداف انسانی و به منظور مبادله اسرا و اجساد کشته شدگان شده است.
با موافقت ارمنستان و جمهوری آذربایجان مذاکرات ماراتن گونه وزیران خارجه دو کشور به همراه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه عصر روز جمعه آغاز شد و پس از حدود ۱۲ ساعت، دوطرف ارمنی و آذربایجانی درخصوص توقف جنگ و یک سند مشترک و برقراری آتش بس در منطقه قره باغ توافق کردند.
بیانیه مشترک صادره در پایان این نشست تاکید کرد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان با میانجیگری مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا مذاکرات اساسی را با هدف دستیابی به یک توافق صلح آمیز در اسرع وقت ادامه خواهند داد.
بر اساس این توافق، از ساعت ۱۲ ظهر امروز شنبه ۱۰ اکتبر آغاز آتش ‌بس در قره  ‌باغ برقرار می ‌شود. رئیس بخش سیاست خارجی روسیه در بیانیه ای گفت که آتش بس برای اهداف انسانی برای تبادل اسرای جنگی و سایر زندانیان و همچنین اجساد کشته شدگان مطابق با معیارهای صلیب سرخ بین المللی اعلام می شود. در عین حال پارامترهای خاص رژیم آتش بس نیز به طور توافقی اعمال خواهد شد.
این توافق آتش بس می تواند گامی امیدوار کننده برای پایان دادن به جنگی باشد که - در صورت تداوم- خطرات زیادی برای صلح و امنیت منطقه ای به همراه می داشت؛ بویژه که خبرهایی از ورود برخی طرف های منطقه ای به این جنگ و خارج شدن آن از قالب جنگ بین دو کشور مطرح شده بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه